Merken en hun beloftes

072811-Maybelline-Ad-600

“Wimpers tot wel drie keer langer dan normaal!”, “Een foundation die wel tot 24 uur blijft zitten!”  of “Door deze crème lijkt u wel tien jaar jonger!”. Als we de reclames moeten geloven, zijn Photoshop en plastische chirurgie totaal overbodig. Een snelle worp in mijn make up collectie en de verpakkingen schreeuwen mij al toe dat de lipgloss van merk X wel acht uur blijft zitten en ik met de oogschaduwbasis van merk Y eigenlijk nooit meer opnieuw oogschaduw hoef aan te brengen, aangezien hij wel eeuwig blijft zitten.

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar als een merk zulke beloftes maakt voor haar producten, ben ik eigenlijk sneller teleurgesteld dan wanneer een merk dat niet doet. Ik snap ook wel dat het gewoon een verkooppraatje is, maar zijn er dan nog echt mensen die een bepaalde mascara kopen omdat het model in de reclames prachtige nepwimpers opheeft en zweert dat het allemaal dankzij die ene mascara kwam? Ik niet namelijk.

Een van mijn favoriete lipsticks belooft tot zestien uur te blijven zitten. Zestien uur! Lees wel: TOT zestien uur. Levende wezens die eten, drinken, ademen, transpireren, zoenen, praten of iets dergelijks doen, zijn dus eigenlijk al de klos. Nu blijft deze lipsticks alsnog langer zitten dan de andere lipsticks die ik heb. Toch baal ik er iedere keer weer van als ik zie dat hij na een kleine maaltijd een beetje is gaan slijten. Is het echt erg? Nee, bij een andere lipstick was het effect veel erger geweest en had het me niks uitgemaakt. Maar juist omdat er beweert wordt dat de lipstick zo lang moet blijven zitten, baal ik toch als het merk haar beloftes niet nakomt.

eva-longoria-loreal-cosmo-11-2010

 

En wij moeten geloven dat Eva Longoria zulke lange wimpers heeft gekregen dankzij deze mascara?

Of je nou in het marketingpraatje gelooft of niet, ik denk dat de meesten hier wel last van zullen hebben. Stel: je krijgt een lipgloss. Hij blijft zo’n drie uur zitten, maar na een maaltijd moet je hem bijwerken. Prima resultaat toch? En met dat bijwerken heb je vast ook geen probleem. Stel je nu voor dat je precies dezelfde lipgloss krijgt, alleen dat er nu overal, waaronder op de verpakking, wordt gezegd dat de lipgloss acht uur blijft zitten. De lipgloss is hetzelfde, dus het resultaat ook. Ook nu blijft hij dus zo’n drie uur goed zitten, maar moet je hem na een maaltijd bijwerken. En dan is het opeens een lichte tegenvaller, toch?

Er is niks mis met een beetje ambitie en ik snap ook wel waarom merken dit soort beloftes maken. Maar eigenlijk heb ik liever een merk die gewoon aangeeft hoeveel uur een product ongeveer blijft zitten en dat ook echt naleeft, dan dat het allemaal overdreven verkooppraatjes zijn. Sterker nog: ik zag een keer een advertentie van een mascara, waarbij het model ook echt alleen de mascara op had. Ik heb veel langer naar die advertentie gekeken, dan naar alle andere mascara advertenties in dat tijdschrift, waarbij de modellen overduidelijk gephotoshopte nepwimpers droegen, die zelfs bij sommige modellen loslieten in de hoekjes.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie hierover denken. Hebben jullie liever een merk dat haar beloftes ook echt nakomt of hebben jullie geen probleem met de overdreven marketingpraatjes? Laat vooral je mening achter bij de comments!

Xx Sarah

6 gedachtes over “Merken en hun beloftes

  1. kaoutarschrijft zegt:

    Je hebt gelijk! En volgens mij was het ook een keer bij Cheryl Cole dat ze toen reclame deed voor een shampoo. Ze had het erover hoe mooi haar haren erdoor werd, terwijl ze extensions droeg -_- Dus ik vertrouw de merkbeloftes niet meer, vroeger wel maar ik was toen heel naïef haha.

Geef een reactie

