HET VERSCHIL TUSSEN EEN DUPE EN EEN NAMAAK

fake MAC3

Ik zie het helaas maar al te vaak voorbijkomen op blogs: artikelen over namaakproducten, die dan worden aangeprezen als dupe. Er zit echter een heel groot verschil tussen die twee! Nadat namaakproducten vaak gewoon kwalitatief slecht zijn, zitten er nog veel meer nadelen aan vast. Met je aankoop sponsor je namelijk indirect de maffia en daarnaast zitten er vaak de slechtste ingrediënten in. Wil je het verschil tussen die twee graag weten? Lees dan verder.

DUPE

Een dupe is een product dat op een ander product lijkt, maar waar wel duidelijk verschil tussen zit. Een voorbeeld hiervan is het In the Buff palette van W7. Het palette lijkt qua uiterlijk en kleuren op het Naked 2 palette van Urban Decay, maar toch is het bij het zien van het palette gelijk duidelijk dat het om een ander palette gaat dan dat van Urban Decay.

REVIEW  W7 IN THE BUFF EYE COLOUR PALETTE 5

Ook wordt de term ‘dupe’ gebruikt voor producten waarvan de verpakking totaal niet op het andere product lijkt, maar de kleur zelf wel. Zo wordt Rose Gold van Sleek vaak als dupe van Nars Orgasm genoemd. De producten zijn compleet anders, maar de kleur en de finish lijken op elkaar.

Waar er bij een dupe overeenkomsten zijn tussen de kleur en soms ook de verpakking, zijn de naam en de prijs anders. Het verschil tussen de producten is duidelijk en de consument wordt dus niet misleid.

NAMAAK

Dat is helaas wel het geval bij namaak producten. De producten worden nagemaakt van het origineel en worden ook onder dezelfde naam verkocht. De ene keer is (voor beautyliefhebbers) het neppe product makkelijk van het origineel te onderscheiden, maar vaak is het product (bijna) exact nagemaakt van het origineel. Heel Marktplaats staat vol met neppe oogschaduws van Chanel, lipsticks van Dior, kwastensets van M.A.C. en poeders van Lancôme. Er bieden veel mensen op, aangezien zij niet weten dat het namaak is of omdat hun dat gewoon niks uitmaakt. Toch kan je je beter wat meer gaan interesseren in namaak producten. Behalve dat je gewoon wordt opgelicht, zitten er meer nadelen aan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Namaak beauty producten worden vaak in Azië gemaakt en voldoen niet aan de officiële richtlijnen van cosmetica. Hierdoor kunnen de producten schadelijke ingrediënten bevatten. Zo zitten er vaak ingrediënten in als urine (vooral bij namaakparfums en vloeibare producten zoals foundation), gemalen glas (voor de glans), meerdere chemische ingrediënten en soms zelfs uitwerpselen van dieren. Jakkes, dat wil je toch niet op je gezicht smeren?!

Daarnaast verdient de maffia fortuinen aan namaak producten. Bij aankoop van een namaak product, of het nou een namaak is van een palette van Too Faced of een neppe Louis Vuitton tas, sponsor jij dus de maffia. En daar zit je waarschijnlijk niet op te wachten.

HOE KAN JE NAMAAK HERKENNEN?

–          Te mooi om waar te zijn is ook vaak gewoon zo. Een Benefit blush voor 8 dollar of een Urban Decay Naked palette voor 20 dollar? Niet kopen, want waarschijnlijk zijn ze hartstikke nep.

IMG_5836

Vaak is het product ontzettend goed nagemaakt, maar is toch door dit soort kleine details te ontdekken of een product echt of namaak is. 

–          Voorkom aankopen op Marktplaats en Ebay. Als het ergens namelijk wemelt van de namaak producten is het daar. Probeer het product gewoon in de winkel te kopen. Wacht desnoods op een kortingsactie. Is het product niet in Nederland (of België) verkrijgbaar? Bestel het dan via een betrouwbare webshop, zoals Beautybay.com. Je betaalt dan misschien wel meer dan op Ebay of Marktplaats, maar je bent er dan wel van verzekerd dat je het originele product hebt!

–          Wil je dan echt iets via Marktplaats of Ebay bestellen? Doe dan goed vooronderzoek. Zo zijn er tientallen producten uit niet bestaande collecties verkrijgbaar, of waarvan de verpakking niet klopt. Een kwastenset van M.A.C. met dertig kwasten? Hartstikke nep, want M.A.C. heeft zelf geeneens zulke sets. Maar ondanks een goed vooronderzoek kan het zijn dat je alsnog een namaak product krijgt opgestuurd. Sommige namaak producten zien er namelijk heel overtuigend echt uit…

fake_mac_cosmetics

M.A.C. heeft nooit dit soort paletten in haar assortiment! 

Debbie van Beautyscene heeft een paar jaar geleden twee filmpjes gemaakt met tips om neppe producten van M.A.C. te herkennen. De producten van M.A.C. worden in grote getallen nagemaakt. Als ik op Marktplaats kijk schrik ik gewoon als ik zie hoeveel mensen (vaak voor best hoge bedragen) bieden op namaak producten. Probeer dat dus te voorkomen en kijk even naar de filmpjes hieronder.

Ik hoop jullie wat meer te hebben geleerd over het verschil tussen dupes en namaak producten. Als je eenmaal weet wat er allemaal voor schadelijke ingrediënten in namaak beauty producten zitten wil je het toch gewoon niet meer gebruiken? Daarnaast, als je het origineel niet kan betalen, waarom zou je dan namaak producten kopen? Het is niet dat je opeens een interessanter persoon wordt zodra je een namaak van een high end product aan je stash toevoegt. De enige die je voor de gek houdt ben je zelf.

Toch wordt namaak make up nog al te vaak gekocht. Mocht je zelf wel eens namaak producten kopen, dan hoop ik dat je daar na het lezen van dit artikel mee gaat stoppen. Je kan beter sparen voor het origineel, dan dat je geld betaald aan de maffia om glas en urine op je gezicht te smeren.

 

Wist jij dit al over namaak producten? Gebruik(te) jij wel eens namaak producten?

Xx Sarah

 

Afbeeldingen: 1, 2, 3, 4

13 gedachtes over “HET VERSCHIL TUSSEN EEN DUPE EN EEN NAMAAK

  1. lovelylonnie zegt:

    Ik was wel op de hoogte van namaak producten. Deze koop ik zelf nooit, ik betaal liever iets meer voor het echte merk en kwaliteit. Zelf had ik begin dit jaar bijna de fout gemaakt om een fake naked palette aan te schaffen via marktplaats. Ergens in mij zei een stemmetje dat dit niet klopte. Gelukkig heb ik van de koop af gezien. Goed dat je dit deelt!

    • DanseresDiana zegt:

      Originele Urban Decay naked 3 palette of de fake palette wat is het verschil

      In dure en originele make-up zit ook rotzooi en om het te produceren doen ze ook dierproeven op apen en kleine konijntjes. Het bedrijf van Urban Decay is overgenomen door L’Oréal Paris, en weetje waar hun grote fabriek is gevestigd in Azië, omdat ze daar goedkope arbeiders kunnen regelen vooral kinderen. Die arme arbeiders stelen de grondstoffen uit de fabriek en produceren de nagemaakte make- up om wat bij te kunnen verdienen, ten slotte krijgen ze van hun baas zoals L’Oréal Paris weinig betaald, soms maar 5 euro per dag. Aan de andere kant is namaak goede reclame voor de grote bedrijven, dus produceren ze zelf ook namaak maar dan aan de goedkopere kant. Ook betalen ze reclame bedrijven en vooral blogs schrijvers om valse reviews te schrijven over hun product.

      In de supermarkt Dirk van den Broek verkopen ze ook echte en nep Coca Cola. Toch kopen mensen de nepper omdat het een dubbeltje goedkoper is. Dus met andere woorden nep is niet altijd slecht.

      Vooral de replica Rolex horloges zijn bij jongeren en zelf bij ouderen heel populairder, die horloges zijn exact het zelfde als de originele met een prijskaartje van wel 30.000 euro en de replica heeft een prijskaartje van 30,- euro. Nou ik kan van de buitenkant het verschil niet zien.

      Dikke kus Diana x

  2. Femke zegt:

    Wow, je ziet het verschil echt nauwelijks! Haha, ik heb nu echt de neiging om al mijn beautyproducten na te lopen… ^^ Leuk en interessant artikel en bedankt voor deze tips. Ik ga zeker goed opletten!

    Xjes Femke

    • Femke zegt:

      Ps. Het kanten rokje, dat je zo gaaf vond op mijn blog, heb ik gekocht bij de Forever21 in Londen. Ik weet niet of hij ook in Amsterdam te koop is, maar ik kocht hem op Bond Street 😀 .

      xx

  3. Sara - Window On My Wardrobe zegt:

    Ik ben het echt helemaal eens met je stelling! Als je het origineel niet kan betalen moet je ervoor sparen of het gewoon niet kopen. Ik vind dat bij handtassen of kleding net hetzelfde. Ik zou never ever een goede namaaktas van Michael Kors of Louis Vuitton in bv.Turkije kopen. Ook al ziet niemand dat het een fake tas is, ikzelf weet het en dat vind ik niet prettig.
    Handige weetjes ook om een fake exemplaar te herkennen!

    X Sara

  4. alexaslovelyworld zegt:

    Wat een handige palette, ik heb zelf een half jaar in Turkije gewoond dus dan zie je bepaalde verschillen wel. Zeker met vans ze zitten een stuk minder lekker en de zool en de veters zijn anders. Maarja voor een habbekrats heb ik ze toch maar meegenomen omdat het me heel veel geld scheelde. Erg interessant artikel!

  5. jasmijncherubijn zegt:

    Namaak producten zijn inderdaad afschuwelijk. Waarom zou je in godsnaam een namaak product enkel en alleen omwille van het merk in je stash willen hebben? Uiteindelijk koop je iets van dat merk, omdat je een hoge kwaliteit wil. Ik ben blij dat je dit onderwerp aangekaart hebt!

  6. Lot zegt:

    Kan iemand mij misschien vertellen waar ik meer kan lezen over die maffia organisatie die hierachter zit? Ik wil dit graag gebruiken voor mijn profielwerkstuk over namaakproducten. Alvast bedankt!

Geef een reactie

