Health: Vitamine B tegen haaruitval

A6P3XM bottle of vitimin C pills spilling out onto a white background vitamin

Ik heb de laatste jaren altijd al last gehad van veel haaruitval. Het viel me altijd al op hoeveel haren ik iedere dag weer uit mijn hoofd trok, maar altijd dacht ik: ach, je verliest er gemiddeld honderd per dag, veel meer dan dat zullen het wel niet zijn. Niks aan gedaan dus, ook niet de laatste maand toen het steeds erger werd…

… tot ik tijdens het Dove event een haarbehandeling kreeg. De kapper borstelde mijn haar, haalde zijn hand er doorheen en nam zo een bosje haar mee. Hij keek er even verbaasd naar, deed nogmaals hetzelfde en ook nu kwam er weer een bosje haar mee. Fronsend keek hij mij aan. “Heb je al langer last van haaruitval?” “Tja, best wel ja.” “Is het de laatste tijd erger geworden?” “Ja…” “Sinds drie of vier maanden?” Uhhh… nee, meer sinds drie weken. Ik keek hem aan met een (waarschijnlijk licht wanhopig) glimlachje: “Ja, zoiets…”. Hij legde zijn borstel neer. “Jij hebt een vitamine B tekort. Na het event moet je gelijk vitamine B halen. Echt waar. Echt halen. Doen hoor!” Hij keek me zo streng aan dat ik niet meer tegen durfde te stribbelen en na het event dook ik braaf de Etos in om een potje vitamine B te halen. Want proberen kan nooit kwaad, toch?

Ik had er nooit bij stil gestaan dat mijn extra haaruitval door een vitamine B tekort kon komen. Ik weet van mezelf dat ik een ijzertekort heb (wat werd bevestigd nadat ik om deze reden bijna werd geweigerd toen ik bloed wilde doneren) en dat ik een lage bloeddruk heb. Twee dingen die ik altijd de schuld geef als er iets met mijn lichaam (of in dit geval mijn haar) aan de hand is wat niet hoort. Maar hé, de kapper heeft er als het goed is verstand van, dus sinds de dag van het event slik ik iedere dag trouw een vitamine B pil.

Bij mijn vriend staat een potje met 100% ADH per pil, thuis een met 200% ADH per pil (foutje tijdens het halen). Het aantal vitamine B dat ik die dag binnen krijg hangt een beetje af waar ik die dag ben, maar bij allebei is het in ieder geval alles wat je die dag nodig hebt.

En helpt het? Jazeker. Al na twee dagen viel het verschil mij op. Aangezien mijn moeder ook veel last van haaruitval heeft, gaf ik het resultaat aan haar door en ook zij begon met het slikken van vitamine B. Ook haar viel het op dat het haaruitval is afgenomen. Natuurlijk is het niet helemaal gestopt, je verliest immers nog steeds zo’n honderd haren per dag, en het verschilt ook wel per dag. Ik heb nog steeds ochtenden waarop ik na het borstelen van mijn haar een – voor mijn gevoel – halve pruik in de prullenbak kan gooien. Maar het verschil is opvallend en dat allemaal dankzij één simpele vitaminepil per dag.

Mocht je dus ook last hebben van haaruitval, probeer het gewoon. Het kan geen kwaad om wat extra vitamines binnen te krijgen. Het enige nadeel is dat je iedere dag een tablet moet slikken, waar niet iedereen even goed tegen kan, en dat de pillen vreselijk stinken. Maar in ruil daarvoor heb ik nu mooi en gezond haar, waarvan ik een stuk minder kwijt raak dan de afgelopen tijd.

Hebben jullie veel last van haaruitval?

Xx Sarah

Bron afbeelding: 1

3 gedachtes over “Health: Vitamine B tegen haaruitval

  1. typischsuus zegt:

    Goede tip! Er zijn bij de drogist ook speciale haar- en nagelcomplexen te koop, die stinken vaak ook wel iets minder. Ik ga er ook maar eens aan beginnen, ik kan wel wat hulp gebruiken nadat ik én na de geboorte van mijn dochter flink haaruitval had en vervolgens nóg meer na mijn dieet verloor…

    • saarenzo zegt:

      Oh, wat vervelend dat je er zo veel last van hebt :O En ik zag die jij bedoeld ook staan ja, maar die kapper had zo vaak gezegd dat het echt vitamine B pillen moesten zijn dat ik maar even het zekere voor het onzekere heb genomen. Maar ik ga wel even spieken hoeveel vitamine B er in die pillen zitten.

Geef een reactie

