FOODHALLEN AMSTERDAM

FOODHALLEN AMSTERDAM

Anderhalve week geleden was de officiële opening van de Foodhallen in Amsterdam. Nu denk je misschien: “je bedoelt die in Rotterdam?” (dat antwoord krijg ik elke keer als ik erover begin). Nee, ik bedoel echt de Foodhallen in Amsterdam. Groots geopend en een super gaaf concept, maar volgens mij is het nog niet heel bekend. Daar moet verandering in komen! Gisteren ging ik er samen met mijn vriend lunchen en ik maakte gelijk een aantal foto’s voor dit artikel. Benieuwd wat er allemaal voor lekkers verkrijgbaar is? Lees dan verder.

De Foodhallen in Amsterdam is een hal waar verschillende kraampjes met eten staan. Maar niet zomaar eten, maar eten uit verschillende landen en van goede kwaliteit. Geen patat en kleffe broodjes dus. Naar de Foodhallen ga je voor écht lekker eten. Bij kookprogramma’s als No Reservation (van Anthony Bourdain) had ik al eens dit soort hallen gezien en elke keer zat ik te klagen dat zoiets nergens in de buurt te vinden is. Maar daar is nu dus eindelijk verandering in gekomen!

Het vinden van de Foodhallen was niet heel makkelijk. We gingen met de tram naar de ten Katestraat. Vanaf daar is het maar een paar minuutjes lopen. De straat op weg naar de Foodhallen is een markt, dus dat maakt de wandeling extra leuk (zijn jullie ook zo dol op markten?). Aan de eind van de markt gingen we naar rechts, waar volgens Google Maps het Bellamyplein te vinden is. Dat klopte en we zagen de hallen, maar nergens stond de Foodhallen aangegeven. In hetzelfde pand is een brasserie en een hotel te vinden en die waren beiden duidelijk te zien, maar de Foodhallen? Nergens.

FOODHALLEN AMSTERDAM 5 FOODHALLEN AMSTERDAM 4

We gingen naar binnen bij de Brasserie om te kijken of we daar meer duidelijkheid konden krijgen. En die vonden we daar, want binnen bleek een bord te hangen die aangaf waar de Foodhallen zijn. Tja, handig dat ze dat pas binnen doen. Voor de meesten zal het wel makkelijk te vinden zijn, maar ik ben totaal niet bekend in die buurt en dan loop je al snel even te zoeken. (Op de terugweg naar de tram ontdekten we trouwens dat er in een zijstraat van de markt een directe ingang naar de Foodhallen is. Er zijn dus twee manieren om binnen te komen.)

FOODHALLEN AMSTERDAM 2 FOODHALLEN AMSTERDAM 3

Eenmaal binnen kregen mijn vriend en ik gelijk trek, want ooh, ohh.. die geur! Heerlijk! Voor iedereen is er wel wat te vinden bij de Foodhallen. Er is vis, vers brood, falafel, frozen yoghurt, salade, pizza, speciale hotdogs, Spaanse hammen, wafels, crêpes, vegetarisch eten, Vietnamese broodjes en spring rolls, broodjes met varkensvlees, kebab, soorten bitterballen, sushi… als ik terugdenk aan al dat eten gaat mijn buik spontaan rommelen.

FOODHALLEN AMSTERDAM 20 FOODHALLEN AMSTERDAM 11 FOODHALLEN AMSTERDAM 6

In het midden vindt je een bar waar je wat drinken kan halen. Verder staan er overal tafels en stoelen waar je rustig van je eten kan genieten. Mijn vriend trapte af met een Steak Sandwich (€6,50). Erg lekker, maar mijn vriend vond hem wel wat klein. Ach, zo blijft er ruimte over om meer van het eten te proeven. De foto’s van het broodje is wat bewogen, want mijn vriend had trek en wilde alweer een hap nemen toen ik nog een foto aan het nemen was, haha.

FOODHALLEN AMSTERDAM 14

Op de foto lijkt hij niet zo bijzonder, maar hij was echt heel lekker!

Zelf ging ik voor Goi Cuon Sapa Pork bij het Vietnamese kraampje (€6). Dit zijn rijstvellen gevuld met verschillende groenten en gekarameliseerd varkensvlees. Ik koos voor hoisinsaus, maar je kan ook vinaigrette nemen. Dit was erg lekker! Een aanrader als je zelf ook gaat.

FOODHALLEN AMSTERDAM 12 FOODHALLEN AMSTERDAM 13 FOODHALLEN AMSTERDAM 17 FOODHALLEN AMSTERDAM 15 FOODHALLEN AMSTERDAM 16

Goi Cuon Sapa Pork. Aanrader!

Mijn vriend is groot fan van ham, dus van het kraampje met Spaanse hammen werd hij helemaal gelukkig. Je kan er onder andere puntzakjes ham kopen. Er zijn drie verschillende soorten verkrijgbaar. Mijn vriend koos voor Casa ham (€4, hopelijk heb ik de naam goed onthouden). Ook dit smaakte heerlijk. Ook leuk: je kan er ook pakjes ham voor thuis kopen. Zo kan je thuis weer genieten van heerlijke ham.

FOODHALLEN AMSTERDAM 7 FOODHALLEN AMSTERDAM 8 FOODHALLEN AMSTERDAM 18

Zakje ham. 

Bij een broodkraampje kocht ik een zakje kruidmoppen voor mijn moeder, die daar dol op is (€3,50). Deze zijn ook bij Deen te koop en ik was benieuwd of we verschil zouden merken. Dat zeker! De kruidmoppen zijn qua smaak bijna hetzelfde, maar die van de Foodhallen zijn luchtiger, minder zwaar. Erg lekker!

FOODHALLEN AMSTERDAM 10 FOODHALLEN AMSTERDAM 9

Lekkere broden. 

Ik kreeg zin in iets zoets en had al het Frozen Yoghurt kraampje gespot. Hier nam ik een medium frozen yoghurt (volgens mij kost die €4,50). Bij medium mag je drie toppings kiezen. Ik ging voor aardbeien en witte chocola (zoals altijd). Als derde topping koos ik verkruimelde cheesecakebodem. Die was nieuw voor mij en klonk erg lekker. Oh, deze combinatie is zó lekker! De vrouw die mij hielp vertelde ook dat zij deze combinatie altijd aanraadt aan mensen die van cheesecake houden. Nou, dat kan ik me helemaal voorstellen, want het is heerlijk!

FOODHALLEN AMSTERDAM 19

Froyo!

Mijn vriend had nog een plekje vrij en kocht een Pork Belly Sandwich bij the Rough Kitchen (€6,50). Oh… oh…. Dit. Was. Zo. Heerlijk. Het allerlekkerste van de hele dag! Ik heb mijn vriend zelden zo vaak tevreden zien knikken tijdens het eten, haha. Die smaak, die textuur. Lichtelijke knapperig aan de buitenkant, maar verder heerlijk zacht. En zo sappig! Oohhh, echt het toppunt van de dag. Mocht je naar de Foodhallen gaan: proef dit broodje! Ik begin nog net niet te kwijlen nu ik dit schrijf, haha.

FOODHALLEN AMSTERDAM 21

Pork Belly Sandwich. Dit ziet er toch heerlijk uit?

FOODHALLEN AMSTERDAM 22

Ohh, kijk dan! 

FOODHALLEN AMSTERDAM 23

Hmmmm…

Inmiddels zaten we aardig vol en besloten we naar huis te gaan. Als afsluiter kreeg ik van mijn vriend een mini taartje van Petit Gâteau (€2,50). Het was lastig om tussen al die lekkere taartjes te kiezen, maar ik zat te vol om er meer dan één te nemen. Uiteindelijk ging ik voor Yuzu Meringue. De vrouw van de kraam legde uit dat Yuzu een Japanse citroensoort is. Dus eigenlijk is het een soort fancy lemon meringue taartje. En als ik nu ergens dol op ben is het dat wel. Ook dit taartje was heerlijk (val ik al in herhaling?) en een mooie afsluiting van een heerlijke lunch.

FOODHALLEN AMSTERDAM 27 FOODHALLEN AMSTERDAM 24 FOODHALLEN AMSTERDAM 25 FOODHALLEN AMSTERDAM 26

Yuzu Meringue taartje. 

Ik ga zeker vaker naar de Foodhallen! Ik ben er al de hele dag over aan het praten en iedereen thuis wil er nu ook heen, dus ik denk dat ik er binnenkort weer te vinden ben. Je bent voor een lunch wel iets meer geld kwijt dan gemiddeld. Als je trek hebt heb je aan één ding denk ik niet genoeg, maar dat hangt ervan af wat je koopt. Mijn vriend en ik waren in totaal (exclusief drinken) €30 kwijt en dat is een prima prijs, maar we hadden wel een paar van de goedkopere dingen gekocht. Bij andere kraampjes ben je al snel zo’n 10 euro per gerecht kwijt. Maar ik vind het eten de prijs dubbel en dwars waard! De kwaliteit is namelijk echt super en het eten is heerlijk. Ik heb echt genoten! Een aanrader voor iedereen die van lekker eten houdt.

Wat vind jij van de Foodhallen? Ben jij er al geweest?

Xx Sarah

18 gedachtes over “FOODHALLEN AMSTERDAM

  1. Madeleine zegt:

    Wat cool en lekker. Word er hongerig van! Water loopt al in m’n mond. Ik wist niet dat t ook in Amsterdam was, iedereen heeft het idd over Rotterdam. Super leuk, ik wil er ook wel heen! Thanks voor de tip..

  2. chucky1012 zegt:

    Ik krijg ineens spontaan trek in al dat heerlijke eten 😉
    Je hebt mooie foto’s gemaakt.
    Ik zal er zeker een keer naar toe gaan als ik daar in de buurt ben.

    Ik wens je een prachtige dag Xoxo

Geef een reactie

