IK HEB MIJN HAAR GEDONEERD AAN STICHTING HAARWENSEN!

IK HEB MIJN HAAR GEDONEERD AAN STICHTING HAARWENSEN

Maandenlang heb ik ongeduldig gewacht tot mijn haar lang genoeg was en afgelopen maandag was het zo ver. Eindelijk kon ik mijn haar doneren aan Stichting Haarwensen! Lees verder voor meer informatie en natuurlijk voor het eindresultaat!

MISLUKTE EERSTE POGING

Ik kwam op het idee om mijn haar te doneren door een artikel in de lokale krant. Ik speelde al langer met het idee, maar dat artikel haalde mij officieel over. Mijn haar kwam altijd tot aan mijn schouders en dat was te kort, dus het moest eerst nog een aantal centimeter groeien voordat ik het kon doneren. Na maandenlang te hebben gewacht, stopte mijn haar helaas met groeien. En dat terwijl het nog niet lang genoeg was! Baal, baal.

In die tijd werd ik ook bloeddonor en tijdens een bloedtest voor het doneren kreeg ik al snel te horen dat mijn ijzerwaarde te laag was. Tja, en dat heeft ook invloed op je haargroei. Aangezien mijn haar ook sneller uit begon te vallen door mijn lage ijzerwaarde, begon ik met het slikken van pillen voor huid, haar en nagels. Daar zit namelijk veel ijzer en vitamine B in, wat beide goed is voor het haar. Dit hielp niet alleen tegen haaruitval, maar mijn haar groeide ook verder door dat eerst. Kon ik het dan alsnog lang genoeg laten groeien om te doneren?

GESLAAGDE TWEEDE POGING

Ja, dat lukte! Gelukkig, want ik begon mijn lange haar echt zat te raken. Niet dat ik het niet leuk vond staan, maar het zat zo in de weg met het warme weer van de afgelopen tijd. Eerst kon ik het nog gewoon in een knot dragen. Maar hoe langer het werd, hoe sneller mijn haar constant uit de knot gleed.

Ongeduldig pakte ik er een meetlint bij en maakte mijn haar vast. Als ik het zou laten knippen, zou het tot mijn kaak komen. Een stuk korter dan ik ooit had gehad en het zou waarschijnlijk vreselijk staan, maar hé, het was eindelijk lang genoeg om te doneren en daar ging ik voor.

Op de website van Stichting Haarwensen zocht ik naar aangesloten kappers bij mij in de buurt. Uiteindelijk koos ik voor Ami Kappers, omdat ik hun website het leukst vond en ze al veel ervaring hebben met het doneren aan de stichting. Maandag ging ik eigenlijk naar de salon om te laten controleren of het lang genoeg was. Het bleek de goede lengte te zijn en ik zou zelfs nog langer haar overhouden. Ik besloot het maar gelijk te laten knippen en een half uur later zat ik in de kappersstoel. Spannend!

IK HEB MIJN HAAR GEDONEERD AAN STICHTING HAARWENSEN 3 IK HEB MIJN HAAR GEDONEERD AAN STICHTING HAARWENSEN 4

Spontane fotoshoot in het dorp, haha. Zo lang was mijn haar voordat ik ging doneren. 

STICHTING HAARWENSEN

Maar wat wordt er eigenlijk met het gedoneerde haar gedaan? Stichting Haarwensen is er voor kinderen tot en met 18 jaar, die door medische behandelingen of een andere vorm van kaalhoofdigheid in aanmerking komen voor een haarwerk of pruik. Pruiken zijn vaak heel duur en er wordt maar een klein deel door de verzekering vergoed. Stichting Haarwensen maakt pruiken van het haar dat aan de stichting wordt gedoneerd. Door donaties van haar en financiële giften kan Stichting Haarwensen de pruiken kosteloos aanbieden en zo de kinderen verblijden met een mooie pruik van hoge kwaliteit. Kijk voor meer informatie over Stichting Haarwensen, het doneren en het aanvragen van een pruik op https://www.haarwensen.nl/.

AMI KAPPERS

IK HEB MIJN HAAR GEDONEERD AAN STICHTING HAARWENSEN 2

Eerlijk gezegd had ik nog nooit van Ami Kappers gehoord, maar er bleek al langer dan een jaar een vestiging bij mij in het dorp te zitten. In totaal hebben ze zelfs 75 vestigingen in Nederland! Ik ben zo tevreden over hoe ik bij Ami Kappers ben geholpen en ben geknipt, dat ik ze van harte aanraad. En ik ben normaal helemaal niet dol op kappers, dus dat ik dit doe zegt een hoop. Mijn moeder was mee toen ik mijn haar ging doneren en ook zij was blij verrast door de goede service. Bedankt Ami Kappers, jullie hebben er twee nieuwe vaste klanten bij! Kijk voor meer informatie over Ami Kappers op http://www.amikappers.nl/. (Ik ben niet gesponsord of iets dergelijks voor dit artikel. Ik ben gewoon echt heel tevreden over deze kappers.)

EN TOEN WAS MIJN HAAR OPEENS EEN STUK KORTER

Maar goed, op naar het doneren, want daar ging ik voor en daarvoor lezen jullie waarschijnlijk dit artikel. Ik was naar Ami Kappers gegaan om te vragen naar de voorwaarden. Gelukkig waren dat er niet veel. Je haar dat je gaat doneren moet minstens 25 centimeter lang zijn en het mag niet geblondeerd of grijs zijn. Gelukkig deed ik aan de eisen en kon ik snel worden geholpen. Toevallig had ik vlak voordat mijn moeder en ik naar het dorp gingen voor de zekerheid mijn camera in mijn tas gestopt, dus mijn moeder heeft wat foto’s kunnen maken.

Allereerst werd mijn haar nogmaals gemeten. Het was langer dan ik dacht, dus ik gaf aan dat ze er eventueel ook wel een groter stuk af mochten knippen. De kapster raadde dat echter af, omdat het na het doneren gelijk in model wordt geknipt en er dan al snel nog een paar centimeters af gaan. Houd hier dus rekening mee als je zelf ook je haar gaat doneren!

De kapster vroeg wat voor kapsel ik in gedachten had. Eigenlijk had ik dat niet. Het ging mij puur om het doneren en verder had ik er niet over nagedacht. De kapster zei dat ze het in een lange bob ging knippen en die iets schuin zou maken, zodat mijn haar aan de voorkant wat langer is dan aan de achterkant. Omdat ik van mezelf steil haar heb, besloot ze er aan de onderkant laagjes in te knippen. Ik vind het super dat ze zelf met zulke leuke ideeën kwam, want aan dat kapsel had ik nooit gedacht! Ik vreesde wel een beetje voor de laagjes. Ik had ze namelijk eerder gehad, maar dat zag er niet mooi uit. De kapsters verzekerde mij echter dat ze het op een andere manier zou doen en ze alleen aan de onderkant zou knippen. Dit voor meer volume in mijn saaie, steile haar moeten zorgen. Prima, alles om te voorkomen dat ik een Anna Wintour kapsel zou krijgen.

Dit nooit!

De kapster maakte een vlecht van mijn staart en zette er vervolgens de schaar in. Dat was wel even een spannend moment, want ik had geen idee hoe korter haar mij zou staan. Het afknippen van de vlecht leek mij eerlijk gezegd best eng, maar het was zo gedaan en viel allemaal ontzettend mee. Ik snap echt niet waarom al die meisjes op tv altijd moeten huilen als ze een kapsel make over krijgen. Ik vond het eigenlijk wel leuk!

IK HEB MIJN HAAR GEDONEERD AAN STICHTING HAARWENSEN 5IK HEB MIJN HAAR GEDONEERD AAN STICHTING HAARWENSEN 6

Na het afknippen van de vlecht werd mijn haar in model geknipt en knipte de kapster het in laagjes. Ook mijn pony werd even bijgewerkt. Als je een pony hebt en klant bent bij Ami Kappers knippen ze hem trouwens gratis voor je bij. Super! Na het knippen vroeg de kapster of ze wat producten in mijn haar mocht doen voor extra volume. Ze deed er wat mousse en wax in en föhnde vervolgens alles in model. En het eindresultaat? Ik vind het heel leuk en ben er ontzettend blij mee! Ik schreef een paar maanden geleden een keer over mijn liefde voor het kapsel van Karlie Kloss en opeens heb ik een kapsel wat er best wel op lijkt. Dat had ik totaal niet verwacht, maar ik vind het geweldig en kan niet stoppen met in de spiegel kijken. En omdat ik mijn haar doneerde was deze kappersbehandeling helemaal gratis! Top kapper!

IK HEB MIJN HAAR GEDONEERD AAN STICHTING HAARWENSEN 7 IK HEB MIJN HAAR GEDONEERD AAN STICHTING HAARWENSEN 8

Na afloop vroeg de kapster of ik een formulier kon invullen voor Stichting Haarwensen. Ik moest mijn contactgegevens invullen en vertellen hoe ik op het idee kwam om mijn haar te doneren. Als de pruik waar mijn haar voor is gebruikt aan een kind is gegeven, krijg ik daarover bericht. Zo leuk om te horen te krijgen dat er ook echt iets mee wordt gedaan! Het kan nog wel even duren voordat ik wat te horen krijg. Voor één pruik hebben ze namelijk meerdere vlechten nodig. Maar ik vind het leuk dat Stichting Haarwensen de donateurs op de hoogte houdt.

En dan nu het moment waar waarschijnlijk iedereen op zit te wachten: de voor en na foto’s!

VOOR

IK HEB MIJN HAAR GEDONEERD AAN STICHTING HAARWENSEN 9 

NA

IK HEB MIJN HAAR GEDONEERD AAN STICHTING HAARWENSEN 0 IK HEB MIJN HAAR GEDONEERD AAN STICHTING HAARWENSEN 01 IK HEB MIJN HAAR GEDONEERD AAN STICHTING HAARWENSEN 02 IK HEB MIJN HAAR GEDONEERD AAN STICHTING HAARWENSEN 03

Ik ben er zo blij mee! Ik vind het kapsel heel leuk en ik ben gewoon heel blij dat ik eindelijk mijn haar heb kunnen doneren. Stichting Haarwensen kan zonder het gedoneerde haar en de financiële giften geen kinderen verblijden met een mooie pruik. Daarom draag ik graag een steentje bij. Hopelijk heb ik iemand met dit artikel kunnen overtuigen om Stichting Haarwensen ook te steunen. Of het nu is in de vorm van het doneren van haar of van het schenken van een geldbedrag: alle kleine beetjes helpen. Ik ga in ieder geval in het najaar weer mijn haar laten groeien om het nogmaals te doneren. Hopelijk doe jij hetzelfde!

Wat vind jij van mijn nieuwe kapsel? Ga jij ook jouw haar doneren?

Xx Sarah

 

PS: volg jij mijn blog al op Bloglovin? Bij 500 volgers hou ik weer een winactie! Ik ga nog niet verklappen wat ik precies weg ga geven, maar het heeft te maken met een mooi budget merk dat bij Kruidvat te koop is, maar dat helaas niet voor iedereen even makkelijk verkrijgbaar is. 

42 gedachtes over “IK HEB MIJN HAAR GEDONEERD AAN STICHTING HAARWENSEN!

  1. Nienke zegt:

    Omg, zo gaaf 😀 Nieuwe kapstel staat je echt heel goed 🙂

    Ik wil m’n haar ook graag doneren, maar het is nog niet zo lang als jij het had, en ik wil het ook eigenlijk niet zo kort.. Dus voorlopig nog niet 😛

  2. shoppingsarah zegt:

    Wat ontzettend leuk en stoer dat je je haar hebt gedoneerd! Lijkt me persoonlijk ook wel iets heel moois om te doen, misschien dat ik het ook nog een keer laat doen, mijn haar groeit namelijk heel snel en is ook al aardig lang, maar eerst wil ik het eigenlijk nog tot mijn onderrug krijgen, dat is het eerste doel wat ik wil behalen. Maar super goed dat je dit hebt gedaan en je kapsel nu ziet er ook heel mooi uit!

  3. Kirsty zegt:

    Wat superlief en stoer dat je dit hebt gedaan! Je nieuwe kapsel staat je ook goed! Zelf ben ik helaas echt een watje, ik zou het graag willen, maar ik weet dat korter haar mij niet staat (ik lijk dan erg tuttig) en supersnel groeit mijn haar eigenlijk ook niet!

  4. thesparklingbeauty zegt:

    Onwijs stoer dat je dit hebt gedaan! Ik zit al zo’n drie jaar met de gedachte hetzelfde te doen maar steeds bedacht ik me weer omdat ik bang was dat ik spijt zou krijgen. Nu heb ik van die brieven gelezen van kinderen die zo’n pruik hebben gekregen en ben ik helemaal overstag alleen er is iets wat mij dwars zit en misschien kan jij me daarbij helpen. Mijn haar is rond geknipt waardoor de voorste plukken iets korter zijn dan de achterste. Ik heb dus bij de voorste plukken iets minder dan 25 cm (wat aangeraden word op de site) maar nu heb ik gelezen over iemand die 15 cm doneerde en toen dacht ik huhh?? Kan dat ook? Weet jij dat misschien? Want als het ook 20 cm mag zijn dan hoef ik niet meer te wachten en kan ik het meteen knippen. Beetje lange vraag maar dat was t dan wel 😉

    Big Kiss

    • saarenzo zegt:

      Super dat je ook je haar gaat doneren! Zover ik weet moet het deel dat je gaat doneren 25 cm lang zijn. Dus de kortste plukken moeten ook minimaal 25 cm zijn. Ik ben bang dat je dus nog even geduld moet hebben en moet wachten tot de voorste plukken lang genoeg zijn. Maar je kan het beste even naar een kapper die is aangesloten bij de stichting. Welke dat zijn kan je op de website vinden. Ik dacht namelijk ook dat mijn haar nog iets te kort zou zijn, maar de kapper meet het anders op dan ik deed en toen bleek mijn haar gewoon lang genoeg te zijn. Het kan dus zijn dat je het eigenlijk al kan doneren! Succes en ik ben benieuwd hoe een korter kapsel je gaat bevallen! 🙂

      • thesparklingbeauty zegt:

        Okay bedankt! Dan wacht ik die laatste paar cm nog even af. Ik ben zelf ook erg benieuwd, Ik zal wel een linkje sturen als het is gebeurd dan kan je het zelf zien ♥

  5. Samira zegt:

    Je haar zit echt superleuk! Ik heb het een maandje geleden ook gedoneerd, en vond het superspannend. Maar ik ben zo blij dat ik het gedaan heb en hierdoor maak je kinderen zo blij. Dat is zo belangrijk!

  6. Denise zegt:

    Ik heb mijn haar vandaag laten doneren.bij YES!erg tevreden,2 vlechten van 35 cm eraf.whoop whoop.morgen gaan ze zeker vragen wat ze ermee hebben gedaan.

Geef een reactie

