REIS DOOR JAPAN #3 – HANAMI

SAM_0071

Oef, het was even een paar dagen stil op mijn blog. Maar ik heb er een goede reden voor: morgen moet ik mijn scriptie namelijk alweer inleveren! Aaah! De afgelopen dagen stonden dus volledig in het teken van het afronden van mijn scriptie en het afscheid bij mijn afstudeerbedrijf. Gelukkig heeft mijn zus Nienke weer een leuke gastblog over haar reis door Japan. Door Nienke – In mijn vorige artikel had ik beloofd om dieper in te gaan op Hanami. Want was is nou Hanami en wat maakt het nou zo bijzonder?

Toen wij aankwamen in Fukuoka waren de sakura (kersenbloesem) echt net gaan bloeien. Ze waren dus al in bloei maar nog niet volledig. Aangezien wij lekker wilden bijkomen van onze vlucht en toch van Japan wilden genieten zijn we met de hele groep naar een park gefietst. Geen willekeurig park trouwens. Een man, genaamd Maurice, woont al jaren in Japan en is een vriend van mijn aikido sensei (leraar). Hij wist dus precies welk park geschikt was voor onze Hanami. Dus zijn we met onze aankopen van de Sunny op de fiets gesprongen en er heen gefietst.

SAM_0079

Het park was druk en met druk bedoel ik heel druk. Er liepen allemaal mensen rond met fototoestellen, volle tassen en plastic kleden. Na een tijdje zoeken en heel even een gedeelte van de groep kwijt te zijn geraakt, hadden we eindelijk een plekje bemachtigt. Iedereen plofte gelijk neer, opende zijn tas met eten en drinken en het genieten kon beginnen.

Hanami is als het ware een picknick. Een speciale picknick. Eentje waarbij de sakura wordt bekeken en bewonderd. En geloof me, dat wordt gedaan, zowel door toeristen als door de Japanners zelf. Overal staan Japanners en toeristen foto’s te nemen van de sakura, van elke kant en van dicht/veraf. Uiteraard horen familie en vrienden ook te worden gefotografeerd met de sakura, dus velen doen dit ook. Waar je ook keek, je zag mensen het “peace-teken” doen (iets typisch Japans volgens mij), glimlachen en voila, een leuke Hanami foto.

Bij de picknick hoort niet alleen veel foto’s nemen. Nee, lekker eten en drinken hoort hier ook bij. Overal in het park zag je mensen zitten op (plastic) kleden waarop eten en drinken was uitgestald. Iedereen zat te genieten. Er werd gelachen, gepraat, gek gedaan, spelletjes gespeeld. Al met al, iedereen genoot. Niet alleen van de sakura maar ook van het met elkaar zijn. Want daar gaat het naar mijn gevoel ook om. Gewoon lekker met familie, vrienden of allebei, genieten van het heerlijke weer, de mooie sakura en de sfeer. Geen school. Geen werk. Niks. Gewoon heerlijk zorgeloos en wie houdt daar nou niet van?

SAM_0077

Het was mijn eerste Hanami en ik heb geen idee of we het hebben gedaan zoals het hoort. Volgens sommige Japanners die we later sproken hoort er saké bij. Maar dat hadden wij niet. We zaten daar heerlijk met onze sapjes te genieten. Heerlijk zorgeloos.

Ik vond het een leuke ervaring en zeker een mooie. Alleen vanwege de sakura alleen al. Gooi daarbij een prettig gestoorde aikido groep, lekker eten en drinken… wat kan daar nou mis aan zijn? Mij zal je in ieder geval niet horen klagen 🙂

Dit is trouwens volledig mijn idee erachter en hoe ik het ervaring heb. Er kunnen dus dingen die misschien niet helemaal kloppen. Het enige wat zeker is, is dat het een groot gebeuren is in Japan, iedereen doet eraan mee en iedereen viert het (want dat is het eigenlijk een beetje) op zijn eigen manier.

In mijn volgende artikel ga ik wat vertellen over aikido in Japan. Tot de volgende keer!

Xx Nienke

21 gedachtes over “REIS DOOR JAPAN #3 – HANAMI

  1. Pirre zegt:

    Wat gaaf om te zien en te lezen! Hoop trouwens dat je het allemaal gelukt is met je afstudeer project?! Zal voor je duimen 🙂

    • Nienke zegt:

      Het was zeker een hele belevenis! 🙂 Als ik de kans krijg om terug te gaan, dan ga ik er zeker nog een keer heen mits ik de tijd en het geld heb natuurlijk 😛

  2. Infinity zegt:

    Klinkt allemaal heel speciaal, maar vooral heel leuk! Stiekem denk ik dat het peace-teken ook iets typisch Japans is, ik zie het Japanners constant doen, haha! Die bloesems zijn trouwens prachtig!

Geef een reactie

