Hoe ik Kerst vier

tumblr_mfj3gt7Tzv1rgfdilo1_500_large

Morgen is het weer Kerst en ik heb er zo’n zin in! Hoewel wij het thuis nooit heel uitgebreid vieren met hele familiediners, vind ik het altijd super gezellig. Kerst is mijn favoriete tijd van het jaar en ik kijk er altijd naar uit. En nu is het bijna zover! Daarom leek het mij leuk om te vertellen wat ik allemaal met Kerst ga doen.

kerst
We hadden dit jaar zo veel waxinelichthouders, dat mijn moeder en ik besloten ze allemaal op een schaal op tafel te zetten. Deze schaal kochten we bij de Action en hij was maar drie euro! Ik vind het heel gezellig staan. 

De eerste kerstdag beginnen we met een kerstontbijt. Mijn vriend is er en verder zitten mijn ouders en mijn zus ook aan tafel. We houden eigenlijk altijd twee keer kerstontbijt. Op Kerstavond (vanavond dus) houden we aan het eind van de avond rond een uur of half elf ook altijd een Kerstontbijt. Een hele aparte tijd en ik heb eigenlijk ook geen idee waarom we dan een Kerstontbijt houden, maar het is traditie dus we doen het ieder jaar, haha.

kerst 2
Waar de meesten een kerstboom op kleur hebben, hangt die van ons altijd helemaal vol met kerstballen, huisjes, engeltjes en meer in allerlei soorten en maten. De kerstboom is hierdoor heel druk, maar wij vinden het thuis juist leuker dan een nette, rustige kerstboom. 

Tijdens het kerstontbijt geven we elkaar de kerstcadeaus. Met Sinterklaas geven we elkaar altijd cadeaus van tien euro met een lang gedicht erbij, maar met Kerst geven we elkaar altijd wat duurdere cadeaus. Ik vind het altijd heel leuk om te zien wat iedereen weer voor elkaar heeft bedacht en hoop dat iedereen blij is met de spullen die ik voor hun heb gekocht. Vooral bij het cadeau voor mijn vriend wordt het spannend, want hij is heel moeilijk om cadeau voor te kopen (lees: weet nooit wat hij wil hebben, zegt altijd niks te willen hebben, maar vindt cadeaus stiekem wel heel leuk, dus hoopt stiekem ook op een cadeau).

kerst 3
Onder de kerstboom liggen veel cadeaus te wachten om uitgepakt te worden. 

Na het kerstontbijt gaan we meestal met z’n allen een film kijken. Vaak krijgt iemand wel een dvd voor Kerst en dat is dan meestal ook de film die we gaan kijken. ’s Middags kan iedereen doen wat hij wil. Mijn moeder gaat dan vaak lezen, terwijl mijn zus, vriend, vader en ik Monopoly gaan spelen (waarbij mijn vader standaard wint en ik laatste word). ’s Avonds gaan we de tafel dekken en alles voor het avondeten snijden en daarna gaan we gourmetten. Lekker Hollands! Ik vind gourmetten altijd heel leuk. Iedereen eet wat hij of zij lekker vindt en niemand hoeft te stressen over een zes-gangen kerstdiner.

kerst 4
Niet alleen onze kerstboom is een schiettent, ook de rest van het huis, waaronder de piano, moet eraan geloven. 

De tweede kerstdag komt een vriend van mijn zus ook eten. Hij krijgt dan zijn cadeaus en verder wordt de dag eigenlijk hetzelfde als de eerste kerstdag. Niets heel bijzonders dus, maar ik vind het samenzijn altijd heel gezellig. Net als alle leuke kerstliedjes die we daarna weer bijna een jaar moeten missen, alle lichtjes, kerstversiering en… ja, alles eigenlijk. Ik heb in ieder geval alweer helemaal zin in Kerst!

Alvast hele fijne kerstdagen!

 

Vieren jullie Kerst? Wat gaan jullie allemaal doen met Kerst?

Xx Sarah

3 gedachtes over “Hoe ik Kerst vier

Geef een reactie

