Kookboek: Ingmar Niezen & Sean Fitzpatrick – Het nieuw Afrikaans kookboek

het nieuw afrikaans kookboek

Van mijn werk kreeg ik als kerstcadeau een tinteling van Keuzekado. Hierbij krijg je een code, waarmee je op een website zelf iets uit kan kiezen. Ik bestel altijd een kookboek en zocht ook dit jaar weer een nieuw kookboek uit. Het was een heel ander soort kookboek dan ik normaal heb, namelijk een kookboek vol Afrikaanse recepten. Kijk, zoiets had ik nog niet!

Voordat ik hem bestelde twijfelde ik wel even. Zou het boek niet vol staan met recepten waarvoor je de meest onvindbare ingrediënten nodig hebt? Na een korte zoekronde op het internet, vond ik een recensie die mij vertelde dat dat wel meeviel. Ik was overgehaald en stopte het kookboek in mijn digitale winkelmandje.

het nieuw afrikaans kookboek 2

“Een kookboek vol nieuwe inspiratie voor de culinaire avonturier: de keuken van modern Afrika. Want wie kan gerechten als chapatis met pittige mangojam, avocado met gember of krabcurry in kokosmelk weerstaan? De bijzondere gerechten worden vergezeld door boeiende verhalen, die laten zien dat het borrelt en broeit in de keukens van dit prachtige continent. Dit is het Nieuwe Afrika!”

het nieuw afrikaans kookboek 4

Zo luidt de beschrijving van het boek. In het boek staan verschillende soorten recepten. Een aantal die lijken op wat ook in Nederland gegeten wordt (pittige pindakip aan spiezen uit Nigeria), maar ook dingen die je hier wat minder vaak tegenkomt (gegrilde pap met perzikblatjang). Verder staan er in het boek een aantal interviews met inwoners van Afrika en hun kijk op koken. Het interessantste van die interviews vond ik de onderstaande quote van een geïnterviewde vrouw. Wat een verschil met het Westen, waar alles zo snel en gehaast mogelijk moet!

het nieuw afrikaans kookboek 1

De gerechten komen uit verschillende delen van Afrika, waardoor je van alle delen wat meekrijgt. Veel recepten zijn op basis van kokosmelk, dus als je dat niet lust is dit boek niks voor jou. Er wordt veel afgewisseld tussen vegetarische gerechten en gerechten met kip of vis. Zo is er voor ieder wat wils!

het nieuw afrikaans kookboek 3

Het nieuw Afrikaans koken van Ingmar Niezen & Sean Fitzpatrick is uitgegeven in samenwerking met Oxfam Novib. Het boek kost €19,95 en is o.a. verkrijgbaar bij de boekhandel en Bol.com.

 

Wat vinden jullie van dit boek? Zouden jullie een recept van een bepaald soort gerecht willen hebben?

Xx Sarah

Geef een reactie

