Wat zou jij liever: altijd perfect of altijd net niet?

Quotation-Diana-Vreeland-good-Meetville-Quotes-245456

Laatst kwam ik ergens een interessante quote tegen: “Too much of a good taste can be boring”. Ik vond hem wel gepast, aangezien er een constante druk voor iedereen lijkt te zijn om er maar perfect uit te zien. Ondanks dat we weten dat niemand perfect is (nee dames, zelfs Ryan Gosling niet). En hoewel ik ook vol bewondering naar foto’s van perfecte outfits of make up looks kan staren, lijkt het mij maar vermoeiend om dat elke dag te moeten doen. Maar het kan zijn dat jij daar heel anders over denkt. Daarom vandaag de vraag: wat zou jij liever: altijd perfect… of altijd net niet?

Goed, laat ik eerst uitleggen wat ik ermee bedoel. Met altijd perfect bedoel ik ook echt een perfect iemand. Perfecte outfit, perfecte make up, perfect gedrag, enorm populair, goede baan, ga zo maar door. Het enige nadeel lijkt mij dat je nooit helemaal jezelf kan zijn. Niemand is immers perfect, dus om perfect over te komen moet je jezelf veranderen. Daarom vind ik de quote hieronder ook zo goed.

perfect

Met altijd net niet bedoel ik dat er juist net iets niet klopt. Je outfit is prachtig, maar je draagt niet matchende schoenen; je make up zit mooi, maar je winged eyeliner is ongelijk aangebracht; je haar zit goed, maar er zit per ongeluk nog een witte droogshampoo waas in. Het is het steeds allemaal net niet. Maar als tegencompensatie: je kan volledig jezelf zijn.

large

Zonder twijfel kies ik zelf voor de laatste. Want om terug te komen op te quote: te veel van het goede is maar saai. Ja, ik ben me ervan bewust dat ik beter andere schoenen bij mijn jurkje had kunnen dragen, maar ik had zin in deze schoenen, vind ze zelf leuk en ze zitten lekker. Ja, ik weet dat mijn benen licht reflecterend wit zijn, maar ik ben anti zonnebank en heb geen zin in eeuwig smeren met zelfbruiners.

aXbe0nP_460s

Ja, ik weet dat broeken niet heel flatterend zijn voor mijn lichaamsbouw, maar soms heb ik gewoon geen zin in een rok of jurk. Ik ben een beetje raar en prettig gestoord, maar zo ben ik nou eenmaal. Dat is wie ik ben en ik ben wie ik wil zijn. En dat is belangrijker dan perfectie.

556ce4c6

Maar het gaat niet alleen om mijn mening. Ik ben ook heel benieuwd naar die van jullie! Want het kan zo zijn dat jij er juist wel alles aan doet om perfect voor de dag te komen. En daar is helemaal niks mis mee, want dat past misschien juist bij wie jij bent. Laat daarom vooral jouw mening achter bij de comments. Kies jij voor perfectie of voor altijd net niet?

Xx Sarah

6 gedachtes over “Wat zou jij liever: altijd perfect of altijd net niet?

  1. Svenja zegt:

    Ik denk dat ik dan toch voor altijd perfect kies.Ik ben best wel een perfectionist. Kan mij al ergeren aan een stoel die scheef staat haha. Het is wel vermoeiend, als altijd alles perfect moet zijn overigens haha.

    • saarenzo zegt:

      Ah herkenbaar. Qua uiterlijke dingen ben ik (gelukkig) niet zo perfectionistisch aangelegd, maar met alle andere dingen juist wel. Ik heb vorig jaar echt mijn best gedaan om te leren dat niet alles 100% perfect moet zijn om goed te zijn, maar dat was wel moeilijk. En nog steeds heb ik er last van, ook al is het door het oefenen gelukkig wel iets verminderd. Maar ik kan echt chagrijnig worden als koken of piano spelen naar mijn idee niet lukt, terwijl iedereen er verder juist heel tevreden over is. Ontzettend vermoeiend en vervelend! Maar volgens mij hebben heeeeel veel vrouwen hier last van, haha.

      • Svenja zegt:

        Ja jouw verhaal is ook erg herkenbaar haha. Ik heb het ook altijd met een tentamen bijvoorbeeld. Dan heb ik een klein dingetje niet goed gedaan, dan focus ik me daar totaal op, denk ik dat ik meteen dat ik het verknalt heb en vervolgens heb ik gewoon een dikke voldoende.

        Het is gewoon een vervelende eigenschap. Soms ook handig, voor werk bijvoorbeeld. Hoe heb jij geleerd om minder perfectionistisch te worden, door een cursus of iets dergelijks?

      • saarenzo zegt:

        Ja precies, dat heb ik ook altijd! Ik heb het eigenlijk gewoon zelf geleerd, met behulp van mijn stagebegeleidster. Vorig jaar moest ik voor mijn studie stage lopen en voor mijn stagebedrijf schreef ik artikelen voor op de website. En ik was er nooit echt tevreden over. Mijn stagebegeleidster (en ook de eigenares van dat bedrijf) had dat door en vertelde juist dat de artikelen juist heel goed waren en dat niet alles perfect hoeft te zijn. Dat gewoon goed ook goed genoeg is. Toen ik daarna weer verder ging met artikelen schrijven, heb ik niet zoals eerst constant alles zitten te herschrijven tot het voor mijn gevoel goed genoeg was, maar ze gewoon online gezet als ik het gevoel had dat anderen ze goed zouden vinden. In het begin heel moeilijk, want je hebt toch zo’n natuurlijke drang om alles te perfectioneren. Maar na een tijdje hielp het wel. En daar heb ik nu veel baat bij. Anders zou ik dagen doen over één artikel voor mijn blog. Dus ik denk dat je jezelf gewoon moet leren los te laten en tevreden te zijn met iets minder. Dan is het waarschijnlijk alsnog heel goed.

  2. Stephanie zegt:

    Ik ben liever net niet perfect. Sterker nog, ik ben verre van perfect, maar dat is juist mijn kracht. Zo kennen mensen mij. Ik zou niet weten waarom ik dat zou moeten veranderen.

Geef een reactie

