Interview met Serena Verbon van Beautylab

Voor Modeagenda.nl interviewde ik een tijdje geleden Serena Verbon van de beautyblog Beautylab.nl. Lees verder voor het interview. 

modeagenda1366711616

 

“Mijn kledingstijl? Basic met een twist!”

Serena Verbon is bekend geworden met haar beautyblog Beautylab. Hier plaatst ze dagelijks artikelen over fashion, lifestyle en natuurlijk vooral beauty. Ik interviewde haar over haar kledingstijl, mode en haar beautyblog.

Favoriete kledingwinkels
Momenteel koopt Serena haar kleding het liefst bij Zara. “Echt, de vorige collectie was zo mooi! Weet je, ik heb weer een nieuwe collectie gezien. Ik ben gewoon door de winkel gelopen en ik heb mezelf echt moeten bedwingen om niet de helft mee te nemen naar de paskamer om daar alles te passen en daarna te kopen. Dus ik ga zeker binnenkort weer terug naar de Zara om alles op mijn gemak even te passen.” Naast de Zara zijn ook de H&M en Forever21 favoriet. “Ik heb het nieuwe foldertje van de Hennes doorgebladerd en toen vond ik ook echt alles leuk. Ja, ik weet het niet. Het is nu echt een hele goede periode voor mij. Soms heb je dat je dingen helemaal niks vindt en nu vind ik alles leuk.”

Ook online koopt Serena graag haar kleding. “Online vooral bij Sarenza… en Zalando toch ook wel. Voor schoenen.” Ze lacht en voegt daaraan toe “Ik vind die reclame toch wel heel stom, maar ja. Ze hebben daar heel veel en de verzending en de terugzending is makkelijk. Dus dat vind ik wel fijne shops.” Naast de grotere webshops koopt ze ook bij de kleinere webshops. “Blackfashionstore vind ik leuk. Daarnaast koop ik ook bij Sans-online. De basics eigenlijk een beetje. Dus ja, ik koop eigenlijk overal en nergens.”

SAM_2029

Tijdens het interviewen ging Serena’s kat Coco opeens op de grond liggen. Als Serena de kat ziet liggen begint ze te lachen. “Nee, ze lijkt nu net een fat cat! Zo lijkt Coco veel te dik. Nou ja, ze is misschien ook wel een beetje te dik, haha.”

Eigen kledingstijl
Bij de vraag hoe Serena haar eigen kledingstijl zou omschrijven moet ze even nadenken. “Uhm, wat moeilijk. Ik denk… basic met een twist? Is dat een stijl? Want ik hou wel van dingen die nu in de mode zijn, maar ik hou er ook wel van om dan iets te hebben dat niet heel standaard is.” Ze wijst naar haar schoenen, die in een kast achter ons staan. “Bijvoorbeeld als je naar mijn schoenen kijkt: het is een normale schoen, maar dan met spikes of studs. Of ze hebben weer een aparte hak. Waar ik zelf heel veel van hou is als er steentjes, studs, kristalletjes, pailletjes of kraaltjes op zitten. Dan vind ik het echt al helemaal geweldig.”

SAM_2008

Door haar liefde voor deze aparte kledingstukken heeft ze soms wat moeite met combineren. “Laatst heb ik mezelf echt gedwongen om basics te gaan kopen, omdat ik dus zo gek ben op aparte kleding dat ik alleen maar dat koop. Maar ja, dat kan je soms niet echt goed combineren, dus heb ik er wel wat basics bij nodig. Niet heel veel, maar wel met textuurtjes. Dat vind ik mooi.” Ze denkt even na. “Maar dat is wat ik mooi vind en niet per se een stijl. Ik vind het wel leuk om één eyecatcher te hebben en de rest redelijk normaal te houden. Dus ja, alsnog basic met een twist, haha.”

Deze kledingstijl heeft Serena nog niet zo lang. “Ik heb ook heel veel modeflaters gehad.” Als voorbeeld vertelt ze dat ze tuinbroeken droeg toen ze op de middelbare school zat. “En dan had ik van die MAG schoenen of van die Spice Girl schoenen en ik stopte alles altijd in mijn broek. En nu is dat ook wel weer trendy, maar toen was dat echt een beetje fout. Ik heb ook een Aussie gehad, Nike Air Max, alles, ik heb echt alles geprobeerd. Uiteindelijk wordt je wat ouder en wat wijzer en volwassener en dan heb je toch een bepaalde stijl. Maar het is nooit sportief moet ik zeggen. Het is wel altijd redelijk vrouwelijk.

SAM_2015(1)

Maar draagt ze dan ook alles wat ze mooi vindt, of let ze wel een beetje op? “Nee, nee, nee. Ik draag echt alles wat ik mooi vind. Maar ja, ik hou echt wel van kleding kopen, dus ik koop ook wel veel van wat er nu dan ook trendy is. Maar ik heb ook, dat was denk ik een jaar of drie, vier geleden, toen was ik het niet eens met het modebeeld en toen heb ik een half jaar lang ook niks gekocht. Echt lang voor mijn doen.

Als voorbeeld van zo’n trend wat ze toen niks vond, geeft ze zwart en wit bij elkaar. “Dat zie je nu ook weer een beetje, maar toen zag je dan alleen maar. En allemaal van die dingen met kant, lintjes, korsetdingetjes, strikjes. Van die tierelantijntjes. Een beetje van die poppige kawaii achtige stijl. Dat is echt niks voor mij, dus daar zal je mij ook nooit in zien. Dus toen dacht ik: ik ga hier gewoon niet in lopen. En toen heb ik ook niks gekocht. Nou ja, een beetje via webshops of zo, of gewoon kleding recyclen. Maar met die trend was ik het echt niet eens. Wat er nu allemaal hangt vind ik echter wel te gek.”

Fashion op Beautylab
Ondanks dat Serena dol is op mode, gaat haar website Beautylab toch over beauty. Waarom heeft ze precies die keuze voor beauty gemaakt? “Ja, als ik zou moeten kiezen, dan neig ik toch meer naar beauty. Ik hou ontzettend veel van mode, maar ik denk dat ik misschien nog wel meer van het shoppen van mode hou dan van mode zelf. Want ik hou dus erg van shoppen en kleding kopen en ik vind het leuk om trends te spotten, maar ik ben geen door en door 100% fashionista die nu al weet wat er over twee jaar trendy gaat zijn. Dat weet ik allemaal niet. Ik hou van mode, maar ik ben geen fashionista in hart en nieren of zo. Maar ik ben wel een beautyliefhebber in hart en nieren. Daar heb ik gewoon net iets meer passie voor, dus daarom gaat het voornamelijk over beauty. Maar omdat ik ook heel erg gek ben op fashion, gaat het ook een beetje over fashion op de site, maar niet zo heel veel.

Wel plaatst ze steeds meer fashion op Beautylab. “Ja, dat vind ik gewoon leuk. Sowieso vind ik outfitfoto’s leuk. En kijk, mijn zusjes hebben ook al drie jaar een eigen website en die maken heel vaak outfitfoto’s. We zijn heel goed op elkaar ingespeeld en als we willen zijn we binnen een half uur klaar en hebben we drie outfitfoto’s gemaakt. Daarom doe ik het misschien ook meer, omdat ik het ook bij hun zie. En mijn nichtje Maren is heel goed in trends voorspellen en die schrijft nu ook een aantal artikelen voor op mijn site. Dan gaat ze trends bespreken en dat zijn echt trends die niemand tof vindt, maar ik weet dat zij gewoon gelijk heeft.” Ze pakt een gymschoen uit haar kast en laat die zien. “Een half jaar geleden wist zij dit al, dat iedereen op gewone gymschoenen gaat lopen. En nu heeft zij het over de bermuda short trend. Daar zit ook niemand op te wachten, maar het gaat wel gewoon echt een trend worden, haha. Zij is daar heel goed in, dus ik vind het ook leuk dat zij dat nu voor mijn site doet. Zij doet echt het trends spotten en ik doe gewoon de outfitfoto’s en de shoplogs en zo. Maar het is niet dat ik elke dag een outfitfoto plaats, wat de meeste fashionbloggers wel doen.”

SAM_2035(1)

Stijlvoorbeeld
Als ik Serena vraag of ze een stijlvoorbeeld heeft, moet ze heel hard nadenken. “Stijlvoorbeelden… ja, ik weet het niet, ik vind het moeilijk. Er zijn wel wat bloggers die ik echt leuk vind. Bijvoorbeeld Yara van This Chick’s Got Style vind ik echt tof. Vooral omdat zij dure items met goedkopere mixt en dan is het ook een beetje betaalbaarder. Ook vind ik Andy van Stylescrapbook altijd heel leuk en Wendy van Wendy’s Lookbook. Die is leuk, mooie foto’s ook. Maar er is geen enkele blogger waarbij ik zit van: precies alles wat zij heeft zou ik aan kunnen. Daarom volg ik er altijd meerdere.”

Zijn er dan wel celebrities die Serena als stijlvoorbeeld heeft? “Echt qua celebrities of zo, ja… geen idee. Ik vind Beyonce er altijd heel erg mooi uitzien, maar ik let eigenlijk nooit zo op de outfits. Ik kom niet verder dan haar hoofd. Zo’n bos met haar en ze is zo mooi. Maar zij heeft natuurlijk vaak van die extravagante outfits voor events aan, dus daar kan je het ook niet echt mee vergelijken. Ik heb niet echt een voorbeeld of zo. Ik doe altijd maar wat.”

Inspiratie
Heeft ze dan niks waar ze haar inspiratie vandaan haalt? “Nee. Heel af en toe kijk ik wel op Lookbook. Dan ben ik helemaal verliefd op iets, ik noem maar wat, dit.” Ze wijst naar een kledingstuk met een drukke print. “En dan koop ik dat en dan kom ik thuis en dan denk ik: ja, hoe combineer ik dat dan? Dan check ik even Lookbook. Dan tik ik in.. bijvoorbeeld paillettenjasje.. en dan zie je daar een paar outfits mee en dan denk ja: o ja, zo kan ik het combineren. Lookbook.nu, echt een goede. Elke dag worden daar echt honderden foto’s op gepost. De ene foto is nog mooier dan de andere. Sommige zijn wel een beetje te apart, maar daar kan je zelf natuurlijk een eigen twist aan geven.”

High end & lowbudget
Wat Serena jammer vindt is dat er op fashionblogs veel high-end merken worden gebruikt. “Het enige wat je dan kan denken is: o, zij heeft bijvoorbeeld Isabel Marant aan, iets soortgelijks hangt ook bij Zara. Ik zou het leuker vinden als ze dan echt iets van Zara gebruikt. Maar sommige bloggers doen dat wel.”

Zelf combineert ze ook graag high end merken met lowbudget merken. “Ja, maar dat is ook gewoon. Het hoort misschien een beetje en dat is toch ook leuk? Als ik sommige bloggers zie, dan denk ik… ja, ten eerste kan ik het niet betalen en ten tweede kan ik het niet maken tegenover mijn bezoekers om alleen maar high-end te dragen. En ik vind het leuk dat als ik iets aantrek en ze zitten van ‘o, waarvan heb je dat jasje?’ Ja, van de Berschka. Maar het ziet er dan neat chic uit, omdat je het goed weet te combineren. Dus ja, dat vind ik leuk. Dat is een uitdaging.”

Beautyblog
Hoe is Serena eigenlijk op het idee gekomen om de beautyblog te beginnen? “Nou, dat is eigenlijk gewoon begonnen als hobby. Ik had een webshop samen met mijn moeder. Mijn moeder maakte zelf zeep en ik maakte zelf lipbalsems, scrubs en dat verkochten we. Daar had ik toen ook een blog bij, zodat ik mensen iets meer informatie kon geven over de ingrediënten. Dan hadden we zeep gemaakt met zeewier en dan kon ik op de blog schrijven waar zeewier goed voor is. Toen had ik dus die blog. We kregen veel respons en we hadden ook een goed klantencontact. Op een gegeven moment gingen klanten vragen van ‘o, heb je nog dat ene gekocht waar je het over had in dat mailtje?’ Uh, ja. Dus dan had ik een shoplog opgenomen en daar kwam heel veel respons op. Dan ga je meer persoonlijke dingen toevoegen. Een half jaar na de start van de blog is het eigenlijk geworden zoals het nu is.”

Later stopten Serena en haar moeder met de webshop. “Toen had ik meer tijd over om te bloggen en wilde ik me daar meer op gaan focussen. Opeens kon ik geld verdienen met banners en ging het wel heel goed. Dus ik dacht: als ik nog even doorzet en afwacht, dan kan ik misschien wel gaan stoppen met mijn fulltime baan. Dat heb ik ongeveer anderhalf tot twee jaar doorgezet. Daarna kon ik stoppen met het laboratoriumwerk en was mijn blog fulltime. Maar het is echt begonnen als hobby.”

SAM_2006

Eigen productlijn
Door de blog is Serena gestopt met het maken van de lipbalsems en scrubs om te verkopen. Is ze van plan weer een keer te beginnen met het verkopen van deze producten? “Ik zou het heel graag willen. Maar het is… je hebt te maken met de Europese cosmeticawet, dus alles wat ik zou willen maken en zou willen verkopen moet eerst helemaal gekeurd worden en dat is gewoon heel erg veel werk. Momenteel zou ik dat gewoon niet alleen kunnen. Maar als er nu iemand naar mij toe zou komen van ‘ik regel het wel, ik doe dat allemaal voor je en jij krijgt de helft’: prima, hier zijn mijn recepten. Maar zoals het er nu voor staat heb ik daar echt geen tijd voor.”

Voordelen van de blog…
Als ik Serena vraag wat ze leuk vindt aan de blog, begint ze helemaal te stralen. “Het respons dat je krijgt, het contact met je bezoekers. Dat is gewoon leuk, dat je mensen kan inspireren. Ja, dat is denk ik het allerleukste. Dat ik kan doen wat ik leuk vind, dat ik daar mijn geld mee verdien, dat ik leuk contact heb, mensen kan inspireren en op de hoogte wordt gehouden van de laatste nieuwtjes. En natuurlijk ook de hele leuke perspakketten die ik krijg op gestuurd, laten we eerlijk zijn, haha.”

… en de nadelen
Ieder voordeel heeft zijn nadeel en het hebben van een eigen blog is daar geen uitzondering op. “Minder leuk, ja… dat je wel gewoon echt…” Serena denkt even na. “Hoge bomen vangen veel wind. Als ik een keertje doe wat mensen niet tof vinden, dan krijg ik meteen de wind van voren. En ja, je hebt natuurlijk ook wel af en toe wat haters op de site of op Youtube of zo. Dat vind ik geeneens zo heel erg, maar ze zullen het nooit tegen je zeggen als ze je tegen komen op straat. Aan de ene kant weet ik dat dat erbij hoort als je jezelf op internet zet, maar aan de andere kant is het niet tof natuurlijk.”

Dusdanig erg om met haar blog te stoppen vindt Serena het echter niet. “Er zitten veel meer voordelen aan voor mij dan nadelen. Maar met dat andere bedoel ik eigenlijk… ik kan bijvoorbeeld nooit…” Ze is even stil. “Soms ben ik een beetje boos, of weet ik veel, en dan kan ik nooit eens op Twitter zeggen ‘Nou, bij de NS, dat zijn echt klootzakken’ of zo. Dat kan ik best zeggen en dan krijg ik waarschijnlijk veel medestanders, maar dan zal er ook iemand tussen zitten die zegt ‘dat kan je toch niet maken?’. Je bent toch een soort voorbeeldfiguur als het ware. Ik bedoel dat je nooit helemaal los kan gaan, je moet altijd wel een beetje oppassen met dat soort dingen. Maar ik vind in principe dat iedereen dat zou moeten doen die op social media zit. Maar omdat ik natuurlijk zo veel bezoekers en zo veel volgers heb, wordt er denk ik meer naar gekeken. Dus dat is het enige. Maar als je daar gewoon rekening mee houdt, als je dat gewoon weet, ja… dan is er niks aan de hand.”

SAM_2037

Artikelen
Serena plaatst iedere dag meerdere artikelen op haar beautyblog. Is het voor haar soms moeilijk om nog iets leuks te bedenken om te schrijven? Vooral als ze weet dat er zo veel mensen op haar artikelen wachten en de druk daardoor best hoog is. “Hmm, dat valt best wel mee eigenlijk, er zijn zo veel leuke dingen te bedenken. Omdat ik niet alleen maar over beauty schrijf, maar ook over fashion en lifestyle heb ik toch altijd wel iets. Ik kan wat meer uitweiden naar andere dingen als ik het even niet meer weet. Je hebt zo’n periode in de zomer, dan komen er geen nieuwe beautyproducten meer uit. Die van het najaar zijn allemaal al geweest en die van de zomer moeten allemaal nog komen. Je hebt dan gewoon twee maanden in de zomer dat je heel weinig pakketjes krijgt. Hierdoor wordt je juist weer uitgedaagd om creatiever te zijn. Dan moet je gewoon meer DIYs doen of gewoon dingen gebruiken die je nog hebt. Ja, ik weet niet… Het is heel gek, maar je verzint het uiteindelijk wel.”

Ook van haar bezoekers krijgt ze veel hulp als het even niet meer lukt. “Het is ook wel makkelijk, want soms weet ik het inderdaad ook even niet. Dan vraag ik gewoon via Facebook ‘Heey, waar willen jullie graag nog een review van zien?’ of ‘Hebben jullie nog leuke ideeën?’. Nou, prrrrrr, reactie, reactie, reactie. Dan kan ik weer een week vooruit of zo. En dat vind ik zo leuk aan de social media en aan het bloggen: dat je gewoon zo’n leuke groep hebt die leuk en enthousiast reageert. Je staat er eigenlijk nooit alleen voor, want je hebt altijd wel ideeën en feedback. Dat hebben magazines bijvoorbeeld minder denk ik. Dus dat is dan wel weer een voordeel van bloggen.”

Maar is Beautylab niet Serena’s eigen online magazine? “Ja, maar toch sta je dichter bij je lezers dan de tastbare magazines. Dat is superleuk en inspiratie is er altijd. En als het er toch even niet is geven zij je het wel.”

SAM_2013(1)

Planning
Als je zo veel informatie en producten ontvangt om artikelen over te schrijven, dan heb je wel een goede planning nodig. Serena zelf gebruikt hiervoor een maandplanning. “Soms krijg ik een pakket opgestuurd en dan staat erbij ‘dit is verkrijgbaar vanaf 1 april’ of zelfs pas in juni. Ja, dat vergeet je natuurlijk. Daarom zet ik het in de agenda. Aan de ene kant is het namelijk heel leuk om als eerste over iets te schrijven, maar aan de andere kant vind ik niet dat het heel veel zin heeft als het pas een maand later in de winkel ligt. Dus wat ik doe is er pas over schrijven als het de dag erna of op dat moment al in de winkel ligt. Dat hou ik bij in mijn agenda: deze week doe ik dat, dat en dat en volgende week dat, dat en dat. En wat ik dan ook altijd probeer is om variatie te houden tussen beauty, fashion en lifestyle. En dan op zaterdag en zondag altijd een filmpje.”

Toekomstplannen
Serena is van plan om ook in de toekomst met haar blog door te gaan. “Er zijn wel andere plannen voor in de toekomst, maar bloggen is sowieso altijd een plan. Dat wil ik altijd blijven doen. Daarnaast heb ik zijprojectjes waar mijn stagiaires mee bezig zijn. Dat is eigenlijk om extra geld mee te kunnen verdienen. Maar het bloggen is altijd de kern, daar wil ik nooit mee stoppen. Als ik geen tijd meer heb voor al die andere dingen, dan zeg ik dat af en dan blijf ik bloggen. Dat is het leukste.”

Kunnen we Serena dus nog op haar zeventigste voor de camera zien? “Haha, dat weet ik niet. Misschien kan ik nog oude mensjes inspireren. ‘Dit is de perfecte lila spoeling!’, hahaha.”

 

Dit artikel schreef ik voor www.modeagenda.nl

4 gedachtes over “Interview met Serena Verbon van Beautylab

  1. Kaoutar zegt:

    Leuk interview en de vragen zijn ook leuk. Serena lijkt mij een nuchtere meid 😀 De foto’s zijn ook mooooi. Kortom leuk gedaan hoor, je mag hier zeeer trots op zijn 😀

Geef een reactie

