HEALTH: TRIPLE ZERO NIEUWE MAAT

mary-729-2-620x349

Triple zero is pas geleden geïntroduceerd als nieuwe maat. Toen ik dit artikel ging schrijven, wist ik niet onder welke categorie ik hem moest zetten. Fashion? Shocking? Bizarre beauty? Uiteindelijk koos ik voor health, omdat de nieuwe maat ook veel met gezondheid te maken heeft. Meer weten over deze bizarre nieuwe kledingmaat? Lees dan verder.

Een tijdje geleden kwam size zero in de mode. Maat 32, waarbij je een taille van 63 centimeter had. Hartstikke mager. Maar dat leek niet genoeg, want sommigen sloegen door en gingen naar double zero (maat 30). En nu is het dus zo ver gekomen dat triple zero is geïntroduceerd. Maat 28. Een taille van 58 cm. De enige mensen bij wie zo’n smalle taille gezond is, is bij een zes jarig kind. Dat dit nu de mode is geworden vind ik gewoon shockerend.

Kijk, er zijn natuurlijk mensen met een (zeer) hoge metabolisme. Die zijn van zichzelf zo slank en komen moeilijk aan. Dat moeilijke aankomen klinkt misschien als een droom, maar een vriendin van mij heeft ook een hoge metabolisme en stond laatst verdrietig in een pashokje te klagen dat ze graag wilde aankomen, omdat een leuk jurkje in maat XS te groot was. Nu heeft zij geen maat XXXS (wat triple zero is), maar voor haar en anderen die van zichzelf zo mager zijn is het fijn dat er meer kleding voor slankere mensen verkrijgbaar is, zodat ze niet meer op de kinderafdeling hoeven te shoppen.

triple-zero

Maar daar houdt het ook bij op. Want laten we eerlijk zijn: de meeste van ons zijn niet van zichzelf zo mager. De gemiddelde taille omtrek in Nederland is 77 cm en de gemiddelde maat is maat 40. In ons land gaan maten niet kleiner dan size zero. Maar in veel andere landen wel en daarom baart deze nieuwe trend mij zo veel zorgen. In Amerika blijkt triple zero al het nieuwe doel te zijn als het gaat om lichaamsmaten. En dat vind ik niet oké!

Want iedereen lijkt druk bezig te zijn met zijn of haar gewicht. We willen allemaal maar slank zijn en zijn zelfs zo ver gekomen dat super slanke vrouwen als Doutzen Kroes door de media wordt bestempeld als curvy. Als dat curvy is, dan ben ik een nijlpaard. Maar dat ben ik niet en dat weet ik zelf ook wel. Met mijn maat 38 is mijn lichaam hartstikke normaal, maar toch zou je haast een complex aangepraat krijgen.

4DAED2DE5DBC85218ABF464B1BFD4

Ik snap ook totaal niet wat er zo mooi is aan dat super slanke. Waar komt dat toch vandaan? Ik vind het er vaak maar eng uitzien, van die uitstekende botten en graatmagere benen en armen. Het geeft zo’n zieke indruk. En ook als ik een tijdschrift aan het lezen ben, geeft mijn moeder/zus/vriend/wie dan ook wel eens commentaar als ze een persoon met size (double) zero zien. En niet omdat ze het mooi vinden, maar omdat ze het zo ongezond en eng vinden ogen. En nu moet het dus nog slanker. Maar als iedereen (iedereen in mijn omgeving, tenminste) het zo lelijk vindt, waarom doen er dan zo veel mensen actief mee aan de eeuwig durende trend van het enorm dun zijn.

Nu zit ik wel te klagen over de veel te slanke mensen, maar het tegenovergestelde van maat triple zero, XXXL, is natuurlijk ook niet gezond. Dun of mollig maakt niks uit. Maar ultra dun of veel te dik is gewoon slecht voor je gezondheid. En uiteindelijk is een gezond lichaam belangrijker.

fashion-skinny

Dus daarom dit artikel. Het is ook meer bedoeld als waarschuwing. Want lieve lezers en lezeressen, doe alsjeblieft niet mee met deze nieuwe trend. Door jezelf zo uit te hongeren breek je geen vetten af, maar wel je spieren . En je hebt niks aan je slanke lichaam als je gezondheid erdoor achteruit gaat. Mocht je van jezelf al zo slank zijn is het natuurlijk alleen maar fijn dat er eindelijk kleding in jouw maat verkrijgbaar is. Maar voor de rest hoop ik alleen maar dat niemand zich gaat uithongeren in deze nieuwe maat te passen…

Wat vind jij van deze nieuwe trend?

Xx Sarah

 

Bronnen afbeeldingen: 1, 2, 3, 4

 

18 gedachtes over “HEALTH: TRIPLE ZERO NIEUWE MAAT

    • aspasiablog zegt:

      Ik hoef ook geen vetrollen van anderen te zien op straat. Dat is ook eng en niet gezond, maar toch bestaat er ook kleding voor vrouwen met een maatje meer. Hebben slankere vrouwen en meisjes dan geen recht op goed passende kleding? Ik zeg niet dat maatje XXXS de norm moet worden, helemaal niet, maar het is voor iedereen toch leuk om kleding te kunnen kopen die je ook echt past?

  1. aspasiablog zegt:

    Ik vind het goed dat deze maten bestaan. Ik ben zelf vroeger ook magerder geweest en ik had het ook vaak voor, zoals je vriendin, dat zelfs XS te klein voor me was. Dan had ik soms zelfs na een hele dag shoppen nog niets gevonden dat me paste. Dat is frustrerend, heel frustrerend. Natuurlijk is het niet de bedoeling om jezelf te gaan uithongeren om zo mager mogelijk te zijn, tot je graatmager bent, zoals dat model op die onderste foto, dat is niet gezond. Maar dikke meisjes hebben toch ook graag kleding die hen past, als zij dat zeggen en als er maatjes XL en XXL in de winkel hangen, vind niemand dat ‘raar’ of ‘bizar’ of ‘shockerend’.

  2. jolienneblog zegt:

    Overal waar het woordje ‘te’ voorstaat is niet goed: te mager en te dik is niet goed. Jij moet jezelf goed voelen in je lichaam maar het moet wel gezond blijven!

  3. oumfeerozah zegt:

    Dit is iets waar je eigenlijk maar 2 dingen op te zeggen hebt zolang iets intentioneel gebeurt dik worden of dun worden is het fout. Als iemand er aanleg voor hebt een ander verhaal en ook als je heel dun bent. Ik was toen ik nog niet behavllen was van mijn dochter redelijk dun en iedereen maakte er opmerkingen over, ik had gewoon maatje 38 niks mis mee nu heb ik zeker maatje 40 en nu vind ik het prima zo. Maar mensen die intentioneel zoeken naar maatje 38 en kleiner zijn echt niet goed bezig. In allebei de gevallen te is nooit goed, tenzij je bouw zo is of je er niks aan kunt doen. Elk mens is anders toch?!

  4. Tessabd zegt:

    He verschrikkelijk is dat. Ik snap dat modellen een ‘lopende paspop’ moeten zijn maar 34 is al erg mager voor een lange, volwassen vrouw, laat staan nog slanker. En ik ben zelf als kind en tiener ook altijd heel mager geweest (wat idd met kleding kopen ook niet altijd gemakkelijk was) ben nu dolblij met mijn normaal maatje 36 en zou nooit meer minder willen.

  5. Applyne zegt:

    Hey, ik vind het echt super dat je hierover een post hebt geschreven en zo het onderwerp opentrekt. Ik ben vrij jong en zit nog op school, maar bij ons is het nu ineens ook de ‘hype’ om af te vallen. Je wilt niet weten hoevaak mij al verteld is dat ik er toch dunner veel mooier uit zou zien (ik ben 1.75 meter en weeg iets rond 58 kilo). Dat is toch echt te gek voor woorden?! Daarom was ik zo gechoqueerd toen ik van deze nieuwe maat hoorde. Zoals je zegt: voor heel dunne of smalle mensen die hun maat niet konden vinden is het supernieuws, maar gaat deze nieuwe maat niet meer kapot maken aan het idee van schoonheid dat meiden hebben? Ik hoop echt van niet… X

    • saarenzo zegt:

      Wauw, wat idioot dat ze vinden dat je nog dunner moet worden! 58 kilo bij 1.75 is al weinig! Ik begrijp echt niet waarom iedereen liever een (extreem) slank dan een gezond lichaam heeft. Goed dat je niet aan de afval trend bij jou op school meedoet!

      • Applyne zegt:

        Nee, zeker niet! Maar ik moet toegeven dat het niet gemakkelijk is als al je vriendinnen citroenslaatjes eten en jij zit daar dan met een dikke boterham Nutella… Ik hoop dat andere meiden toch vroeg of laat doorhebben dat een gezond lichaam veeeeel beter is dan een te mager lichaam. X

  6. Infinity zegt:

    Ik vind dit er echt eng uitzien!
    Ik ben ook mager, misschien net te mager voor mijn lengte en leeftijd, maar dit is angstaanjagend mager! Ik vind dit helemaal NIET mooi!

    Liefs,
    Eva ♥

  7. gouweleeuw zegt:

    Hoi ik vind het niks is toch niet mooi gratenhuis ronden vormen dat vind ik pas mooi en hoe je zelf bent ben je al heel prachtig

Geef een reactie

