Vraag: Hoe kan ik mijn blog goed combineren met drukte op school?

vraag combineren blog drukte studie 5

Als ik vertel dat ik een blog heb krijg ik wel eens de vraag: hoe doe jij dat toch met school? Andere meiden die ik ken die ook een blog hebben, vinden het moeilijk om het bloggen te combineren met hun studie, waardoor er soms een week lang geen artikel verschijnt. Lees verder mijn tips om een blog te combineren met drukte op school of werk.

Nu ben ik momenteel zelf bezig met afstuderen, heb ik een vriend die ik regelmatig zie en heb ik daarna ook nog andere hobby’s, dus het is niet dat ik meer vrije tijd heb dan de rest. Maar toch lukt het me ondanks al deze drukte om dagelijks een artikel te plaatsen. Dit is ook pas sinds kort, omdat ik daarvoor een stuk minder geordend te werk ging.

vraag combineren blog drukte studie 3

Maak een planning

De grootste reden waardoor het mij de laatste tijd wel lukt om dagelijks iets te plaatsen, is omdat ik sinds kort met een planning werk. Het helpt enorm, dus ik raad je zeker aan om er ook mee te beginnen.

Mijn planning staat in een Excel bestand. In de meest linker kolom staan alle dagen met de datum erbij. Tussen elke week zit een witregel om het overzichtelijk te houden. Ik heb per dag bedacht wat voor onderwerp ik wil beschrijven. Zo komen er op dinsdag, vrijdag en zaterdag een review online. Dat zet ik in de derde kolom, zodat ik weet dat ik voor die dag een review moet schrijven. Ook de andere dagen vul ik met vaste onderwerp in. In de tweede kolom plaats ik waar het artikel over gaat. Bijvoorbeeld voor vandaag stond er in de planning: ma 10-3 /Hoe blog combineren met school / Vraag. Het is gelijk duidelijk waar je over moet schrijven.

Omdat ik in de maanden daarvoor nog wel een vrolijk aan een artikel begon, om vervolgens te ontdekken geen foto’s te hebben of al een soortgelijk artikel te hebben geschreven, heb ik ook daarvoor kolommen gemaakt. Deze staan naast de andere drie kolommen. De eerste kolom heet ‘artikel geschreven’, de tweede kolom heet  ‘foto’s gemaakt’ en de derde kolom heet ‘artikel geplaatst’. Als ik een van die punten heb afgewerkt plaats ik een x in de kolom. Zo kan ik in één oogopslag zien hoeveel ik nog moet doen voor de komende weken. Hieronder zie je mijn planning van begin februari, toen ik er net mee begon.

vraag combineren blog drukte studie

Houd vaste dagen aan

Zowel om op te werken als om je artikels op te plaatsen. Dit zorgt voor structuur. Doordeweeks heb ik vaak geen tijd om te bloggen, omdat ik dan bezig ben met mijn scriptie of bij mijn vriend ben. Daarom schrijf ik in het weekend alle artikels (vaak op vrijdagavond en zondag) en maak ik op zaterdag alle foto’s die ik nodig heb voor de komende week. Die bewerk ik dan in Picmonkey (verhogen contrast en aanpassen grootte) en dan hoef ik ze alleen nog maar in de artikels te plaatsen.

Vroeger schreef ik altijd de artikels een dag van tevoren en als ik tijd had voor twee of drie dagen. Maar vaak als ik dacht tijd te hebben kwam er opeens iets tussen, waardoor er een paar dagen per week geen artikels online kwamen. Dat vond ik altijd jammer, want ik vind bloggen erg leuk en wil eigenlijk dat er elke dag iets geplaatst wordt. Nu weet ik: oh, het is weekend, dus ik moet bloggen. En dan zit ik er drie avonden aan te werken en is alles voor de hele week ingepland. Heb ik extra tijd? Dat is mooi meegenomen, want dan begin ik alvast voor de week daarna. Maar ik stop niet voordat alles voor de hele week ingepland is.

vraag combineren blog drukte studie 4

Houd rekening met ziekte, e.d.

Dit vergat ik eerst wel eens. Dan wilde ik bloggen en kwam er opeens iets tussen waar ik geen rekening mee had gehouden. Toen ik met de planning in Excel begon ook, vandaar dat er één keer ‘NIET GEPLAATST’ staat. Ik was bezig met een wishlist en ontdekte toen dat ik maar weinig kon bedenken. Oeps.. Ik had daar geen rekening mee gehouden en wist even niks meer. Resultaat: geen artikel die dag. Gelukkig was dat de laatste keer.

Ook daarvoor had ik er last van. In november heb ik mijn keelamandelen laten verwijderen en ik kan je vertellen: dat is geen prettige operatie en hersteltijd als je het op je 21e laat doen. Ik voelde me drie weken lang totaal niet lekker en had absoluut geen zin meer om te bloggen. Er zijn toen ook bijster weinig artikels online gekomen. Wel had ik even een update geplaatst, zodat de vaste bezoekers konden lezen waarom het opeens zo stil was. Mocht je dus zoiets hebben is dat een aanrader om te doen.

Maar ook nu komt er soms opeens iets wat mijn planning in de war schopt. Op het moment dat ik dit schrijf (vrijdagavond) lig ik grieperig in bed. In mijn planning stond een review van vier Chanel lipsticks en een review van een Essence bronzer, maar geen enkel product komt tot haar recht op een bleek, ziekig gezicht met donkere kringen bij de ogen. Hoppa, daar gaan mijn ideeën! Gelukkig maak ik de planning enkele weken vooruit, waardoor ik nu gewoon keek wat ik voor over twee weken had staan, zodat ik daarover kan schrijven. En die Chanel lipsticks en Essence bronzer? Die komen over een paar weken wel aan bod.

Om deze reden prefereer ik een planning in Excel. Een planning in een notitieboekje maken kan prima, maar als er opeens allemaal plannen gewijzigd moeten worden, wordt het een grote massa van krassen, strepen en pijlen.

vraag combineren blog drukte studie 2

Schrijf ideeën op

Lees je iets interessants in de krant? Schrijf het op. Hoor je een leuk nieuwtje? Schrijf het op. Toen ik mijn blog begon schreef ik eigenlijk alleen maar productreviews. Maar ja, na een tijdje komt het einde van je make up collectie wel in zicht. En dan? Andere artikelen schrijven. Zo simpel is het. Ik was eerst bang dat ze minder goed gelezen zouden worden, maar een artikel met fashionnieuws of een recept wordt ongeveer net zo goed gelezen als een productreview. En als je even niet weet waar je over moet schrijven, kijk je gewoon in je lijstje met ideeën en voilà, je hebt weer genoeg inspiratie.

Je kan je ideeën in een notitie in je mobiel zetten. Dat doe ik zelf ook, maar ik ga toch maar overstappen naar een notitieboekje. Blogideeën zijn namelijk niet de enige notities die ik in mijn mobiel zet en soms kan ik tussen die waslijst aan notities niet meer zien waar mijn blogideeën staan. Daarom heb ik een leuk notitieboekje gekocht bij de Hema, waar ik vanaf nu steeds nieuwe ideeën in ga schrijven. Wel op maand en op categorie, anders wordt het alsnog een wir war aan ideeën.

Dat waren al mijn tips. Ze klinken misschien simpel en liggen voor de hand, maar toch zijn er geloof ik een hoop die op mijn oude manier werken: artikel schrijven voor de komende dag(en) en klaar. Sinds ik op deze manier werk, merk ik gewoon dat ik mijn blog veel makkelijker kan bijhouden. Ja, het is even hard werken ieder weekend, maar liever dat dan dat ik met bloggen moet stoppen omdat ik het te druk heb met mijn scriptie.

Hopelijk hebben jullie er wat aan! Heb jij nog tips? Laat ze dan hieronder achter bij de comments.

Xx Sarah

 

Alle afbeeldingen komen van Pinterest.com. 

4 gedachtes over “Vraag: Hoe kan ik mijn blog goed combineren met drukte op school?

  1. Svenja zegt:

    Handig tips. Zelf volg ik ook een voltijd studie, maar momenteel veel vrije tijd. Ik heb eigenlijk 2 dagen in de week dat ik echt artikelen schrijf en foto’s maak. Soms maak ik tussendoor ook een artikeltje. Daarnaast maak ik ook een planning en schrijf ik ideeën die binnen komen meteen op. Leuk dat je onze tips met ons wou delen, hier heb ik zeker nog iets aan. Liefs Svenja.

Geef een reactie

