REVIEW: EVE LOM CLEANSER

REVIEW EVE LOM CLEANSER 7

Wie mij al een tijdje volgt weet dat ik nogal veel moeite heb met het vinden van de juiste cleanser. Ze doen hun werk niet goed, irriteren mijn huid of drogen mijn huid uit. Ik had geen zin meer om constant nieuwe cleansers uit te proberen die waarschijnlijk toch zouden tegenvallen, dus besloot ik gelijk voor een goede te kiezen. Het werd de cleanser van Eve Lom. Door Vogue uitgeroepen tot “waarschijnlijk de beste cleanser in de wereld”. Benieuwd of hij echt zo goed is? Lees dan verder.

CLEANSING BALM

De Eve Lom cleanser is geen gewone cleanser. Het is een cleansing balm. Oftewel: een cleanser in balsem vorm. Er zijn meerdere merken die een cleansing balm in hun assortiment hebben, al zijn die denk ik voornamelijk in het buitenland te koop, want in Nederland ben ik ze eigenlijk zelden tegengekomen. Eve Lom is het eerste merk dat een cleansing balm uitbracht en ook meteen de bekendste. Hier in Nederland is het product niet zo bekend, maar in bijvoorbeeld Amerika heeft het product echt een cultstatus.

Maar niet iedereen is lovend over deze cleansing balm. Er zijn namelijk een hoop mensen die hem vermijden. Dat komt door het hoofdingrediënt: minerale olie. Minerale olie sluit de huid af en sommige mensen krijgen hierdoor last van onzuiverheden. Zelf krijg ik dat niet. Ik heb dus niet echt problemen met dit ingrediënt, maar probeer het toch zo min mogelijk te gebruiken, omdat ik mijn huid liever niet afsluit. Maar ik heb producten met minerale olie die ik toch graag gebruik. Zo zit het bijvoorbeeld ook in de beroemde Eight Hour Cream van Elizabeth Arden.

Ik vond het wel raar dat een duur product als deze cleanser van Eve Lom minerale olie als hoofdingrediënt gebruikt, aangezien het vaak een ingrediënt is dat je vooral bij goedkopere producten ziet. Ik ging daarom even op onderzoek uit en kwam bij een video van een van mijn favoriete Youtubers, Lisa Eldridge. In deze video vertelt zij over verschillende cleansing balms, waaronder die van Eve Lom. Ze legt uit dat er verschillende soorten minerale oliën zijn, van hele pure varianten tot petroleum (vaseline). Een hele pure, cosmetische minerale olie sluit de huid niet af en kan ook geen acne veroorzaken. En die versie zit ook in de cleansing balm van Eve Lom.

Wel lijkt het me een beetje raar, een cleanser in balsem vorm. Het klinkt zo… vettig. En onhandig in gebruik. Maar hé, nieuwe dingen zijn er om uit te proberen, dus tijd om deze cleansing balm te testen.

REVIEW EVE LOM CLEANSER

EVE LOM CLEANSER

Eerst nog even wat meer informatie over deze cleanser. De volgende informatie vond ik op de website van Skins Cosmetics, waar de cleanser ook te koop is.

“Deze beroemde Cleanser (volgens VOGUE ‘waarschijnlijk de beste cleanser ter wereld’) bevat vier aromatische oliën met reinigende en verzachtende eigenschappen. De unieke formule wordt gebruikt in combinatie met een speciaal geweven mousseline doekje en maakt een einde aan de noodzaak om een aparte (oog-)make-up remover, exfoliator en toner te gebruiken. Deze milde cleanser is alles-in-één. De cleanser is ontwikkeld om ‘ s avonds te gebruiken, volgens de simpele, maar effectieve massage instructies van Eve Lom. Het resultaat is een jeugdige, glanzende, stralende en gezonde huid. De mousseline doekjes zijn ook apart verkrijgbaar.”

De ingrediënten zijn als volgt:

Paraffinum Liquidum (Mineral Oil), peg-30 Lanolin, Cetearyl Alcohol, Bis-diglyceryl Polyacyladipate-2, Aluminum Stearate, Theobroma Cacao (Cocoa) Seed Butter, peg-75 Lanolin, Chamomilla Recutita (Matricaria) Flower Oil, Eugenia Caryophyllus (Clove) Leaf Oil, Eucalyptus Globulus Leaf Oil, Humulus Lupulus (Hops) Cone Oil, Phenoxyethanol, Methylparaben, Butylparaben, Ethylparaben, Propylparaben, Isobutylparaben, Eugenol, Limonene.

REVIEW EVE LOM CLEANSER 4

Het hoofdingrediënt is dus minerale olie, wat ik in de vorige paragraaf al heb besproken. Verder bevat de cleanser onder andere Egyptische kamille olie (verzacht en kalmeert de huid), eucalyptus olie (opent de poriën en laat de huid stralen), kruidnagel olie (heeft een antibacteriële werking, waardoor het voor een egale huid zorgt) en hop olie (verfrist de huid). Klinkt goed!

DE VERPAKKING

REVIEW EVE LOM CLEANSER 3 REVIEW EVE LOM CLEANSER 2

De cleanser komt in een wit, kartonnen doosje waar met grote, goudkleurige letters EVE LOM op staat gedrukt. Aan de zijkant staat aangegeven dat het om de cleanser gaat. Op de achterkant staat wat meer informatie over de cleanser, de gebruiksaanwijzing en de ingrediëntenlijst. Bij de cleanser zit een mousseline doekje, om de cleanser mee te verwijderen.

REVIEW EVE LOM CLEANSER 6 REVIEW EVE LOM CLEANSER 8 REVIEW EVE LOM CLEANSER 9

De cleanser zelf zit in een wit potje. Ook hier staat in grote, goudkleurige letters EVE LOM op. Op de achterkant staat nogmaals de gebruiksaanwijzing. Mocht je het kartonnen doosje weg doen, kan je dus alsnog nalezen hoe je de cleanser moet gebruiken.

REVIEW EVE LOM CLEANSER 5 REVIEW EVE LOM CLEANSER 14

De cleanser wordt beschermd met een extra plastic dekseltje. De cleanser is lichtgeel van kleur en ziet er een beetje vreemd uit. Maar ja, dit is dan ook de eerste keer dat ik een cleansing balm zie. De geur van eucalyptus en hop zijn gelijk duidelijk te ruiken. Ik vind het niet echt een lekkere geur, maar vind hem ook niet vies. Het is maar net wat je zelf lekker vind.

REVIEW EVE LOM CLEANSER 10REVIEW EVE LOM CLEANSER 12

DE WERKING

REVIEW EVE LOM CLEANSER 11 REVIEW EVE LOM CLEANSER 12

De cleansing balm is een harde olie, die zacht wordt in je handen. Ik draai een beetje cleanser tussen mijn vingers warm, zodat hij gaat smelten en een vloeibare olie wordt. Deze olie breng ik vervolgens aan op mijn gezicht en hals en masseer hem in. Daarna geef ik mezelf een gezichtsmassage. Dit deed ik voorheen nooit. Mijn crèmes zijn daar ook gewoon te stroef voor. Met de Eve Lom cleanser gaat het juist heel goed. Hij is er echt perfect voor.

REVIEW EVE LOM CLEANSER 16 REVIEW EVE LOM CLEANSER 15

Het bovenste laagje is wat harder dan de rest van de cleanser, maar dit smelt tijdens het aanbrengen. 

Eve Lom raadt aan om het bijgeleverde mousseline doekje nat te maken met heet water en deze op je gezicht en hals te leggen en je gezicht zo te stomen. Deze stap dient voor een optimaal effect drie keer herhaald te worden. Daarna kan je met het doekje de cleanser verwijderen, wat weer voor een exfoliërend effect zorgt. Nou, ik snap waarom ze al die stappen hebben toegevoegd, maar zo veel tijd (en zin) heb ik nou ook weer niet elke avond. Mijn gezicht voelt door de massage na afloop heel warm aan, dus ik vind het juist fijn om de cleanser te verwijderen met een washandje die ik nat heb gemaakt met koud water. Het zorgt gelijk voor een verfrissend effect en ik hoef niet gelijk een hele voorraad mousseline doekjes in te slaan.

REVIEW EVE LOM CLEANSER 17

De cleanser na het aanbrengen, zonder het eerst te hebben opgewarmd tussen mijn vingers.

REVIEW EVE LOM CLEANSER 18

De cleanser nadat hij is gesmolten.

Maar merk ik ook resultaat na het gebruik van deze cleanser? Ja! Mijn huid voelt na afloop wel heel schoon en verfrist aan. En dan niet droog en prikkelend, maar echt op de goede manier. Ook is mijn huid gelijk heel zacht en verzorgd. Ik merkte na de eerste keer gebruiken al dat ik na afloop minder gezichtscrème hoefde aan te brengen, omdat mijn huid al zo gehydrateerd aanvoelde. Helemaal niet droog meer! Vooral door de combinatie met een gezichtsmassage heeft mijn huid na het verwijderen van de cleanser een hele gezonde gloed. Ik ben er echt heel tevreden mee!

Ik probeer de cleanser elke avond te gebruiken, met uitzondering van de avonden dat ik mijn gezicht scrub (dat doe ik twee keer per week). Niet om mijn make up me te verwijderen, maar voor een grondige reiniging. Sommige avonden heb ik gewoon geen tijd of zin, of ben ik hem vergeten mee te nemen naar mijn vriend en dan sla ik deze extra reinigingsstap gewoon over. Maar de meeste avonden maak ik mijn gezicht er even extra goed mee schoon. Voor iedere avond vond ik het in het begin wel een gedoe, want het kost meer tijd dat even snel je gezicht schoonmaken met een reinigingsmelk en tonic. Maar mijn gezichtsreinigingsroutine stelde dan ook bijzonder weinig voor. Na een tijdje hoort de gezichtsmassage met deze cleanser helemaal bij mijn routine. De cleanser is trouwens ook goed om make up mee te verwijderen, alleen zou ik er geen oog make up mee verwijderen, doordat er eucalyptus in de cleanser zit.

EINDOORDEEL EN VERKRIJGBAARHEID

Eindelijk een product die goed reinigt, maar mijn huid niet uitdroogt en irriteert. Sterker nog: mijn huid heeft nog nooit zo gezond en gehydrateerd aangevoeld en zo’n gezonde gloed gehad. Ik ben echt heel tevreden over deze cleanser en snap helemaal waarom hij zo ontzettend populair is in het buitenland.

Toch ga ik nog verder op zoek naar een perfecte cleanser. Want ik ben heel tevreden over deze cleanser, maar ik gebruik hem echt als extra reiniger en ben daarom nog op zoek naar een fijne cleanser (en eventueel een tonic) om mijn make up mee te verwijderen. Mocht je een goede cleanser weten, hoor ik het graag!

De Eve Lom cleanser is wel echt een high end product en dat is ook te merken aan het prijskaartje. Voor 100 ml betaal je maar liefst €76,30 en voor 200 ml €122,05. De producten van Eve Lom zijn in Nederland verkrijgbaar bij Skins Cosmetics. Oef, dat is een behoorlijk bedrag. Ik denk ook niet dat ik hem steeds opnieuw ga kopen als hij op is. Op zich heb je maar weinig nodig, waardoor je er een hele tijd mee doet, maar ik vind het wel duur. Misschien trakteer ik mezelf er een keer op als ik niet meer leef van een studenteninkomen, haha.

Wat vind jij van deze cleanser? Heb jij al eens een cleasing balm geprobeerd?

Xx Sarah

24 gedachtes over “REVIEW: EVE LOM CLEANSER

  1. Lonneke zegt:

    Fijne en goede review. Mij lijkt dit ook fijn als extra reiniging, vind alleen de prijs aan de hoge kant. Ik heb ook een gevoelige huid en als je opzoek bent naar een goede tonic raad ik je die van Biothrem aan de roze variant, deze is voor de gevoelige huid. Trekt niet en hydrateerd ook. Ik ben er super tevreden mee. Liefs

  2. thinkprettynl zegt:

    Goede uitgebreide review! Lijkt me fijn voor mijn droge huid maar vind het te veel geld om uit te moeten geven. Zeker als je m gebruikt als extra reiniger. Ik hoop nog een budget vriendelijker variant te vinden. Liefs

  3. svenja zegt:

    Wauw, alleen het uitpakken en gebruiken van dit product geeft volgens mij al een heerlijk luxe gevoel. Wat fijn dat de reiniger zo goed werkt voor jou, en je huid niet uitdroogt/irriteert! Lijkt mij ook echt perfect voor mijn gevoelige huidje!

  4. lous zegt:

    Wat een prachtig product! Goed, het is een extra stap, maar wel een fijne verwen stap, ook niets mis mee. Wel erg aan de prijs, maar met duurdere producten kun je vaak ook langer doen, dus misschien valt het mee,

  5. Petra zegt:

    Boinkkkkkk, ik val haast achterover van mijn stoeltje……het klinkt erg goed, maar tja, de prijs….dat vind ik toch echt wel heel veel minder leuk!….

    😉

    groetjes Petra

  6. Evelien zegt:

    Hij klinkt ontzettend fijn! Wel apart inderdaad, een cleanser in balsem vorm. Toch heb ik het wel vaker gezien bij merken hoor! En dat grappig dat er twee soorten minerale olie zijn. Nooit geweten!

Geef een reactie

