PERSOONLIJKE UPDATE: SCRIPTIESTRESS & JANE AUSTEN

stress

Hoi allemaal. Ik kroop eigenlijk achter mijn laptop om een productreview te schrijven, maar ik krijg geen woord op papier. De reden: stress! Anderhalve week heb ik mijn scriptie ingeleverd en ik ben nu vol spanning op een cijfer aan het wachten.

Alsof dat niet al voor genoeg gestress en zenuwen zorgt, kreeg ik eergisteravond vlak voordat ik wilde gaan slapen een berichtje van een studiegenoot dat zij haar scriptie inmiddels al terug had, maar dat ze hem helaas niet heeft gehaald en in het volgende schooljaar opnieuw moet beginnen bij een ander bedrijf. Wie mijn blog volgt weet dat ik dat gedoe vorig jaar ook allemaal heb gehad, met als resultaat dat ik nu vijfdejaars ben en afgelopen februari (na drie pogingen bij mijn vorige afstudeerbedrijf) helemaal opnieuw ben begonnen met mijn scriptie. Een heel ander onderwerp bij een heel ander bedrijf. Toen ik op zoek moest naar een nieuw afstudeerbedrijf zag er erg tegenop om helemaal opnieuw met een scriptie te moeten beginnen. Want mensen, wat een werk is dat toch. Maar nadat ik met de nieuwe opdracht ben begonnen ben ik blij dat ik opnieuw ben begonnen. Want het afstudeerbedrijf staat super mooi op mijn cv, de opdracht was leuk en interessant en ik heb weer een hoop nieuws geleerd. Over het eindresultaat ben ik tevreden, de anderen die het hebben gelezen gelukkig ook en ook mijn afstudeerbedrijf gaf aan zeer tevreden te zijn en mijn advies te gaan toepassen. Op zich lijkt er dus weinig aan de hand te zijn.

scriptie

Maar ja, hoe langer je op een cijfer moet wachten, hoe meer je gaat doemdenken. Tenminste, dat doe ik altijd. Maar ik ben in dit soort situaties nu eenmaal een stresskipje en ik ben best kritisch voor mezelf (mijn zus klaagt steeds dat ik perfectionistisch ben, waarop ik altijd antwoord dat ik gewoon kritisch ben, waarop zij weer antwoord dat dat echt iets is wat perfectionistische mensen zeggen, haha. Maar ik hou het maar gewoon bij kritisch zijn), dus inmiddels kan ik alleen maar denken aan vorig jaar. Want ook toen had ik een goed gevoel en jullie weten allemaal hoe dat is afgelopen. Al is mijn gevoel over mijn huidige scriptie wel nog beter. En als ik mijn oude en mijn nieuwe scriptie met elkaar vergelijk vind ik de nieuwe een hele vooruitgang (al vind ik de oude zeker niet de onvoldoende waard die ik ervoor heb gekregen). Aan de ene kant weet ik dus niet wat er nu fout kan gaan, het moet eigenlijk wel een voldoende zijn. Ik zou in ieder geval niet weten wat er anders kan. Maar aan de andere kant maak ik me ongelooflijk veel druk. Volgens mij heb ik daar nog nooit zo veel last van gehad als nu. Ik had laatst voor het eerst sinds jaren opeens weer last van nachtmerries, mijn hart bonst als een gek, ik ben constant duizelig en heb steeds het gevoel alsof ik droom, terwijl ik gewoon wakker ben. Snappen jullie wat ik bedoel?

Ik was eigenlijk van plan om de afgelopen week lekker rustig aan te doen en te ontspannen. Natuurlijk, ik moest wel besteden aan bloggen en koken. Nou, mooi niet dus, want het is behoorlijk lastig om te ontspannen als je je tegelijkertijd zo druk maakt om iets. Alle artikelen die ik wilde schrijven staan dus nog steeds in de planning en voor de rest heb ik mij de afgelopen dagen maar gestort op het lezen en het kijken van BBC miniseries (nog meer liefhebbers van kostuumdrama’s hier?).

Het begon met de BBC miniserie van Pride & Prejudice (mijn favoriet!). Maar zelfs na zes uur van die serie te hebben gekeken had ik meer Jane Austen nodig en besloot ik ook maar het boek te gaan lezen. En daarna ben ik maar overgestapt naar de miniserie Lost In Austen. Grote kans dat ik dit weekend de film van Pride & Prejudice aanzet. Ik had zelf niks gezocht achter deze spontane Jane Austen bui (dit soort buien heb ik wel vaker), maar net bedacht ik me opeens dat vorig jaar, na de tweede onvoldoende, mijn beste vriendin mij kwam troosten met een teddybeer, genaamd Mister Darcy, en een zogenaamde brief van Mister Darcy met een heel grappig onzinverhaal dat hij in een teddybeer was veranderd (klinkt nu heel raar, maar het was heel grappig en lief). Dat had mij zeker opgevrolijkt. En ik denk dat ik nu onbewust weer veel ontspanning en vrolijkheid vind bij dat heerlijke verhaal over Elizabeth Bennet en Fitzwilliam Darcy.

200 (1)

En laat er in de miniserie van P&P nu net een zinnetje zitten wat vanaf nu mijn motto wordt (ook al klinkt hij heel dramatisch). Plus was (of is) Colin Firth geen knappe man! Of ligt dat aan mij? Haha! 

Dit weekend moet ik maar even gebruiken om te ontstressen, want school geeft toch nooit cijfers in het weekend. Vanaf maandag begint dus weer de periode van regelmatig mijn schoolmail checken in de hoop eindelijk een (goed) cijfer te hebben ontvangen. Mocht ik een voldoende hebben, dan ga ik denk ik dansend, juichend en springend de dag door. En daarna zal ik echt weer meer aandacht aan mijn blog besteden, dat beloof ik. Maar tot die tijd ga ik nog even door met stressen en wegduiken in de boeken van Jane Austen.

200

Pfff, wat fijn om even alles van mij af te kunnen schrijven. Jullie hadden laatst aangegeven graag vaker persoonlijke artikelen/updates te lezen, al betwijfel ik dat iemand zit te wachten op dit gebrabbel over gestress en oude boeken. Mocht je het helemaal tot het einde hebben gehaald: bedankt voor het lezen. En als je nog tips hebt tegen stress hoor ik het héél graag.

Hoe gaat het met jou?

Xx Sarah

28 gedachtes over “PERSOONLIJKE UPDATE: SCRIPTIESTRESS & JANE AUSTEN

  1. Akosua zegt:

    Hier ook een grote Austen fan, zowel van de miniseries als de boeken. Colin Firth blijft toch echt de originele Mr. Darcy, als je uitgekeken bent op kostuumdrama’s. Kan je altijd nog de ‘modernere’ Austen films kijken: 10 Things I hate about you, Clueless en natuurlijk Bridget Jones’ Diary. Met wederom Colin Firth als mr. Darcy. Succes met wachten!

    • saarenzo zegt:

      Jaaa Colin Firth is zonder twijfel de beste Darcy! ❤ Al vind ik Matthew Macfadyen in de film uit 2005 ook heel goed. Toevallig hebben mijn beste vriendin en ik afgesproken morgen een Bridget Jones' Diary marathon (naja marathon, het zijn maar 2 films) te houden, dus die past zeker mooi in het rijtje. Sowieso zijn alle films die je noemt super leuk 😀 Alleen 10 Thing I Hate About You is Shakespeare he 😉 Als je trouwens nog aanraders hebt voor boeken hoor ik het graag, aangezien we zo te horen dezelfde smaak hebben 🙂

  2. chucky1012 zegt:

    Och meid toch……
    Het is zo spannend en draai mijn duimen héél vaak rond dat jij die voldoende gaat halen!
    Pfff zeg wat een spanning……
    Ben er zo benieuwd naar en leef met je mee.
    Inderdaad ik je blog altijd en herinner het me goed van vorig jaar.

    Good luck Xoxo

  3. lous zegt:

    Sterkte meid! Die stress is verschrikkelijk, afwachten en niks kunnen doen, bah!
    Gelukkig is er Austen. En als je die helemaal uit is, kun je altijd nog verder met Bronte 😉

  4. Petra zegt:

    Ook ik heb het helemaal uitgelezen en vind het zo vervelend voor je dat je zo gestresst ben van dit hele afstudeergebeuren….zelf kreeg ik er haast wat van, als ik moest wachten op dit soort uitslagen…( knuffelen, dan nu maar?)

  5. livewithfear zegt:

    Ah hopelijk haal je het nu gewoon! Mijn tips tegen stress: lekker films kijken, tekenen, bloggen, youtuben, sporten etc. Hoewel ik heel goed begrijp dat daarmee de stress echt nog niet weg is.

  6. Pirre zegt:

    Ik ga vanuit het prachtige Groningen even heuulllll hard voor je duimen! (ook ik heb meerdere afstudeerstages niet gehaald, I know the feeling). Zet ‘em op! x

  7. Just Kaoutar zegt:

    Hahaha ik heb alles tot het einde gelezen hoor 😀 En het komt allemaal goed joh! Scriptie zag er supergoed uit! Ontstress tips.. hmz bij mij helpt chocolade best goed 😀 Wat zijn kostuumdrama trouwens :/ Ik heb ook een leuke film voor je! Bride & Prejudice, een Indiaas/Britse versie van de roman 😀 Ik vond hem heel leuk, maar je moet wel tegen zang kunnen haha 😀 Dus dat gaan kijken! En verder helpt bloggen ook vaak. Perfectionist zijn herken ik, dat ben ik (zoals je weet haha) ook maar goed, we kunnen alleen aan werken. Plus je hebt zoals je zei een mooie aanvulling van je cv dus het is allemaal sowieso niet voor niets geweest!

    • saarenzo zegt:

      Bride & Prejudice? O nee, dat klinkt vreselijk! (En stiekem best grappig, haha) :p Ik ga de trailer wel even opzoeken, maar heb zo het voorgevoel dat een van mijn favoriete boeken volledig verpest gaat worden haha. En dankje voor je lieve berichtje ❤ Vooral omdat dit voor jou al de 3000e keer is dat je mijn gestress moet aanhoren, haha.

Geef een reactie

