Recept: Turkse pizza

Recept Turkse pizza header

Ik zag constant het recept voor Turkse pizza van Jamie Oliver voorbij komen op blogs. Toen het de afgelopen week zo warm was had ik geen zin om uitgebreid in de keuken te staan en besloot ik de Turkse pizza’s maar eens te maken. Ik had geen zin om mega veel ingrediënten in huis te halen, dus ik heb me niet echt volledig aan het recept gehouden. Gelukkig was het alsnog erg lekker en ook heel snel klaar. Daarom deel ik vandaag mijn versie van het recept.

Benodigdheden

(voor 6 Turkse pizza’s)

Voor de Turkse pizza’s:

Olijfolie.
1 ui.
2 teentjes knoflook.
500 gram rundergehakt of lamsgehakt.
1 Spaanse peper.
4 tl paprikapoeder.
4 tl komijnzaad.
2 tl sambal.
1 blikje tomatenpuree.
Peper en zout.
6 tortilla’s.
Voor de topping:

1 krop ijsbergsla.
1 komkommer.
3 tomaten.
Fetakaas.
Verse kruiden, zoals peterselie en dille.
Saus naar keuze (wij gebruikten knoflooksaus met groene peper, wat erg lekker was).

 

Snipper de ui en hak de teentjes knoflook in kleine stukjes. Zet een hapjespan op het fornuis en doe hier als hij warm is de olijfolie in. Voeg als de olijfolie begint te pruttelen de uisnippers en de knoflook toe. Bak tot ze glazig zien. Voeg dan de gehakt toe. Rul het gehakt. Haal ondertussen de pitjes uit de Spaanse peper en snijd de rest in kleine stukjes. Voeg deze toe aan het gehakt.

Voeg de paprikapoeder, het komijnzaad en de sambal toe en roer dit goed door het gehaktmengsel heen. Proef of je het kruidig genoeg vindt en voeg eventueel naar smaak meer toe. Roer daarna drie eetlepels van de tomatenpuree door het gehaktmengsel heen. Breng alles op smaak met peper en zout en zet daarna het vuur laag.

Recept Turkse pizza 2

Ze waren thuis hongerig, dus de bak met toppings was al aangevallen voordat ik een foto kon maken, haha. 

Verwarm een (magnetron)oven op 250 graden Celsius. Was de sla en snijd deze in stukjes. Snijd de komkommer en de tomaten in plakjes en leg alles in een schaal. Kruimel de fetakaas in een bakje en zet deze ook in de schaal. Hak de verse kruiden en serveer deze in een klein bakje in de schaal.

Smeer een dun laagje tomatenpuree op elke tortilla en voeg vervolgens het gehaktmengsel toe. De tortilla moet niet helemaal bedekt zijn met het gehaktmengsel. Zo’n drie eetlepels (met kop) per pizza is genoeg. Doe de pizza in de oven tot hij knapperig is. Dit duurt ongeveer 6 à 7 minuten. Je kan het ook zien doordat de rand van de tortilla omhoog begint te krullen.

Haal de Turkse pizza als hij klaar is uit de oven. Voeg naar smaak de sla, komkommer, tomaat, fetakaas, kruiden en saus toe. Eet smakelijk!

Recept Turkse pizza

 

Wat vind jij van Turkse pizza? Heb je het wel eens zelf gemaakt?

Xx Sarah

8 gedachtes over “Recept: Turkse pizza

  1. aspasiablog zegt:

    Heb ik nog nooit gemaakt, maar als je er enkel tortilla’s voor nodig hebt en geen oven en zelf geen deeg moet beginnen maken, dan ga ik het misschien wel eens proberen.

Geef een reactie

