Restaurant recensie: Thijs (Amsterdam)

gevelsteen-thijs_7002030_1

Eerder deze week ging ik met mijn vriend uit eten bij restaurant Thijs in Amsterdam. We kenden het restaurant allebei nog niet, maar IENS had een leuke actie, waardoor we besloten eens kennis te maken met dit restaurant aan de Prinsengracht in  Amsterdam.

Allereerst, de locatie is echt perfect. Toen we van tevoren opzochten hoe we er met het OV moesten komen, gaf 9292 geeneens een tijd aan voor het lopen. Eenmaal aangekomen bij het restaurant snapten we waarom: je neemt de tram die stopt op de Prinsengracht (tram 1,2 of 5), stapt uit, loopt een paar meter naar rechts en dan ben je er al. Top! Kon ik eigenlijk hoge hakken aan zonder me af te vragen of ze de wandelroute door de Amsterdamse straten zouden overleven (geloof me, die hebben al een aantal hakken verknalt).

uithangbord-thijs_7002065_1

Bij binnenkomst werden we hartelijk ontvangen door een medewerkster. Onze jassen werden netjes opgehangen en er werd gevraagd of we met of zonder de IENS actie kwamen. Wij kwamen met de actie, maar dit maakte geen verschil in behandeling. We kregen een mooie tafel in het midden van het restaurant. Het restaurant is smal en langwerpig met een laag plafond en heeft een mooie inrichting. Wel moest ik soms helemaal naar voren buigen om mijn vriend te kunnen horen praten. Maar ik weet niet of dit door het restaurant komt, of door het groepje mannen erachter die wat luidruchtiger praatten. Het was trouwens heel druk, het hele restaurant zat vol. En dat op een maandagavond!

restaurant-thijs_7001993_4_5_6_7_1

Op de tafel stond een bakje olijven klaar en later werd ook een mandje brood geserveerd. Omdat het bij onze actie hoorde, kregen mijn vriend en ik allebei een glas hele lekkere prossecco. Dat begint al goed!

En ook het eten was goed. Ik heb foto’s van onze gerechten gemaakt en daarbij vertel ik wat we hadden besteld. Ik merkte wel echt dat het een wat duurder restaurant is. Het eten smaakte heel anders dan bij andere restaurants, doordat er originele en spannende combinaties werden gemaakt en er ook dingen op de kaart stonden die je anders niet zo snel ziet (een gehaktbal van eendenlever, zwezerik, e.d.).

pd-glaswerk_7001983_4_5_6_7_1

Er wordt altijd gezegd dat mensen het voorgerecht en het dessert het beste onthouden. Nou, ik herinner me vooral het hoofdgerecht en het dessert. Wat waren die lekker! Het voorgerecht was ook al heerlijk, maar het leek wel ieder gerecht nog lekkerder te worden.

Wat ik ook heel prettig vond was het drinken. Dit klinkt misschien raar, maar ik drink altijd zoete, witte wijn (tsja, Gooisch trekje) en als je dat ergens besteld is het altijd maar hopen dat het ook echt een lekkere wijn is die je krijgt of dat ze het wel hebben, aangezien niet veel mensen het lijken te drinken. Toen ik er bij Thijs om vroeg, kwam de serveerster aan met twee verschillende wijnen, waarvan ze van beide een beetje inschonk, zodat ik kon proeven en een keuze kon maken. Hoe fijn is dat?

Maar goed, op naar het eten! We hadden een viergangen-menu, maar mijn vriend en ik namen hetzelfde tussengerecht en hoofdgerecht. Daarom staan er zes foto’s in plaats van acht.

restaurant thijs 1

Het voorgerecht van mijn vriend: carpaccio van octopus, langoustine in kataifideeg, venkel en tomatensalsa met olijfoliecroutons en saffraan. De langoustine heb ik niet geproefd, maar de octopus wel en die was lekker. Mijn vriend vond het ook allemaal lekker.

restaurant thijs 2

En mijn voorgerecht: ballotine van konijn met een bitterbal van ganzenlever, chutney en een zoetzuur van oerwortel. Dit was erg lekker, vooral de bitterbal. Alleen de oerwortel vond ik wat minder en heb ik dan ook laten staan.

restaurant thijs 3

Ons tussengerecht: gebraiseerde kalfswang en krokante zwezerik met een puree van bloemkool en portjus. De kalfswang deed me, mede door de saus, een beetje denken aan de stoofschotels die ik altijd in de winter maak. Ik denk niet dat dit een gewenst resultaat van de kok is, maar ik vond het in elk geval erg lekker, haha. Het was ook gelijk de eerste keer dat mijn vriend en ik zwezerik aten en die beviel goed. We vonden het zelfs allebei het lekkerst van dit gerecht.

restaurant thijs 4

En ook ons hoofdgerecht was hetzelfde: eendenfilet ‘Peking Style’ met bataatmousseline, enokipaddenstoelen en een szechuanjus. Ohh, dit was zo lekker! De eend was heerlijk zacht en de combinatie van alle ingrediënten samen was echt overheerlijk. Als ik die foto zie krijg ik er alweer zin in, haha.

restaurant thijs 5

En dan het dessert. Mijn vriend houdt niet zo van zoetigheid, dus nam hij een kaasplankje. Ik wilde natuurlijk ook even alles proeven. De kaas helemaal rechts (die op brie lijkt) was het allerlekkerst. Ik weet de naam niet meer en dat vind ik heel jammer, want die zou ik thuis ook wel willen. De middelste was ook heel lekker. De linker was heel sterk van smaak en daar ben ik niet zo’n fan van, dus die vond ik dan ook het minst. Maar al met al een erg lekker kaasplankje.

restaurant thijs 6

Ik ben juist weer dol op zoetigheid, dus als dessert koos ik de champagnemoussetrifle met frambozencoulis. Dit. Was. Zo. Lekker! Als ik de naam typ, loopt het water me alweer in de mond, haha. Het enige nadeel is dat het wel een heel machtig dessert was, waardoor ik het gewoon niet op kreeg. Aan de andere kant ben ik niet zo’n grote eter, dus anderen zullen er waarschijnlijk minder moeite mee hebben. Gelukkig had mijn vriend nog wel een leeg plekje over, die het, ondanks dat hij liever hartig heeft dan zoet, ook heel lekker vond.

Lekker eten, een gezellig sfeer en (op een serveerster na) vriendelijke bediening: allebei waren we dik tevreden. De totale rekening (incl. de actie) bedroeg €64,75, voor twee keer een viergangen-menu (€24,50), twee glazen prossecco (hoorden bij het menu), een fles mineraalwater (€5,00), een biertje (€5,00) en een glas wijn (€5,75). Gewoonlijk kost dit menu €45 per persoon, maar wij gingen via IENS, die nu een actie heeft waardoor je maar €24,50 per persoon betaald. Deze actie duurt t/m 14 december, dus als je ook wil gaan, kan je het best in die periode gaan. Kijk voor meer informatie over restaurant Thijs op http://www.restaurantthijs.nl/ en voor de IENS actie op http://www.iens.nl/deals/31176.

 

Kennen jullie dit restaurant?

Xx Sarah

 

De foto’s van de gerechten heb ik zelf gemaakt. De overige foto’s komen van de website van het restaurant.

5 gedachtes over “Restaurant recensie: Thijs (Amsterdam)

  1. Rosie zegt:

    Klinkt echt hartstikke goed en met die actie is het al helemaal leuk :D!!
    Als je het leuk vind: vandaag organiseer ik een Linkparty op mijn blog! Dit houdt in dat je reclame mag maken voor de 3 leukste artikelen (zoals deze) die je afgelopen week geschreven hebt, inclusief een foto én een link naar jouw blog! Ik zou het gezellig vinden als je mee zou doen!

    Fijne zondag, liefs Rosie

Geef een reactie

