Wees blij met jouw lichaam!

a7234339f03da9ffffd5c52533ce4e29

Het wordt de komende dagen prachtig weer. De zomer komt steeds dichterbij en de bladen staan vol met artikelen over hoe je het snelst jouw lichaam in bikini shape kunt brengen. Diëten, sporten, caloriearme recepten… alles komt weer voorbij. Vandaag wil ik het juist over het tegenovergestelde hebben: wees namelijk gewoon blij met jouw lichaam!

Ik kwam vrijdag op Facebook twee interessante dingen tegen. De eerste trok mijn aandacht en gaf een idee voor een artikel voor in de toekomst, de tweede had ermee te maken en haalde mij over om ’s avonds voor het slapen gaan snel achter mijn laptop te kruipen om er gelijk een artikel over te schrijven. Want ik denk dat dit voor iedereen belangrijk is.

De boodschap is misschien simpel: wees blij met jouw lichaam! De boodschap nakomen is echter een stuk moeilijker. Ik weet het. Want ook ik sta soms voor de spiegel te balen van mijn buikje, platte kont, uitstekende ribben en bolle bovenbenen. En stiekem weet ik dat het in het echt allemaal wel meevalt, maar soms heb je van die dagen dat je er in de spiegel reusachtig uitziet. Dan trek ik een mooi jurkje aan, maar ben ik te druk bezig met balen van mijn lichaam dan blij te zijn over hoe mooi en lang mijn benen er in dat jurkje uitzien. Of hoe goed mijn haar die dag zit.

2b4c7d1e45678ecdc733fdcd6a6c8340

Ik denk dat iedereen wel streng over zijn of haar lichaam is. Volgens mij zijn vrouwen er het ergst in, maar mannen kunnen er vast ook wel wat van. We willen allemaal een modellenlichaam. Misschien ben je nu wel bezig met een Victoria’s Secret workout om snel in shape te komen. Maar modellen trainen er keihard voor. Elke dag. Dus laten we eerlijk zijn: de kans dat we deze zomer allemaal in een perfect lichaam rondlopen bestaat niet.

4b415b3273849bd70f6db6a9c91309b8

En dat is niet lullig bedoeld. Het perfecte lichaam bestaat immers niet. Iedereen heeft wel punten waar hij of zij onzeker over is. Ook de modellen. Want vergeet niet dat wat wij zien verstopt zit onder een laag make up, goed gestyled kleding en/of geretoucheerd is met behulp van Photoshop. En juist omdat het behalen van een perfect lichaam zo onmogelijk is, denk ik dat het tijd is dat we onze eigen lichamen gaan accepteren. Gewoon zoals hij nu is.

10259963_10152124150682291_2028986483268093034_n

De bovenstaande foto lijkt misschien niet zo bijzonder. Het zijn gewoon een aantal vrouwen in ondergoed. Interessant is dat al die vrouwen 69 kilo wegen. En toch hebben ze allemaal een heel ander soort lichaam. Conclusie: gewicht zegt niks. Dus stop met staren naar die weegschaal. Het gaat niet om de cijfers op de weegschaal, maar om hoe goed jij jouw voelt in je eigen lichaam. En om dat te kunnen moet je jouw lichaam leren accepteren.

Het onderstaande filmpje kwam ik ’s avonds tegen. Het gaat over een vrouw, Taryn Brumfitt. Ze haatte haar lichaam en voelde zich vies en lelijk. Ze overwoog zelfs om onder het mes te gaan. Toch bedacht ze zich. Dit kwam door haar dochtertje. Want hoe kon ze op zo’n manier duidelijk maken dat haar dochtertje tevreden moest zijn over haar uiterlijk?

Taryn besloot de knop om te zetten. Ze ging intensief sporten en deed mee aan een wedstrijd. Haar lichaam was dun en gespierd, maar nog steeds was ze niet tevreden met zichzelf. Toen bedacht ze zich dat ze moest leren meer van haar lichaam te houden. Ze plaatste een foto van zichzelf op Facebook. Een foto van de tijd dat ze meedeed aan de wedstrijd en een foto van hoe haar lichaam er normaal uitziet. De eerste foto laat een vrouw met een prachtig lichaam zien, de laatste een vrouw met een minder perfect lichaam, maar die ondanks dat blij is met zichzelf. Iets wat Taryn nog nooit had gedaan.

m1mxmkkc2sb8

Taryn ging de straat op en vroeg aan honderd vrouwen om in één woord hun lichaam te beschrijven. Vies, smerig, dik, imperfect, vadsig… de vrouwen wisten niks positiefs over hun lichaam te vertellen. Taryn wil dat veranderen en helpt daarom nu vrouwen om hun eigen lichaam te accepteren en lief te hebben. Ik denk dat we allemaal veel kunnen leren van haar project! Meer over Taryns project the Body Image Movement kan je hier vinden.

m1mxmkjcwtba

Dit artikel heeft misschien weinig structuur en is wat anders dan de artikelen die ik normaal schrijf. Maar ik wil gewoon duidelijk maken dat iedereen moet leren blij ze zijn met zijn of haar uiterlijk. Ook zonder dieet of intensief sporten is jouw lichaam prachtig. Ondanks de imperfecties. Dus trek deze zomer gewoon jouw bikini aan en duik het strand op. Al die punten waar jij je zo druk om maakt zullen anderen waarschijnlijk geeneens zien. En als ze je dan toch nog nakijken, moet je maar gewoon denken dat die persoon waarschijnlijk naar je kijkt en denkt ‘goh, wat ziet die er prachtig uit!’.

 

Wat vind jij hiervan? Hoe denk jij over jouw eigen lichaam?

Xx Sarah

 

De afbeeldingen komen van Pinterest.com en Grazia.nl. 

2 gedachtes over “Wees blij met jouw lichaam!

  1. gouweleeuw zegt:

    ja inderdaad als iedereen van zijn lichaam houd dan hadden we nu een mooiere wereld dan was iedereen bij hoe hij of zij er uit ziet

  2. Thebeautydelivery zegt:

    Erg goed artikel en wat een mooi filmpje. Bijna iedereen is ontevreden over zijn/haar lichaam. Ik merk dat, dat door de media nog tien keer versterkt en dat is erg vervelend.. 😦 but, love your body!!

Geef een reactie

