Waarom je regelmatig je make up kwasten schoon moet maken

Goed gereedschap is het halve werk. Dit geldt ook voor make up. Oogschaduw kan je bijvoorbeeld mooier aanbrengen met een goede oogschaduwkast dan met een goedkope sponsapplicator. Het is echter wel belangrijk om je make up kwasten regelmatig te reinigen. Lees verder om te zien waarom.

Ik zal het eerlijk toegeven: ik ben zelf best lui als het gaat om het reinigen van mijn make up kwasten. Ik heb een kwastenreiniger van Sephora die ik af en toe na gebruik op mijn kwasten spray om het ergste eraf te halen, maar echt uitgebreid wassen met shampoo had ik nog nooit gedaan. Want ja, bij mijn oogschaduwkasten ging het meeste er wel af met de spray en gezichtskwasten gebruikte ik toch nooit.

Totdat ik een mooie blush herontdekte die ik ooit bij Sephora tijdens de 3 voor 10 actie had gekocht, maar nooit had gebruikt en helemaal was vergeten. Ik gebruikte de blush een maand lang bijna dagelijks. Gezichtskwasten zijn vanwege de grootte moeilijker met een spray te reinigen dan oogschaduwkasten en ik vond het idee om steeds een vieze kwast op mijn gezicht te gebruiken toch niet zo prettig. Daarom verzamelde ik laatst al mijn make up kwasten die ik ooit had gebruikt en nam ze mee naar de badkamer. Tijd voor een grote schoonmaak!

En bah, bah, bah! Na het wassen van mijn blush brush was ik gelijk overtuigd: nooit, maar dan ook echt nooit meer, zal ik zo lang wachten voordat ik mijn make up kwasten weer reinig. Het net nog heldere, warme water had na het grondig reinigen van de kwast (eerst met de kwastenspray en daarna met shampoo) een akelige, grijze kleur gekregen. Twee oogschaduwkwasten later was het water inmiddels zwart. Tijd voor een bak nieuw water. Maar ook de keren daarna kreeg het water constant een donkere kleur. Brrrr…

Inmiddels zijn mijn kwasten goed schoon en ook in de toekomst zal ik ze regelmatig goed reinigen. Ik kan nu wel een heel betoog gaat houden over hoe vies het is om het niet te doen en het aantal bacteriën dat er in je kwasten gaat zitten, maar foto’s zeggen meer dan duizend woorden. Daarom nu een foto die ik maakte tijdens het schoonmaken van mijn kwasten. Dit was na het schoonmaken van ongeveer vier kwasten.

2013-06-01 19.32.22

Het is toch gewoon vies dat je anders dagelijks kwasten waar zo veel viezigheid in zit op je gezicht zou gebruiken? Daarnaast komt het tijdens het gebruiken van je make up ook allemaal in de make up terecht. En daarom moet je regelmatig je make up kwasten schoonmaken.

Hoe vaak maak jij jouw make up kwasten goed schoon?
Xx Sarah

Een gedachte over “Waarom je regelmatig je make up kwasten schoon moet maken

  1. Kaoutar zegt:

    Oke bedankt voor het aanpraten (schrijven) van een trauma. Ik snap niet hoe het opeens zwart is geworden?! Gelukkig gebruik ik niet echt make-up maar als ik het ooit ga gebruiken, dan hou ik dit @mn achterhoofd 😉

Geef een reactie

