Feit of fabel: epileren & mini review Braun Silk Épil 3

Feit of fabel epileren  mini review Braun Silk Épil 3

Aangezien ik een gevoelige huid heb en van scheren een geïrriteerde huid met uitslag krijg, ben ik vorig jaar overgestapt naar een epilator. Het werd de Silk Épil 3 van Braun, die toen bij de Trekpleister webwinkel in de aanbieding was voor €17,50. Ik gebruik niet alle delen van de epilator (zoals de trimmer), dus kan niet de volledige set reviewen. Maar de epilator wel en daarom besloot ik die te reviewen in de vorm van een feit of fabel review.

f065f56e67d8f84d763ae86ccee6f0cc

Epileren doet pijn

Feit. Nu hangt het er ook vanaf hoe hoog jouw pijngrens ligt, maar ik denk dat epileren voor niemand een pretje is. Het verschilt wel per lichaamsdeel hoeveel pijn het doet. Maar fijn is het niet. Ik kocht de epilator om mijn oksels mee te ontharen, omdat ik daar na het scheren constant uitslag kreeg. De eerste keer dat ik ging epileren was echt vreselijk. Wat een pijn! Nu ik het al een tijdje doe is de pijn gelukkig een stuk minder. Vooral omdat er een stuk minder haartjes weggehaald moeten worden. Bij mijn benen voelde het wel vervelend, maar deed het geen pijn. Maar bij mijn bikinilijn…. Pffff, jeetje! Niet normaal meer! Laat ik het zo zeggen: er is een reden waarom ik nog scheermesjes koop en dat komt door het laatste, haha.

Ik ben trouwens wel een gigantisch watje. Als je mij in mijn zij prikt doet het bij mij al pijn. Dus ik denk dat velen er minder last van zullen hebben. Mocht je het te pijnlijk vinden om zelf te epileren, kan je ook eerst naar een wax bar gaan. Als de haartjes op de gewaxte lichaamsdelen terug groeien, kan je ze zelf weg epileren. Het zijn er dan minder dan eerst (mits je het goed bijhoudt), waardoor het minder pijnlijk is.

Als je epileert, groeien de haartjes pas na drie weken weer terug

Fabel. Was het maar waar. Spraken ze maar een keer de waarheid in de reclames. Maar dit is complete onzin. Bij iedereen verschilt het hoe snel haar weer terug groeit en het ene haartje groeit weer sneller bij dan de ander. Bij mijn groeit haar niet heel snel, maar ook niet heel langzaam terug. Toen ik mijn oksels nog scheerde moest ik dat om de dag doen om haarloos te blijven. Epileren doe ik nu elke week. Na een week heb ik niet opeens heel veel okselhaar, maar wel een stuk of twintig en die haal ik liever weg dan dat ik wacht tot alles terug is gegroeid.

Eenmaal in de week epileren is trouwens ook fijner. Omdat je dan nog minder haartjes hebt en dat is, zoals ik bij de vorige stelling al zei, ook minder pijnlijk.

Epileren irriteert de huid

Fabel. Ik was eerst bang dat mijn huid ook door epileren heel geïrriteerd zou raken. Ik bedoel, je trekt wel een complete haar met haarzakje en al uit je huid. Toen ik er net mee begon werd mijn huid wel een beetje rood na afloop en de eerste keren begon het zelfs heel lichtjes te bloeden. Maar na een paar keer had ik nergens meer last van. Ik kan gelijk na het epileren zelfs deodorant opspuiten (ik heb er een zonder alcohol, dat dan weer wel). Toen ik mij nog scheerde kromp ik zelfs de dag na het scheren nog in elkaar van de pijn na het aanbrengen van deodorant. Dus dat is een fijne vooruitgang!

bf3aa46126512ebe29b553682f9995ca

Epileren gaat lekker snel

Fabel. Het handige van scheren vind ik hoe snel het gaat. Ratsj, ratsj en de haartjes zijn weg. Klaar! Bij epileren is dat niet zo. De epilator draait razendsnel en heeft zelfs een extra snelle stand, maar je moet dat ding wel de tijd geven om elk haartje uit de huid te trekken (oh, wat klinkt dat naar). Daarnaast loop je de kans dat als je het te snel doet, je de haartjes alleen maar afbreekt in plaats van eruit trekt. Dus het is handig, maar je moet er wel even de tijd voor nemen. Het is overigens niet zo dat je er een eeuwigheid mee bezig bent, hoor. Over beide oksels doe ik, inclusief het tussendoor schoonmaken van de epilator, denk ik zo’n vijf minuutjes. Maar ja, als je dat vergelijkt met de halve minuut waarin je twee oksels kan scheren ben je wel even meer tijd kwijt.

Als je epileert, groeien de haartjes lichter van kleur en dunner terug

Fabel. Dit denken veel mensen, omdat het wel zo lijkt als je van scheren overstapt naar epileren. Scheren zorgt voor stoppeltjes, die dik aanvoelen en donker van kleur lijken. Dit komt echter door het scheren zelf. Als je epileert, groeien de haartjes terug als de haren van je wenkbrauwen (het haar van je wenkbrauwen, oksels en down under zijn hetzelfde en zijn weer anders dan het haar op je hoofd, armen en benen). Doordat je gewend bent aan donkere stoppeltjes, lijkt het haar dunner en lichter terug te komen, maar dat is dus niet zo. Het is niet dat bij het beginnen met epileren donkere haartjes hebt en na een paar jaar opeens blonde. Wel groeien ze steeds minder snel terug, waardoor je steeds minder vaak hoeft te epileren. Dit proces gaat langzaam, dus verwacht niet na een paar maanden dat ze dan al langer wegblijven.

5196cbef2f9411ef663e2f39c4b23fba

Over Braun Silk Épil 3

Mijn epilator van Braun heb ik nu al een jaar. Ik vind het prettig, zover epileren prettig kan zijn. De epilator heeft twee verschillende standen: snel en extra snel. In de verpakking zit een borsteltje om de epilator mee schoon te maken, een opzetstuk om mee te scheren of te trimmen, een handleiding en een snoer. De epilator is dus niet draadloos en is niet in water te gebruiken. De epilatorkop bestaat uit twintig kleine pincetten en twee massagerollers die de huid stimuleren tijdens het epileren en zo het epileren verzachten.

 

Wat is jouw favoriete manier om te ontharen? Wat vind jij van epileren?

Xx Sarah

 

Alle afbeeldingen, op de eerste na, komen van Pinterest.com. 

Een gedachte over “Feit of fabel: epileren & mini review Braun Silk Épil 3

  1. Irene Staal zegt:

    Ik epileer inderdaad ook! Ik doe alleen mijn benen omdat bikinilijn inderdaad té veel pijn doet. Ik heb inderdaad hetzelfde wat jij hebt, ik moet het echt iedere week doen, en niet om de 3 weken (Was het maar zo’n feest!). Ik heb wel dat mijn haartjes lichter worden, maar dat komt ook omdat ik eerst hele donkere haren had, en ze zijn een stuk dunner. Én ze zijn minder dik/stug, dus het valt minder op als ik nu een tijd niet geëpileerd heb (hurray!)

Geef een reactie

