Boek: The Fault in our Stars

The-Fault-in-Our-Stars

Iemand raadde mij laatst aan om het boek the Fault in our Stars van John Green te gaan lezen. Hij sprak er zo enthousiast over, dat ik gelijk nieuwsgierig werd. Dezelfde week kocht ik het boek en een paar dagen geleden heb ik hem gelezen. Ik kan nu alvast zeggen dat ik zelden zo’n mooi boek heb gelezen.

The Fault in our Stars gaat over het zestienjarige meisje Hazel Lancaster, die een ongeneesbare vorm van longkanker heeft. Om haar ouders een plezier te doen gaat ze wekelijks naar een Support Group voor jongeren met kanker en daar ontmoet ze ex-kanker patiënt Augustus Waters, die die dag met een vriend mee is.

Toen het boek mij aangeraden werd, had ik geen idee waar het over zou gaan. Ik zocht het later op en ik zal eerlijk zeggen dat het idee van een boek over een terminaal meisje mij niet erg aansprak. Door de enthousiasme van degene die het aanraadde wilde ik het boek toch graag lezen en ik ben verre van teleurgesteld.

Het verhaal wordt verteld door Hazel zelf. Hazel is nu al een paar jaar terminaal en besteed haar tijd thuis met haar ouders, kijkend naar America’s Next Top Model en wachtend op haar dood. Tot ze Augustus Waters ontmoet. Hazel beschrijft alles op een gevatte en grappige manier, waardoor het boek alles behalve dramatisch wordt. Hoe zwaar het onderwerp ook is – een verhaal over een zestienjarig meisje dat aan een zuurstoftank vastzit om haar in leven te houden is nou niet bepaald vrolijk – zorgt haar kijk op een leven met deze vreselijke ziekte toch voor een luchtiger boek dat je in het begin zou verwachten. Ik had nooit verwacht te kunnen lachen om een boek over dit onderwerp, maar bij the Fault in our Stars zitten veel grappige momenten en opmerkingen. Iets wat het boek gelijk aantrekkelijker zal maken voor een hoop mensen.

pp,375x360.u1

Naast de grappige stukjes komen er natuurlijk ook zielige momenten in voor. Hazel vindt de komst van Augustus in haar leven heel fijn, maar ook moeilijk, omdat zij het gevoel heeft alleen maar een extra persoon pijn te doen als ze er binnenkort niet meer is. Het verhaal neemt een wending die ik niet had zien aankomen en die ook de reden is waarom je na het lezen van dit boek even van slag zal zijn. Ik huil zelden bij boeken, maar tijdens het lezen van dit boek heb ik het niet droog gehouden.

Het is moeilijk om dit boek te beschrijven, aangezien ik dan al te veel van het verhaal verklap. Ik vind het altijd heel vervelend als er op de kaft van een boek al iets staat beschreven dat pas na een aantal hoofdstukken gebeurd. Daarom zal ik verder ook niets over het verhaal vertellen. Ook als je denkt dat dit boek niks voor jou is, probeer het gewoon uit. Ik lees normaal nooit van dit soort boeken (18e eeuwse literatuur uit Engeland is meer mijn ding, iets totaal anders dus), maar ik ben blij dat ik het gedaan heb.

The Fault in our Stars is een heel mooi boek, dat je zowel laat lachen als huilen. Ik kan dan ook niks anders dan dit boek aan iedereen aanraden. Het is momenteel alleen in het Engels verkrijgbaar, maar in Amerika is het momenteel een bestseller. Het zou me daarom niks verbazen als het over een paar maanden ook in het Nederlands verkrijgbaar is. De Engelse versie leest heel makkelijk weg, dus ook voor de mensen die iets minder goed zijn in Engels moet het prima te doen zijn.

Echt, lees dit boek. Het is mooi, grappig, maar ook zielig. Een hartbrekend pareltje dat iedereen zou moeten kennen.

Hieronder staat een filmpje van John Green zelf die het eerste hoofdstuk van het boek voorleest. Rond 1:30 begint hij met voorlezen.

 

Kennen jullie dit boek al? Wat vinden jullie een mooi boek?

Xx Sarah

Geef een reactie

