Interview met Jan Willem Struiksma van Eden Schwartz

Een tijdje geleden interviewde ik voor Modeagenda.nl Jan Willem Struiksma van het jeansmerk Eden Schwartz. Lees verder voor het interview. 

modeagenda1361968632

“Onze jeans moeten een vrouw goed laten voelen.”

Jeans van goede kwaliteit zijn van die basisstukken die iedereen in zijn of haar kledingcollectie hoort te hebben. Jan Willem Struiksma maakt zulke jeans. Ik sprak hem over zijn merk Eden Schwartz.

Ontstaan van het merk
Struiksma is Eden Schwartz drie jaar geleden begonnen. Het merk is eigenlijk toevallig ontstaan: Struiksma had zijn vorige bedrijf verkocht toen iemand met het idee kwam om een modemerk te beginnen. Dit leek hem een leuk idee. Bij het bezoek aan fabrikanten sprak denim hem het meest aan, vooral omdat jeans veel moeilijker zijn om te maken dan bijvoorbeeld topjes.

Struiksma is toen met het idee van een jeansmerk aan de slag gegaan en heeft verschillende samples gemaakt. Deze samples sprak mensen erg aan, waarna hij besloot te gaan samenwerken met een paar fabrikanten. Dit liep goed en vooral de afgelopen twaalf maanden gaat alles sneller.

Eden Schwartz brengt vier keer per jaar een nieuwe collectie uit. Dit lukt heel goed doordat ze twee jaar vooruit werken. In die twee jaar wordt 70% al bepaald, de andere 30% wordt bepaald als de productie dichterbij komt. De productie van de jeans duurt zes weken. “Het voordeel van samenwerken met fabrikanten is dat je snel kan schakelen als er opeens iets aan die 30% veranderd moet worden.”

Hoe zorgt hij er dan voor dat de jeans die op dat moment uitkomen toch hip zijn, ondanks dat ze twee jaar van tevoren zijn bedacht? Dit wordt gedaan door middel van de aanpassingen in de laatste 30% voor de productie of er wordt gewacht op het juiste moment. Als voorbeeld geeft Struiksma hiervoor de snowwashed jeans. “Deze jeans zijn appartig. Mensen verwachten dat het ooit terug komt. Wij wachten dan op het moment waarop ze het best uitgebracht kunnen worden.”

Naam Eden Schwartz
Maar waar staat de naam Eden Schwartz eigenlijk voor? “Eden slaat op ‘garden of eden’, oftwel het paradijs, want iedereen verlangt naar het paradijselijke gevoel.” Schwartz is de achternaam van de ex-vrouw van Struiksma. “De twee namen samen zorgen voor het paradijselijke gevoel.”

Doelgroep
De doelgroep bestaat uit vrouwen van zestien jaar en ouder. Er komt misschien nog een lijn voor mannen, maar dat gaat nog een paar jaar duren. De reden om zich op vrouwen te richten kwam eigenlijk doordat de ex-vrouw van Struiksma ook al met de vrouwenmarkt bezig was. De jeans kunnen door iedereen gedragen worden. “Onze broeken zijn sexy, maar niet ordinair. Ze kunnen zowel gedragen worden door een huisvrouw als iemand die naar een club gaat.”

“Belangrijk is dat het een vrouw mooi maakt. En de draagbaarheid. Die punten zijn het belangrijkst. Onze jeans moeten een vrouw goed laten voelen. Als een vrouw zich goed voelt, straalt ze dat ook uit.” Hier houdt Struiksma veel rekening mee tijdens het ontwerpen van de jeans. “Ik ben heel visueel ingesteld. Als ik een broek aan het bedenken ben visualiseer ik mij hoe die broek een vrouw zal staan. De kleur, de pasvorm. Het doel blijft altijd hetzelfde: een vrouw moet zich prettig en mooi voelen.”

Een bepaalde vrouw die hij zich inbeeld als hij bezig is met het bedenken van nieuwe jeans heeft hij niet. “Elke vrouw is even mooi.”

De mening van de klant is bij Eden Schwartz erg belangrijk. “Als merk heb je waardering voor de klant. Je moet de klant niet alleen als iemand zien die geld geeft.” Daarom laten ze de jeans voordat ze in productie gaan eerst testen door een testpanel. Dit panel bestaat uit vrouwen van 18 tot 65 jaar oud die de jeans testen op pasvorm, draagcomfort en de zachtheid van de stof. Ook geven ze aan wat ze van het design van de jeans vinden. De vrouwen waaruit het testpanel bestaat zijn erg divers. Er zitten zowel studentes als stylistes tussen. Op deze manier sluiten de jeans van Eden Schwartz zo goed mogelijk aan op de doelgroep.

Inspiratie
“Alles wat we bedenken kunnen we doen. Je moet niet naar anderen kijken, maar doen wat je zelf wil.”  Maar waar komt al die inspiratie voor de jeans vandaan? “Ik heb echt gevoel voor wassingen. Dat is moeilijk uit te leggen.” Struiksma haalt zijn inspiratie veel uit muziek. “Muziek is heel belangrijk. Er zijn zo veel verschillende soorten stijlen. En dat is bij jeans ook zo.”

Hij denkt even na en lacht. “Ik hoorde ooit een verhaal over Karel Appel. Ik weet niet zeker of het waar is hoor, maar iets grappigs om te vertellen is misschien de overeenkomst met hem. Hij hoorde natuurlijk bij de Cobragroep en er was soms kritiek op zijn werk omdat het te kinderlijk zou zijn. Soms schilderde hij gewoon wat, dan voegde hij daar een paar spetters aan toe en was het een echte Karel Appel. Ik heb zoiets met mijn dochter van drie. Daar ga ik soms mee schilderen. Dan is ze bezig met verf en dan komt ze met kleurencombinaties waar je als volwassene niet op zou komen.”

Kwaliteit
Nou hangen er in de winkels genoeg jeans voor veel minder geld. Waarom moeten wij dan toch investeren in een duurdere broek? “Als je naar jeans kijkt en je hebt jeans van 40 euro en jeans van 140 euro zie je op het eerste gezicht geen verschil. Maar bij de broek van 40 euro is na twee keer wassen de pasvorm al weg en wordt de stof hard, terwijl die bij de broek van 140 euro nog heel lang goed blijven. Bij de goedkopere broek moet je al snel weer een nieuwe kopen, terwijl je met de duurdere broek nog jaren kan doen. Uiteindelijk ben je hierdoor met een goedkopere broek duurder uit. Investeren in een goede broek is dus belangrijk.”

Bij Eden Schwartz krijgt de klant in ieder geval waar voor zijn geld. “De kwaliteit van de jeans is een van de belangrijkste dingen. De pasvorm moet super zijn en de stof moet heerlijk aanvoelen.” Dit is ook iets wat de klanten merken tijdens het passen van de broeken. “Degenen die onze jeans hebben gepast geven aan dat ze de stof echt magisch vinden aanvoelen. Ze hebben nog nooit zoiets goeds gevoeld.”

ES lion button
De lion head button

Onderscheiden van andere merken
Je denkt misschien dat een spijkerbroek gewoon een spijkerbroek is en dat de jeans van Eden Schwartz daar weinig onderscheid in maken, maar niks is minder waar. Eden Schwartz verkoopt alleen maar jeans van A-kwaliteit. De denim voelt zacht aan, wat het draagplezier verhoogt. De jeans zijn allemaal met de hand gemaakt, wat ieder detail uniek maakt. Ook verschillen ze met andere dingen van andere jeansmerken. Zo is de lion head button van echt metaal van de beste kwaliteit en niet van plastic, zoals bij meeste merken wel het geval is. Dit maakt de knoop niet alleen mooi, maar zorgt ook voor een pluspunt in comfort bij het aandoen en losmaken van de jeans.

Voor elk design wordt gekeken naar welke denim het beste is. De denim die voor de jeans wordt gebruikt is gemaakt van katoen met lange vezels en is zodoende van de hoogste kwaliteit.

De stretch toegevoegd aan de denim is recovery-stretch met een geheugen een nieuw  revolutionair concept. Dit betekent dat de stretch tijdens het dragen in de juiste vorm blijft en maakt de pasvorm superieur. Bij gebruik van de juiste wasvoorschriften blijft de pasvorm ook langer in vorm dan bij andere jeans.

De wassing van de jeans wordt met grote precisie gedaan, wat resulteert in een hogere kwaliteit. “Als normaal gesproken honderd broeken per keer worden behandeld, is dit bij Eden Schwartz 25 tot 40 jeans om een hogere en mooiere kwaliteit wassing te krijgen. Door dit speciale en ook kostbare wassingproces blijft de structuur van de denim ook beter.”

Eden Schwartz werkt samen met schone fabrieken, er wordt dus geen gebruik gemaakt van kinderarbeid. Ook houden de washing-companies rekening met het milieu.

De collecties
Eden Schwartz heeft verschillende soorten collecties. Zo is er de ‘never out of stock’ collectie. De jeans uit deze collectie zijn altijd voorradig en hebben authentieke wassingen. Daarnaast hebben ze de ‘limited editions’. Zoals de naam al aangeeft zijn dit gelimiteerde edities. Hieronder vallen jeans met apartere designs en wassingen. Zo hebben ze al jeans gemaakt met een vieze wassing en verfspetters. Later dit jaar komt Eden Schwartz met jeans met Swarovski stenen.

“Van de gelimiteerde edities worden er niet meer dan 2000 gemaakt. Per regio in Nederland worden er 200 verkocht. Als de jeans uitverkocht zijn worden ze nooit meer gemaakt, hooguit een variatie erop. Zo behouden de jeans hun exclusiviteit.” Ook voor winkeliers geldt dat er een bepaalde exclusiviteit geldt en zodoende het merk niet op elke hoek van de straat ligt. De verkooppunten van de jeans zijn door heel Nederland verspreid. Zo zijn de jeans te koop in Emmen en Leiden, maar ook in Enschede en Urk.

De jeans van Eden Schwartz worden momenteel niet online verkocht. “Winkeliers klagen over webshops, omdat de consument alles online gaat kopen in plaats van in de winkel. Wij gaan dus geen concurrentie aan met de winkelier. Door de slechte economie zijn er al veel winkels weggevallen.” Heel misschien komt er in de toekomst een webshop, maar hier worden dan geen limited editions verkocht. Die blijven alleen maar in de winkels verkrijgbaar. Ook komen de jeans van Eden Schwartz nooit in de uitverkoop. “Dat is slecht voor het merk en de exclusiviteit van het product.”

ES collage
Links: een broek uit de ‘never out of stock’ collectie, rechts: een ‘limited edition’.

Toekomst
“Voor de jeans denken wij twee jaar vooruit. Voor de visie van jouw organisatie moet je zes jaar vooruit denken.” Waar hoopt Struiksma zelf met Eden Schwartz over zes jaar te zijn? “We blijven ons richten op de kwaliteit van de jeans, dat is heel belangrijk. Verder hopen we dan een internationaal merk te zijn.”

Internationaal gaan was hem al eerder aangeraden om te doen, maar Struiksma vindt dit zelf geen verstandige beslissing voor een beginnend merk. Voor de productie en het netwerken is Nederland dan het makkelijkst. “Het is overzichtelijker om zaken te doen in Nederland, aangezien je er woont en je krijgt er ook je geld. Als je gelijk in Duitsland iets laat produceren en het gaat fout of je krijgt jouw geld niet ben je niet in de buurt om dat op te kunnen lossen.”

Heel misschien gaat Struiksma Eden Schwartz uitbreiden met andere producten. Deze gaat hij dan niet zelf ontwerpen. “Topjes interesseren mij niet zo veel. Ik heb echt een passie voor jeans. Jeans zijn ook veel ingewikkelder om te maken dan topjes.” Struiksma blijft zich de komende jaren dus vooral op jeans richten. “Momenteel is de jeansmarkt veel in beweging. Het ene jeansmerk gaat meer de fashionkant op, het andere jeansmerk juist weer niet. De meeste merken hebben weinig vernieuwing, terwijl er juist ontzettend veel mogelijkheden zijn. Wij willen onze jeans blijven vernieuwen, bijvoorbeeld met behulp van de authentieke wassingen.”

Kledingtip
Als kledingtip om het interview mee af te sluiten vertelt Struiksma dat het belangrijk is niet te veel wasverzachter te gebruiken, dat is slecht voor denim. Hij is even stil en voegt daarna toe: “De pasvorm van jeans is vooral erg belangrijk. Deze moet fantastisch zijn.”

Kijk voor meer informatie over Eden Schwartz op http://edenschwartz.com/.

 

Dit artikel schreef ik voor www.modeagenda.nl

Advertenties

Een gedachte over “Interview met Jan Willem Struiksma van Eden Schwartz

  1. dailyblogx zegt:

    Wow je merkt aan hem dat ie echt over alles heeft nagedacht. Zelfs dat hij zijn jeans niet in uitverkoop wilt enz. Leuk artikel, had nog nooit van het merk gehoord, maar ben wel van plan om te ‘zoeken’ naar zijn jeans 😀

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s