Beauty: help, ik heb winterhanden!

winter handen

Elke winter heb ik er weer last van: winterhanden. Zodra de temperaturen dalen, beginnen mijn handen spontaan te vervellen en krijg ik daardoor allemaal kleine wondjes tussen mijn vingers. Dit jaar hoopte ik door de warmere winter de dans te ontspringen, maar vorige weer was het helaas weer zo ver. En na verschillende dingen te hebben uitgeprobeerd, heb ik eindelijk een oplossing gevonden.

Handcrème

Ik smeer mijn handen elke dag een paar keer in. Toen mijn handen weer heel droog werden en begonnen te vervellen, probeerde ik of het over ging als ik mijn handen wat vaker insmeerde. Maar na een paar dagen was het alleen maar erger geworden. Handcrème is dus geen goede oplossing.

Kokosvet

Kokosvet is mijn nieuwe ontdekking. Ik gebruik het niet voor mijn eten, maar gebruik het voor mijn nagelriemen en lippen. Kokosvet is een stuk vetter dan handcrème, dus ik hoopte dat de droogheid van mijn handen daardoor weg zou gaan. Hoewel mijn handen na het insmeren zachter aanvoelden, gingen de droge plekken en de wondjes niet weg. Ook kokosvet bleek geen goede oplossing.

winterhanden

Zinkzalf

Een beetje wanhopige richtte ik mij op de resultaten van verschillende fora. Ik bleek niet de enige te zijn met dit terugkerende probleem en velen waren op zoek naar een oplossing. Op elk forum kwam ik wel dezelfde oplossing tegen: zinkzalf. Huh, dat is toch voor geïrriteerde babybilletjes? Ja. Maar het blijkt dus ook goed te werken tegen winterhanden.

Ik heb mijn handen er nu bijna een week lang elke avond mee ingesmeerd (de zalf trekt niet goed in, dus je kan het het best aanbrengen voordat je gaat slapen) en het verschil is zeker te zien. Tussen mijn vingers is mijn huid zo droog dat het daar nog lichtjes aan het vervellen is, maar de wondjes zijn weg en mijn handen jeuken ook niet meer. Je moet dus niet verwachten dat de problemen na twee keer smeren weg zijn, maar het heeft alles zeker verminderd.

Ik ben heel blij dat ik eindelijk iets heb ontdekt dat mijn kan helpen bij mijn winterhanden. Heb jij er ook last van? Probeer dan een keer zinkzalf uit. Het is gewoon te koop bij de drogist en kost maar zo’n drie euro.

 

Hebben jullie ook zo’n last van winterhanden? Hebben jullie nog tips?

Xx Sarah

 

8 gedachtes over “Beauty: help, ik heb winterhanden!

  1. kaoutarschrijft zegt:

    Jeetje lijkt me vervelend! Mijn broertje had daar ook last van. Hij ging toen olijfolie op zijn handen smeren. Dat werkte heel goed! Ook Zwitsal ‘Op het Wangetje’ had hij geprobeerd en dat werkte ook goed. Dus misschien aanraders voor diegene die ook last van winterhanden hebben.

  2. Savannah zegt:

    Ik heb er ook last van, en kan de hele dag doorsmeren.. zelfs vaseline helpt niets.. kwestie van je handen warm houden met van die knakkende warmte zakjes van de wibra ofzo werkt toch echt het allerbeste.

    • saarenzo zegt:

      Wat jammer dat niks werkt. Heb je de zinkzalf al een keer geprobeerd? Want dat is bij mij het enige wat echt werkt. Vorig jaar heb ik ook vaseline geprobeerd, maar daarbij merkte ik totaal geen verschil.

  3. Martine zegt:

    Hoi, bedankt voor je blog. Interessant! Voor mijn studie moet ik een onderzoek doen bij mensen die last hebben van winterhanden. Het kost maximaal een half uurtje. Zou je mij alsjeblieft willen helpen? Groetjes, Martine

    • saarenzo zegt:

      Uh, hangt er een beetje vanaf hoe je het onderzoek doet. Als het gewoon een mailtje is met vragen beantwoorden wil ik wel helpen. Maar ik ben nu bezig met afstuderen, dus heb geen tijd om ergens heen te moeten of zo 😉

Geef een reactie

