GOED(E)KOOPJES: TIPS VOOR KLEDING SHOPPEN OP DE ROMMELMARKT

shoplog ijhallen 20

Aankomend weekend (en voor degenen die dan niet kunnen ook 24 & 25 oktober) is de IJhallen rommelmarkt weer! Woohoo! Deze keer ben ik ook weer van de partij. De afgelopen keren heb ik bijna elke keer laten zien wat ik allemaal heb gekocht op deze grote rommelmarkt en daar kwamen steeds leuke reacties op. Maar ook zeiden een hoop erbij dat ze het waarschijnlijk nooit zelf zo goed zouden kunnen. Daarom vandaag mijn tips voor het kopen van kleding op een rommelmarkt. Wie weet kom jij met behulp van deze tips zelf ook thuis met een tas vol leuke kleding!

KIJK WIE ER ACHTER DE KRAAM STAAT

De IJhallen rommelmarkt is gróót. Heel groot! En daardoor heb ik gewoon geen tijd om heel rustig alles bij elk kraampje te gaan bekijken. Hoe weet je dan waar je leuke dingen kan halen? Kijk naar degene(n) achter het kraampje! Bekijk hun kledingstijl/leeftijd/etc. en je weet al snel of de spullen bij het kraampje bij jou gaan passen. Zo let ik altijd op kraampjes waar meiden van in de twintig achter staan. Daar kan je vaak heel leuke kleding van Mango, Zara, H&M, etc. voor weinig geld vandaan halen. Dit betekent overigens niet dat je alle andere kraampjes moet negeren. Zo heb ik een keer een van mijn favoriete jurkjes gekocht bij een kraam waar een man achter stond, die ook een paar spullen van zijn vrouw verkocht. Besteed extra aandacht aan kraampjes waarvan degene erachter op jou lijkt, en scan de andere kraampjes vluchtig voor andere mooie spullen.

SHOPLOG IJHALLEN MEI 2015 3

Deze jas is inmiddels een van mijn favoriete jassen en kocht ik voor €5 bij een kraampje waarvan de verkoopster bijna alleen maar babyspullen verkocht. Dus altijd scannen bij de kraampjes waarvan je denkt dat het niks is!

KIJK KRITISCH

Hoe leuk een kledingstuk ook is, kijk er kritisch naar. Ik zag toen ik laatst naar de IJhallen ging een geweldige koraalroze blazer. En toevallig was hij nog in mijn maat ook! Ik vond hem prachtig en hij kostte maar vier euro. Het liefst rekende ik hem gelijk af, maar ik besloot eerst nog wat kritischer te kijken. En toen ontdekte ik opeens allemaal foundationvlekken bij de kraag. En de voering zat onder de gelige vlekken. Bah, dan hoeft het van mij niet meer. Dus maakt niet uit hoe goedkoop het kledingstuk is: controleer het altijd op scheuren, vlekken, e.d.

SHOPLOG IJHALLEN MEI 2015 8

Deze blazer van Zara kostte maar €1!

PROBEER AF TE DINGEN

Het kritische kijken heeft nog een voordeel: het maakt het afdingen een stuk makkelijker. Als ik een leuk kledingstuk zie vraag ik eerst de prijs en dan ga ik alles controleren op vlekken en scheuren. Hierbij kijk ik waarschijnlijk heel moeilijk (al kijk ik volgens mij wel vaker zo, haha), want als ik heel nauwkeurig naar een bepaald vlekje of krasje zit te kijken lijken verkopers het spontaan benauwd te krijgen. Want vaak weten ze dondersgoed waar ik naar zit te kijken! En zo kan je opeens zo een paar euro van de vraagprijs afdingen. Een blazer voor vijf euro is al leuk, maar een blazer voor drie euro is nog leuker.

Het betekent overigens niet dat je alleen kan afdingen als je een eventueel minpuntje hebt gevonden. Ik zou het gewoon overal proberen! De eerste keer dat ik naar de IJhallen ging heb ik het niet gedaan, omdat ik me zo gierig voelde. De tweede keer probeerde ik het een keer uit toen ik iets gewoon te duur vond. Dat ging zo makkelijk dat ik er die dag een soort sport van heb gemaakt om te kijken voor hoe weinig geld ik iets mee kon nemen. Sindsdien doe ik het elke keer als ik naar de IJhallen ga bij bijna elke aankoop.

shoplog ijhallen 10

Deze suède overknee laarzen nam ik, na wat afdingen, voor €22 mee. 

GELOOF NIET ALLES WAT DE VERKOPER ZEGT

Bij sommige kraampjes hoef je maar naar een kledingstuk te kijken of er springt al een overenthousiaste verkoper naar je toe om te melden dat het kledingstuk “nog nooit gedragen” is. Uhm.. waarom is dan aan het kledingstuk duidelijk te zien dat het juist vele malen is gedragen? Echt, als je de verkopers moet geloven is bijna alles op de IJhallen rommelmarkt gloednieuw. Verkopers op de IJhallen willen graag hun spullen kwijt en niet elke verkoper is dan even eerlijk in de hoop iets dan sneller te verkopen. Natuurlijk zijn er ook heel veel eerlijke verkopers, maar geloof gewoon niet alles wat de verkoper zegt en controleer eerst het kledingstuk goed voordat je het koopt.

SHOPLOG IJHALLEN 17

Gedragen, maar nog als nieuw. En maar €1! 

TWEEDEHANDS SCHOENEN

Het idee van tweedehands schoenen vond ik vroeger best wel vies. Dan is iemand anders constant in schoenen wezen gaan en zweten en dan ga jij er daarna nog met jouw voeten in. Brrrrr.. Als ik naar de IJhallen ga zie ik elke keer weer mensen hun oude, afgetrapte schoenen verkopen en dan denk ik echt: bah, wie gaat er nou zoiets kopen?! Maar inmiddels heb ik er al vijf paar schoenen gekocht. Waarom is het nu dan niet vies? Nou, weet waar je op moet letten.

Als ik schoenen op de IJhallen rommelmarkt koop zijn er drie dingen waar ik op let: de zool, de binnenkant en slijtplekken aan de buitenkant. Aan de zool kan je heel goed zien hoe vaak schoenen zijn gedragen. Hierbij is het handig om te kijken of de maat en/of het merk aan de onderkant van de zool staat. Is dit het geval, dan heb je de originele zool. Anders is de kans groot dat het een nieuwe zool is die de schoenmaker heeft gezet. Nu denk je misschien: wat is dan het probleem, wat er zit een nieuwe zool onder. Nou, als iemand schoenen al zo vaak heeft gedragen dat de originele zool zo erg is gaan slijten en er nieuwe zolen onder moesten worden gezet, dan hoef ik ze al niet meer aan!

Ook aan de binnenkant en de buitenkant kan je goed zien hoe vaak iemand de schoenen al heeft gedragen. Verkleuringen bij de binnenzool, slijtage bij de enkels, vlekken aan de buitenkant, verlies van vorm. Allemaal dingen die aanwijzen dat de schoenen al vaak zijn gedragen en dat je ze dus beter kan laten liggen. Gelukkig zijn er zat dames die hun schoenen na een paar keer dragen al weg doen.

Mocht je schoenen hebben gezien die je echt geweldig vindt, maar die duidelijk regelmatig zijn gedragen, neem ze dan alleen mee als ze heel goedkoop zijn. Het is zonde om 10 euro uit te geven aan vieze, oude schoenen. Gooi thuis, zo mogelijk, de schoenen in de wasmachine, of maak ze zelf schoon, spray ze goed in en laat ze een paar dagen luchten voordat je ze aantrekt.

shoplog ijhallen 6

Voor deze leuke laarsjes rekende ik maar €5 af. 

JE EIGEN OUTFIT

Het is handig om alles, zo mogelijk, even te passen voordat je het koopt. Bij jurkjes gaat dit al snel moeilijk, vooral als het winter is en je zelf al veel kleding draagt, maar bij andere kledingstukken kan het makkelijk. Trek daarom als je naar een rommelmarkt gaat zelf een outfit aan die handig is voor als je kleding gaat passen. Denk aan: een shirt met lange mouwen en daaronder een hemdje (voor het passen van blazers en truien), een strakke broek of panty (voor het passen van laarzen), schoenen die makkelijk uit kunnen (en waarvan je dus niet steeds de veters vast en los hoeft te maken). Ook is het handig om een paar linnen tasjes mee te nemen, want niet alle kraampjes hebben genoeg plastic tassen. Ik kreeg een keer een vuilniszak als tas en dat sjouwt niet echt prettig als die goed vol zit.

Zo, het artikel is wat langer geworden dan ik had gepland, maar nu ben je wel helemaal op de hoogte van mijn manier om al die mooie IJhallen koopjes te kunnen shoppen. Hopelijk heb je er wat aan. En mocht je aankomende zondag ook gaan, wie weet kom ik je dan nog tegen!

Heb jij nog tips voor het shoppen op rommelmarkten? Laat ze dan achter bij de comments!

Xx Sarah

21 gedachtes over “GOED(E)KOOPJES: TIPS VOOR KLEDING SHOPPEN OP DE ROMMELMARKT

  1. Lonneke zegt:

    Handige tips. Je kan als je inderdaad goed oplet best wel hele leuke dingen scoren. Ik heb tijd geleden nog een jurkje gekocht tweedehands die ik graag draag. Maar wat je zegt kijk wie het verkoopt en wees kritisch.

  2. Lisa zegt:

    Ik moest wel erg lachen toen ik las: gooi de schoenen in de afwasmachine hahaha bedoel je niet de wasmachine? (Ik zag ze al helemaal voor me tussen de schone borden :D)
    Super handige tips, ik ga deze keer waarschijnlijk weer. Mijn tip is vooral om bij studenten te kijken en vooral veel kleingeld mee te nemen als je je snel gierig voelt; niks voelt gieriger dan afdingen naar 1 of 2 euro maar wel met 10 euro betalen, dit probleem heb je minder snel als je het al klein geld bij je hebt :). En anders de goede oude wegloop truc – wedden dat je in 60-80% van de gevallen teruggeroepen wordt en ze een lagere prijs bieden!
    Alvast succes en veel plezier :)!

    • saarenzo zegt:

      Oo oeps! Ik zal het even aanpassen, haha. En leuk dat je deze keer ook weer gaat! Handige tips ook! Vooral die van het kleingeld, want ik heb wel een keer gehad dat ik iets ging afdingen naar 2 euro en vervolgens met een briefje van 10 moest betalen. Stond zo stom, haha. Jij ook alvast veel plezier!

  3. Just Kaoutar zegt:

    Leuk artikel! Ik heb ook een tip; als je bv een broek wilt passen en er is geen kleedkamer. Doe dan de broek om je nek om het te passen. Helpt echt. Ik weet niet of ik het handig heb uitgelegd haha 😀

  4. Pirre zegt:

    Oh my…die laarsjes! Echt heel leuk! Ik was toevallig vandaag op een vintage kilo sale vandaag, echt zó tof! Alleen niets gekocht want niets was leuk genoeg. Ik kijk idd ook kritisch ;p

Geef een reactie

