Recept: supermakkelijke en goed gevulde tomatensoep (fotorecept)

Ik ben dol op soep en eet dan ook regelmatig. Soms uit blik, maar als ik tijd heb maak ik het het liefst zelf. Deze tomatensoep heb ik thuis al vaker gemaakt, want hij is zo lekker. Sterker nog: mijn zus houdt absoluut niet van soep, behalve van deze tomatensoep. Lees verder voor het recept.

Ingrediënten:

(4 personen)

–          Olijfolie.

–          2 tenen knoflook.

–          2 preien.

–          2 blikken gepelde tomaten à 400 g.

–          2 ciabattabroden (om nog zelf af te bakken).

–          Parmezaanse kaas.

–          3 el pijnboompitten.

–          1 bosje basilicum (à 15 g), de blaadjes in stukjes.

–          1 blokje voor groentebouillon.

 

Verhit de olijfolie in een pan. Pers de knoflookteentjes en fruit deze ongeveer een minuut. Snijd de prei in halve ringen en voeg deze toe. Bak het tot de prei begint te kleuren.

tomatensoep1

Voeg na zo’n vijf minuten de tomaten, 600 ml water en het blokje voor groentebouillon toe. Breng het geheel aan de kook en laat het zo’n twintig minuten op laag vuur koken. Zet het vuur uit en pureer de soep met een staafmixer. Het aantrekken van een kookschort is hierbij een aanrader, aangezien de soep wel eens wil spetteren.

tomatensoep2

Verwarm de oven voor op 200 ⁰C. Snijd 1 ciabatta in plakjes. Leg de plakjes in een ovenschaal en besprenkel ze met olijfolie. Rasp wat Parmezaanse kaas over de plakjes en doe ze in de oven tot de kaas gesmolten is en een goudbruine kleur heeft gekregen. Dit duurt ongeveer acht minuten.

tomatensoep3

Verkruimel ondertussen het andere (ongebakken) ciabattabrood boven de soep. Roer het door de soep heen met een garde. Hierdoor wordt het brood beter opgenomen. Als je een nog wat gladdere soep wil, kan je de soep nu nog een keer pureren. Dit is niet per se nodig, maar dit doe ik zelf wel altijd. Proef de soep en voeg eventueel peper en zout toe. Thuis houden wij wel van pittig eten, dus ik voeg bij deze stap vaak drie theelepels gehakte rode peper uit een potje toe en roer deze vervolgens goed door de soep.

tomatensoep5

Rooster de pijnboompitten in een pan (zonder olie!). Het is belangrijk hierbij veel te roeren en de pijnboompitten niet te lang te roosteren, want ze branden snel aan. Warm de soep op en verdeel deze over vier kommen. Bestrooi de soep met nog een beetje Parmezaanse kaas, de pijnboompitten en wat blaadjes basilicum. Mijn eigen basilicumplantje is helaas dood en ik was vergeten een nieuwe te kopen, dus deze stap is niet op de foto’s in dit recept te zien.

Serveer de soep met de broodjes uit de oven. Eet smakelijk!

2013-06-28 18.31.40

 

Xx Sarah

2 gedachtes over “Recept: supermakkelijke en goed gevulde tomatensoep (fotorecept)

  1. Kaoutar zegt:

    Wow jouw zus lijkt vet veel op mij 😀 Ik hou ook niet van soep – behalve – tomatensoep whoehoee! Vanwaar haal je eigenlijk de ciabatta? En wanneer ga jij dit voor mij maken :p

Geef een reactie

