DIY: BODY BAR & ROSE SCRUB BODY BAR

DIY BODY BARS – MASSAGE BAR  ROSE SCRUB BAR 17

Ik vertelde laatst al dat ik van plan was om te beginnen met DIY artikelen. De afgelopen tijd kocht ik her en der de ingrediënten die ik nodig dacht te hebben, maar daarna was de vraag: met welke DIY zal ik beginnen? Ik besloot aan de slag te gaan met body bars. Op internet zijn hier wel meer DIY’s van te vinden, maar dan is het vaak met dure of moeilijk verkrijgbare ingrediënten. En dat wilde ik niet, want het moet wel leuk en betaalbaar blijven. Anders kan je net zo goed naar Lush gaan om de body bars daar te kopen. Ik hield alvast rekening met vele mislukte pogingen, maar wonder boven wonder ging het met mijn allereerste bedachte recept meteen goed. Ik maakte een normale body bar en een rose scrub body bar. Benieuwd hoe ik ze heb gemaakt? Lees dan verder.

DIY BODY BARS – MASSAGE BAR  ROSE SCRUB BAR 16

WAT IS EEN BODY BAR?

Niet iedereen is bekend met het fenomeen body bars, dus ik zal eerst even uitleggen wat het is. Een body bar (ook wel massage bar of lotion bar genoemd) is een harde bar, bestaande uit harde was, boters en olie. Om de body bar te gebruiken wrijf je hem over je huid. Door de warmte van je lichaam smelt het deel van de bar dat in contact komt met je huid. Hierdoor geeft de body bar een dunne laag olie af, waarmee je je huid insmeert. De body bar is heel hydraterend en laat een heerlijke geur achter op de huid. Door de hydraterende werking zijn body bars ideaal voor in de winter, maar ook fijn om de huid even extra mee te verzorgen na bijvoorbeeld het zonnen. Ik raad af om de body bars ’s ochtends te gebruiken, omdat je dan vaak minder tijd hebt en de olie trekt niet zo snel in.

DIY BODY BARS – MASSAGE BAR  ROSE SCRUB BAR 2

BENODIGDHEDEN

DIY BODY BARS – MASSAGE BAR  ROSE SCRUB BAR 4

(Voor 1 body bar)

  • Een magnetronbestendig schaaltje.
  • Maatlepels.
  • Siliconen bakvorm.
  • 1,5 el bijenwas.
  • 1 el kokosboter.
  • 1 el shea butter.
  • 0,5 el amandelolie.
  • 10 druppels parfumolie/etherische olie.

DIY BODY BARS – MASSAGE BAR  ROSE SCRUB BAR 5

(Voor 1 rose scrub body bar)

  • Alle benodigdheden voor de body massage bar.
  • Gedroogde rozenblaadjes.
  • 10 druppels parfumolie met rozengeur.

Het is belangrijk om maatlepels te gebruiken als je de body bars gaat maken. Als je het met een normale eetlepel doet is de kans groot dat de verhoudingen niet meer kloppen, met als resultaat een te zachte of een te harde body bar. Mocht je geen maatlepels hebben, dan zijn deze voor een paar euro te koop bij winkels als Blokker en Xenos. Voor de siliconen vorm gebruikte ik een grote bakvorm met daarin zes vormen. Deze zijn steviger dan de losse varianten. De losse varianten kan je eventueel ook gebruiken, maar dan moet je wat voorzichtiger werken, omdat het mengsel  anders uit de vorm kan lopen.

DIY BODY BARS – MASSAGE BAR  ROSE SCRUB BAR 6

RECEPT BODY BAR

Doe de bijenwas in het schaaltje en verwarm deze in de magnetron tot het is gesmolten. Dit duurt ongeveer drie minuten. Haal het schaaltje uit de magnetron. Doe voorzichtig, want het kan heet zijn! Voeg de shea butter, de kokosboter en de amandelolie toe en roer alles door elkaar. Door de hitte van de bijenwas smelten de boters, waardoor je een olieachtig mengsel krijgt.

DIY BODY BARS – MASSAGE BAR  ROSE SCRUB BAR 8DIY BODY BARS – MASSAGE BAR  ROSE SCRUB BAR 9 DIY BODY BARS – MASSAGE BAR  ROSE SCRUB BAR 10

Voeg vervolgens de parfumolie toe. Ik gebruikte een parfumolie dupe van Lush Honey I Washed The Kids, maar je kan natuurlijk gebruiken wat je zelf het lekkerst vindt. Houd er rekening mee dat door de geuren van de andere ingrediënten de geur van de parfumolie iets anders gaat ruiken. Omdat bijenwas en kokosvet warme geuren hebben, kan je het best bij de parfumolie ook voor een warme geur kiezen. Ik denk  niet dat de combinatie van honing (want zo ruikt bijenwas), kokosvet en bijvoorbeeld pepermunt lekker zal ruiken, omdat dat warme en frisse geuren door elkaar heen zijn. Maar proberen kan altijd!

Giet de substantie in de bakvorm en laat het een half uur afkoelen. Na een half uur is de substantie iets gaan stollen. Ga er echter nog niet aan zitten, want de binnenkant is nog vloeibaar en dan deukt de body bar in. Zet de bakvorm in de koelkast en laat daar de body bar nog zo’n drie uur hard worden. Haal de body bar uit de bakvorm et voilà, hij is klaar voor gebruik!

DIY BODY BARS – MASSAGE BAR  ROSE SCRUB BAR 14

RECEPT ROSE SCRUB BODY BAR

Voor de rose scrub bar volg je hetzelfde recept. Gebruik een parfumolie  met rozengeur en doe gedroogde rozenblaadjes in de bakvorm. Giet vervolgens het bijenwas/botermengsel over de rozenblaadjes in de bakvorm en laat het hard worden. De rozenblaadjes hebben een licht scrubbend effect, waardoor je huid na gebruik extra zacht wordt!

DIY BODY BARS – MASSAGE BAR  ROSE SCRUB BAR 7 DIY BODY BARS – MASSAGE BAR  ROSE SCRUB BAR 11 DIY BODY BARS – MASSAGE BAR  ROSE SCRUB BAR 12DIY BODY BARS – MASSAGE BAR  ROSE SCRUB BAR 15

Dit is mijn recept voor body bars, maar voel je vrij om het recept te veranderen. Als je een hardere body bar wilt, kan je meer bijenwas en mindere boter en olie toevoegen. Wil je juist een zachtere versie, voeg dan weer minder bijenwas en meer boter en olie toe. De kokosboter kan je eventueel vervangen met bijvoorbeeld cacaoboter, mangoboter of avocadoboter. Kokosboter is echter het goedkoopst en het makkelijkst verkrijgbaar. Ik ga zelf ook nog aan de slag met variaties op deze body bars en zal dan daarover nog  meer DIY’s plaatsen. Veel DIY plezier!

Wat vind jij van deze DIY? Heb jij wel eens body bars gemaakt?

Xx Sarah

28 gedachtes over “DIY: BODY BAR & ROSE SCRUB BODY BAR

  1. lous zegt:

    Erg leuk om te zien en helemaal niet zo’n geknoei en gedoe als ik eigenlijk had verwacht! De vormpjes geven het nog wat extra’s, ziet er mooi uit.

    • Brita zegt:

      Dank voor het recept. Ik had geen sheaboter in huis, maar wel cacaoboter. Gaat prima, het is een goed recept. Ik goot het in bonbonvormpjes, drie zijn het er, met allerlei verschillende kruiden en etherische olie. Ze zien er uit om op te eten en zijn heerlijk in gebruik!

    • saarenzo zegt:

      Heel fijn! Alleen ik heb ze getest toen het best wel warm was, waardoor ze iets sneller smolten dan ik had verwacht. Als ik weer nieuwe body bar recepten uit ga proberen zal ik er om die reden wat meer bijenwas in doen. Maar de dag na gebruik had ik een heel zachte huid en rook mijn huid heel lekker! 🙂

      • moonandbear zegt:

        Dankjewel voor je snelle reactie! Rozenblaadjes zijn echt lastig om ergens te vinden namelijk, maar een kruidenwinkel is eigenlijk niet zo’n verkeerd idee! En bedankt voor de webshop :).

  2. Pirre zegt:

    Oeh, dit is leuk zeg! Ik wist niet dat je dit zelf kon maken, ziet er fijn uit! Al denk ik dat ik dit nooit zelf zal gaan doen, geen geduld voor ;p Leuk om te lezen!

  3. Petra zegt:

    Het klinkt echt heel lekker, ik heb zoiets nog nooit geprobeerd te maken, maar het ziet er wel heel makkelijk uit….dus misschien binnenkort ook eens proberen…

  4. Just Kaoutar zegt:

    De vorige keer wou ik hierop reageren maar hij deed het niet ofzo (zoals altijd wanneer ik wil reageren op jouw artikel haha) maar wat zien ze er schattig uit zeg! Ik heb een leuk idee; begin je eigen bedrijf en verkoop body bars! Dan ben ik communicatiemanager en ga jij mij commanderen. Wel een ding wat je van te voren moet weten; k kom altijd te laat he :p

Geef een reactie

