DE VOOR- EN NADELEN VAN KORT HAAR

REVIEW L’ORÉAL PARIS SUPER LINER PERFECT SLIM EYELINER 7

Het is inmiddels alweer precies een maand geleden dat ik mijn haar liet kortwieken. Nou ja, echt enorm kort is het niet, maar ik ben toch wel van lang haar naar een lange, schuine bob gegaan. Het was in het begin even wennen, maar ondertussen ben ik er al helemaal aan gewend. Tijd om alle voor- en nadelen van kort haar op een rij te zetten.

HET STAAT VLOTTER. Toegegeven: een heel stuk van je haar laten knippen is best eng. Voordat ik mijn haar liet knippen, was ik best wel bang dat korter haar mij heel tuttig zou staan. Ik had het kapsel van tevoren al een keer nagebootst door mijn haar dubbel te vouwen en vast te zetten, maar dat stond voor geen meter. Het was echt een tuttig kapsel. Gelukkig heeft de kapper (Ami Kappers, toppers!) het heel goed geknipt, waardoor het mooi valt en een stuk vlotter staat. Geen tuttig kapsel dus, maar juist een vlot en vrolijk kapsel waar ik sinds mijn knipbeurt alleen maar complimentjes op krijg. Een tuttig kapsel ligt dus niet aan jouw haar of gezicht, maar aan de kapper. Mocht je je haar korter willen laten knippen, zorg dan dus naar een goede kapper te gaan.

v_1

Zo ging het gelukkig niet!

MEER OUTFITS STAAN LEUK. Dit komt eigenlijk ook doordat het kapsel vlotter staat dan lang haar. Opeens kan ik meer soorten outfits hebben. Zo heb ik een liefde voor kokerrokken, maar toen ik nog lang haar had zag ik er met een kokerrok aan uit als een saaie bibliothecaresse. Nu? Totaal niet meer! Kokerrokken staan opeens meer casual, meisjesachtige jurkjes zijn niet meer te girly. Alles gaat nu goed samen met mijn haar!

HET KOST MEER TIJD. Ik heb van mezelf steil haar. Het is nu wel zo geknipt dat het niet meer helemaal kaarsrecht naar beneden valt, maar alsnog is mijn kapsel best stijf. Bij korter haar staat het, vind ik tenminste, leuker als er meer volume in zit. En tja, dat kost tijd. Mousse, molding cream, hairspray.. Ik ben opeens langer bezig met mijn haar. Heel veel langer is het trouwens niet hoor. Na het wassen gooi ik er gelijk mousse en molding cream in en elke ochtend na het borstelen spray ik er wat hairspray in en hussel ik alles door elkaar. Daarna zit alles weer zo’n vier dagen goed, tot het weer tijd is om mijn haar te wassen. Het is dus niet dat ik er uren mee bezig ben, maar voor iemand die het voorheen alleen even snel borstelde is het wel een verandering.

760c7e505ab63814bff391956760c4cb

Bron afbeelding: http://www.pinterest.com/pin/15973773652443296/

MAAR IS WEL ZO GEWASSEN. Daar tegenover staat dat ik onder de douche opeens heel snel klaar ben. Ik kon echt balen als het weer tijd was om mijn haar te wassen, want het duurde gewoon lang. Haren wassen, conditioner, af en toe een haarmasker… met gemak was er zo weer een half uur voorbij. Nu is de helft van mijn haar eraf en ben ik zo klaar met wassen. Ik heb een mini staartje waar ik conditioner in kan doen, maar voor een haarmasker heb ik te kort haar. Dan wordt het alleen maar sneller vet. Binnen de kortste keren sta ik weer buiten de douche. Fijn! Daarnaast scheelt het wel lekker veel product. Met je shampoo en conditioner doe je dus opeens weer een stuk langer. Wat het weer compenseert met het gebruiken van meer andere soorten haarproducten. Ook is het veel sneller droog!

tumblr_n7j4erbXM41tx9vazo1_500

GEEN LAST MEER VAN… lange lokken die steeds je gezicht in waaien, hoofdpijn door zwaar haar, haar dat snel pluist, je kraag in glipt (dat had ik altijd), uren moeten wachten tot het helemaal droog is, verdwenen elastiekjes (die heb je toch niet meer nodig), haar dat aan ritsen en knopen blijft hangen.

HELAAS KAN JE NIET MEER… zo veel soorten haarstijlen uitproberen, het vast dragen gaat moeilijk of staat raar, je oren tegen de kou beschermen in de winter.

MAAR DAARENTEGEN… blijft korter haar wel langer in model (krullen zakken niet meer uit), hoef je je haar eigenlijk niet meer vast te dragen (het zit toch niet in de weg) en kan je je haar in de winter lekker verstoppen onder een warme muts. Kan het gelijk niet meer statisch worden of beschadigen door de kou. Of nat door de regen of sneeuw.

31ede02adf959cd1de45ca06356fbf05

Bron afbeelding: http://www.pinterest.com/pin/469711436108535349/

Je kan het wel merken: ik ben blij met mijn kortere haar. Mocht je dus nog twijfelen om je haar korter te laten knippen, dan weet je dat er meer voordelen aan vastzitten dan nadelen. Ik ga in ieder geval heerlijk genieten van mijn kortere kapsel, tot het weer tijd is om het opnieuw te laten groeien om te doneren.

Wat vind jij van korter haar? Denk jij er aan om je haar korter te laten knippen?

Xx Sarah

30 gedachtes over “DE VOOR- EN NADELEN VAN KORT HAAR

  1. Madeleine zegt:

    Leuk artikel. 🙂 de laatste tijd ben ik wel aan het nadenken om t weer wat korter te wieken. Heb best last van haaruitval en ja korter lijkt mij wel weer fijn. 🙂 je hebt er echt leuk over geschreven!!! 🙂

    • saarenzo zegt:

      Dankje! En ben benieuwd of je het korter gaat laten knippen! Tegen haaruitval werken bij mij de vrouw (huid, haar, nagels) supplementen trouwens goed. Daar zit o.a. ijzer en vitamine B in en dat helpt tegen haaruitval. Gewoon verkrijgbaar bij de drogist!

  2. kaoutarschrijft zegt:

    Leuk artikel like always! Ik zou het zelf nooit kort knippen omdat ik het zo eng vind. Maar bij jou vind ik het supermooi staan. Eerlijk gezegd vind ik het bij jou zelfs veeeel leuker staan dan lang haar. Dus ik zeg; laat je haar lekker zo kort zo 😀

  3. De Spiegelreflex zegt:

    Leuk artikel! Ik moet dringend ook nog eens naar de kapper :p Ik herken vooral wat je zegt dat bepaalde outfits beter lijken te passen bij een kortere coupe. Misschien omdat een kortere coupe iets speels en ‘jongensachtig’ heeft, waardoor het inderdaad een leuk contrast is met een schattig jurkje.

    • saarenzo zegt:

      Dankje 🙂 En gewoon doen! Ik heb het ook constant uitgesteld, maar uiteindelijk moet je gewoon een keer de knoop doorhakken. Ga naar een goede kapper, vraag van tevoren eventueel om advies (wat voor kapsel, e.d.) en probeer het een keer uit. Als je het echt heel eng vindt, kan je het ook in stappen korter laten knippen. Dan is het steeds een kleine stap in plaats van in één keer een hele grote. Maar als je naar een kapper gaat die goed weet wat hij of zij doet, kan het eigenlijk alleen maar een heel mooi resultaat opleveren 🙂 Succes!

Geef een reactie

