Recept: chocolate chip cookie dough ijs

Bij Fotomomentjes #1 liet ik al een foto zien van de chocolate chip cookie dough ijs (zo, wat een mond vol) zien, die ik toen samen met mijn beste vriendin had gemaakt. Mijn vader vond hem zo lekker dat hij vroeg of ik het ijs voor Vaderdag weer kon maken als toetje. Natuurlijk wilde ik dat doen. Hierbij voor de liefhebbers het recept van dit heerlijke ijs.

Ingrediënten:

–          125 g bloem.

–          80 g boter.

–          75 g (kristal)suiker. Ik gebruik zelf altijd tafelsuiker als we niet anders hebben en dat is geen probleem. Kijk dus gewoon wat je in huis hebt.

–          2 eetlepels melk.

–          Snufje zout.

–          Half zakje vanillesuiker.

–          200 ml vanille/roomijs.

–          150 à 180 g melkchocola. Je kan ook puur en/of wit gebruiken, maar melkchocola vinden de meeste mensen wel lekker, dus die gebruik ik.

 

Overige benodigheden:

–          Tuppawarebakje.

–          2 mengkommen.

–          Mixer met deeghaken (of je moet van kneden houden. Dan zou ik zeggen: leef je uit).

Doe de bloem, de suiker, de vanillesuiker en de zout in een mengkom. Roer het door elkaar. Voeg daarna de melk en de boter toe. – Ik heb zelf nooit het geduld om de boter volledig zacht te laten worden, dus ik stop het vaak zo’n halve minuut in de magnetron. Je deeg voelt hierdoor iets vettiger aan, maar de smaak blijft lekker. – Mix (of kneed) het deeg tot het goed gemengd is en maak er een bal van.

ijs1

Snijd de chocola in kleine stukjes. Dit hoeven geen mooie, vierkante stukjes te zijn. Als je het ijs eet merk je hier toch niks van. Zorg er alleen voor dat de stukjes niet te groot zijn. Witte chocola en melkchocola zijn prima te snijden met een keukenmes. Pure chocola is echter een stuk harder, dus als je die gebruikt raad ik je aan de chocola een klein beetje te verwarmen. Verwarm hem niet zo veel dat hij begint te smelten, maar gewoon dat hij wat zachter is dan normaal.

ijs2

Doe al het ijs in een lege mengkom. Roer het een beetje, zodat er niet zo’n homp ligt. Doe de stukjes chocola erbij en roer nog een keer. Voeg stukjes van het koekjesdeeg aan het mengsel toe. Ook dit hoeft niet netjes. Ik verkruimel het deeg boven de bak en pak vervolgens de stukjes die ik te groot vind om ze wat kleiner te maken. Roer als je al het koekjesdeeg hebt toegevoegd alles goed door elkaar.

ijs3

Giet het ijs weer terug in de bak waar het eerst in zat. Doordat je er dingen aan hebt toegevoegd, blijft er meer ijs over dan waarmee je begon. Doe het overgebleven ijs in het tuppawarebakje. Doe de bakken in de vriezer en laat het daar 24 u in voordat je het opeet. Niet alleen is het ijs lekkerder als het goed hard is, maar wij zijn thuis ook van mening dat de smaak veel beter was dan toen we het gelijk na het maken proefden.

ijs4

Je kan zelf bepalen hoe duur je dit ijs wil maken. Toen ik het met mijn beste vriendin maakte, waren we totaal iets van drie euro kwijt voor een dubbele (!) portie. We gebruikten toen heel goedkoop vanilleijs en van die goedkope chocoladerepen waar geeneens cacao in zit (haha). Voor Vaderdag gebruikte ik wat duurder roomijs met echte melkchocola. Hierdoor smaakte het nog lekkerder, maar was het ook gelijk wat duurder. Kijk dus zelf wat je het liefst hebt.

Wat vinden jullie van cookie dough ijs?

Xx Sarah

3 gedachtes over “Recept: chocolate chip cookie dough ijs

  1. kaoutarschrijft zegt:

    Omnomnom! Oke ik heb nu wel een recept, maaar aangezien ik een ramp in de keuken ben, mag jij het voor mij maken :p Deal?

Geef een reactie

