DE EERSTE KEER NAAR DE SAUNA – EIGEN ERVARING & TIPS

spa_zuiver17

Vorige maand ging ik samen met mijn vriend naar de sauna. Het was voor ons allebei de eerste keer. Waarschijnlijk waren we ook nooit geweest als ik niet voor een blogsamenwerking een keer twee vouchers voor gratis toegang had ontvangen. En die vouchers waren bijna verlopen, dus besloten we maar te gaan. Achteraf kreeg ik van een aantal vriendinnen veel vragen over hoe het nou was, omdat zij zelf niet durven. Aangezien er misschien ook lezeressen zijn die benieuwd zijn hoe zo’n eerste keer sauna nou is, vertel ik in dit artikel over mijn ervaring.

GROTE OF KLEINE SAUNA?

Toen ik de vouchers ontving moest ik meteen een sauna uitkiezen. Ik koos voor Spa Sport Hotel Zuiver in Amsterdam, omdat mijn vriend (hierna noem ik hem gewoon Alexander, dat is wat makkelijker) in Amsterdam woont en dat voor ons dan in de buurt zou zijn. Dit is een heel grote sauna en ik koos hem omdat hij heel goede recensies kreeg. Toen ik vlak voordat we naar de sauna gingen tips voor eerste saunabezoeken ging zoeken, las ik dat wordt aangeraden om bij het eerste saunabezoek naar een kleine sauna te gaan, omdat het dan niet zo overweldigend is.

Ik ben echter blij dat we juist naar een grote sauna zijn gegaan. Bij de sauna waar wij heengingen waren veel verschillende sauna’s en baden. Zo kan je ontdekken wat voor sauna’s jij het prettigst vindt. Zo is de Finse sauna het bekendst, maar die vonden Alexander en ik allebei het minst fijn omdat hij zo mega heet is. Ook is het in de sauna’s heel rustig, omdat iedereen over de sauna’s is verspreid.

spa_zuiver12

DE EERSTE KEER

Terwijl we naar de sauna liepen werden Alexander en ik best zenuwachtig. Want ja, je loopt toch opeens naakt tussen een heleboel vreemde mensen. En in het begin was het ook echt raar. We moesten door wat poortjes heen en wat trappen op en af om bij de kleedkamers te komen. Eerst kom je wat mensen in badjassen tegen, maar toen we de kleedkamer inliepen stond er een hele groep naakte vrouwen zich om te kleden. Dan sta je er wel wat ongemakkelijk, haha.

Met wat tegenzin kleedden we ons uit en liepen we naar beneden. Voordat je ergens in mag moet je douchen, dus wij liepen naar de douches. En terwijl we stonden te douchen kwam er opeens een man aangelopen die ook wilde douchen. En ja, tijdens het lopen wiebelt er van alles wat je niet wilt zien op en neer en dat maakte het niet minder ongemakkelijk, haha. Daarna liepen we naar de sauna’s. Heel even was het nog ongemakkelijker (want overal naakte mensen en je weet echt niet waar je moet kijken)…. Maar daarna viel het eigenlijk heel erg mee.

Niemand let op je, iedereen is met zijn eigen ding bezig en na een tijdje went al dat naakte wel en kon ik zelf ook meer ontspannen. Na de eerste sauna deed ik nog heel moeilijk met mijn badjas en handdoek, maar al snel kon het me niks meer schelen. Ook Alexander was er inmiddels aan gewend en samen hebben we heerlijk van alle sauna’s en baden genoten.

spa_zuiver4

STRAND VERSUS SAUNA

Een vriendin van mij merkte op dat de sauna haar helemaal niks leek, omdat zij het al onprettig vond om in haar bikini op het strand te lopen. Maar de sauna vond ik minder erg dan het strand. Op het strand zijn er toch altijd wel mensen die iedereen uitvoerig bekijken (en keuren), dus daar voel ik me veel sneller bekeken dan in de sauna. Daar let echt niemand op je. En toen ik laatst een dagje naar het strand ging had ik er ook weer totaal geen moeite mee om in mijn bikini rond te lopen, want als ik naakt in een sauna kan lopen, kan ik het strand ook wel aan. Dus mocht je er moeite mee hebben, probeer gewoon een dagje sauna uit en dan zal je zien dat zowel het strand als de sauna eigenlijk reuze meevallen.

spa_zuiver7

TIPS

  • Ga naar een sauna bij jou in de buurt. Het blijkt te zijn dat de meeste mensen naar een sauna gaan die heel ver van de eigen woonplaats afligt, omdat ze dan denken geen bekenden tegen te komen. Maar ja, als iedereen dit doet kom je uiteindelijk alsnog bekenden tegen (ik heb er genoeg verhalen over gehoord!). Blijf in de buurt en de kans op bekenden is kleiner.
  • Nog een manier om bekenden te vermijden: neem een dag vrij van je werk en ga doordeweeks. In het weekend is het het drukst bij de sauna’s, omdat bijna iedereen dan vrij is. Als je op een dag gaat waarop de meesten moeten werken is het rustiger bij de sauna en is de kans op het tegenkomen van bekenden kleiner.
  • Hoewel eigenlijk wordt aangeraden om bij de eerste keer naar een kleine sauna te gaan, raad ik aan om juist een grote sauna te bezoeken. Zo kan je veel meer mogelijkheden uitproberen en ontdekken wat jij het prettigst vindt.
  • De meeste sauna’s hebben ook badkledingdagen. Als je het echt heel eng vindt om naakt te gaan kan je eventueel (de eerste keer) ook tijdens een badkledingdag gaan. Wel is dit een stuk minder hygiënisch, omdat je tijdens het saunabezoek afvalstoffen uit je lichaam zweet en deze blijven dan in je badkleding zitten.
  • Neem zelf een grote handdoek, badjas en slippers mee. Deze zijn verplicht en als je ze bij de sauna zelf moet huren/kopen ben je een stuk duurder uit.

spa_zuiver30

Tot zover mijn ervaringen en tips. Het viel dus echt reuze mee! Alleen het begin was ongemakkelijk, maar al snel wen je eraan en ga je gewoon genieten. Mocht je nog vragen hebben of heb je zelf tips om te delen met anderen, laat het dan achter in de comments!

Ben jij wel eens naar de sauna geweest? Hoe vond je jouw eerste saunabezoek?

Xx Sarah

Alle afbeeldingen zijn van Spa Sport Hotel Zuiver. De foto’s zijn gemaakt door Karen Steenwinkel.

28 gedachtes over “DE EERSTE KEER NAAR DE SAUNA – EIGEN ERVARING & TIPS

      • joorloveswriting zegt:

        Ik vind het echt heerlijk!!! ik ga ook inderdaad vaak doordeweeks (dan is het vaak rustiger ) en verder qua tips ? … Ik zoek meestal een sauna op waar weinig of geen mensen in zitten ! … Ik zou wel altijd je slippers / badjas + handdoek meenemen!!! * anders moet je tegen betaling wat huren daar!!! En neem een Extra handdoek mee voor als je weer naar huis gaat ( om je af te drogen )

      • saarenzo zegt:

        Oo die van extra handdoek meenemen is echt een goede! Ik had er maar 1 mee en het afdrogen aan het eind ging best lastig met zo’n doorweekte handdoek haha.

  1. chucky1012 zegt:

    Fijn dat je die stap hebt durven zetten.
    Ik begrijp mensen goed die voor de eerste keer naar een sauna gaan.
    Het is ook goed voor mensen die ziek zijn en last van de spieren hebben.
    Bv. met reuma.

  2. Petra zegt:

    Ik ben niet zo een echt groot sauna type, ik vind het niet zo heel aangenaam gevoel in de sauna zelf, maar de baden vind ik wel heel erg lekker en relaxed….

  3. Madeleine zegt:

    Leuk artikel. Ik wil echt nog een keer spa dagje doen samen met mijn zusje, het komt er telkens niet van. Maandelijkse feestje, geld te kort en dan moet ik ook weer mijn hele lichaam ontharen (kost veel tijd en geld. Lees: ik ben aan aap) . Whahaha. Maar ik ben weleens geweest en ik ga dan naar een badkleding dag. Naakt, ga ik liever niet. Behalve in de sportschool, daar ben ik toch alleen maar met dames, en ben er niet zo lang. Verder heb ik niet echt tips! Lekker scrubben van te voren 🙂

  4. Romy zegt:

    Erg fijn dit artikel! Komt eigenlijk wel goed van pas. Mijn moeder wil me graag een keer meenemen naar de sauna maar dat zag ik in eerste instantie totaal niet zitten! Na dit artikel begin ik toch wel te twijfelen. Als toch niemand op je let kan je er zeker een gezellige relaxte dag van maken! Ook zul je dan inderdaad een stuk minder dingen ongemakkelijk vinden, wat hey ik was naakt in de sauna! Hahaha, top artikeltje dit!

  5. Thomas Pannenkoek zegt:

    Ikzelf bezoek al jaren (en vaak) de sauna. Net als de meesten vond ik het naaktzijn vooraf erg, maar het went ongelooflijk snel. Bovendien was ik vroeger vaak verkouden in de winter – nu heb ik dit veel minder voor…

  6. Danneels Pascal zegt:

    Ook mijn echtgenote en ik hadden onlangs onze eerste “publieke” sauna ervaring. En inderdaad, vooraf spookt er van alles door je hoofd van “waar moet ik gaan heen kijken tussen al dat naakt”, ” ga ik niet bekeken worden”, en wat als ik als man een probleempje zou gaan krijgen daar “down under” bij het zien van al dat naakt. Achteraf bekeken viel het allemaal nog reuze mee. Laten we zeggen dat de gemiddelde leeftijd van de bezoekers tussen de 40 en de 80 jaar lag, al waren er her en der ook wel enkele jonge koppeltjes. Het was ook direct een mooi ruim complex met een grote verscheidenheid aan sauna’s en baden. Een heerlijke opgietsessie meegemaakt (wat een ervaring) en een zalige scrubsessie in de hammam.
    Besluit: Wij zijn ons hart verloren aan de publieke sauna, ieder is er met zijn eigen ding bezig, en je bent vast niet de mooiste of de lelijkste gast die aanwezig is, dus ontdoe je van het idee dat er gestaard word. Je ziet natuurlijk wel veel naakt, maar wat zijn we allemaal gelijk in onze verscheidenheid.
    Gewoon doen !

Geef een reactie

