EERSTE KEER FLOATEN – EIGEN ERVARING & TIPS

photo48

In augustus schreef ik een artikel over mijn eerste keer naar de sauna en een aantal lezeressen gaf aan het een handig artikel te vinden. Vorige week ging ik voor het eerst floaten en omdat ik hier van vrienden en familie veel vragen over kreeg, besloot ik een soortgelijk artikel over mijn eigen floatervaring en tips voor het floaten te schrijven. Benieuwd hoe ik het vond? Lees dan verder.

WAT IS FLOATEN?

Bij floaten drijf je in dertig centimeter zout water in een speciaal daarvoor ontwikkelde floatcabine. Het water is zout gemaakt met epsom salt, ook wel bekend als bitterzout en magnesiumsulfaat. Dit zout heeft vele voordelen, zo helpt het onder andere bij spierpijn en stress. Door het zout blijf je drijven op het water. De temperatuur van het water in de floatcabine is gelijk aan de lichaamstemperatuur, waardoor je geen verschil voelt tussen het deel van het water wat het lichaam wel of niet raakt. Hierdoor voelt het alsof je zweeft. Tijdens het floaten is elke spier in je lichaam in de gelegenheid om totaal te kunnen ontspannen. Daarom wordt ook gezegd dat floaten de manier is om de diepste ontspanning te bereiken die men kan ervaren. 1 uur floaten dezelfde herstelcapaciteit voor het lichaam als 5 uur slaap!

photo61

DE VOORBEREIDING

Ik ging floaten bij FloatCenter Amsterdam, dat op loopafstand van de tram/metrohalte Weesperplein ligt. Ik was natuurlijk weer eens verdwaald (ik dacht goed te lopen maar stond opeens voor de Nederlandsche Bank, haha!) en het regende en was erg koud. Daardoor was de binnenkomst extra fijn! In het floatcenter is het namelijk heerlijk rustig, ondanks dat het in een drukke straat is. Ik had van tevoren gereserveerd en er waren meer mensen dan ik op een woensdagmiddag had verwacht, dus als je ook gaat kan je het best van tevoren even een afspraak maken.

Voordat ik ging floaten, kreeg ik een map met de instructies en de prijslijst van alle behandelingen die FloatCenter Amsterdam aanbiedt. Daarna werd ik naar mijn floatkamer gebracht. Iedereen krijgt een eigen privé kamer, met daarin een deel waar je je kan uitkleden, een eigen douche en natuurlijk de floatcabine.

Allereerst moet je je uitkleden/omkleden. Je kan zelf kiezen of je naakt of in badkleding wilt floaten. Het is privé, dus er is niemand die je ziet. Daarna moet je oordopjes indoen. Deze liggen al klaar en hoef je niet zelf mee te nemen. Het zijn van die schuimen oordopjes en ik had er niet aan gedacht dat je oordopjes in moest doen. Helaas, want schuimen oordopjes blijven bij mij nooit goed zitten, dus na een stuk of zes keer proberen was mijn ontspannen sfeer als sneeuw voor de zon verdwenen. Toen ze eindelijk redelijk bleven zitten was het tijd om onder de douche te stappen en de floatcabine in te gaan.

photo55

HET FLOATEN ZELF

Een paar jaar geleden las ik een boek waarin ook iemand ging floaten en die moest in zo’n afgesloten cocon-achtige floatcabine waar je spontaan claustrofobisch van wordt. Deze worden nog steeds veel gebruikt, maar bij FloatCenter krijg je gelukkig een aparte kamer. De eerste tien minuten tijdens het floaten speelt er een rustig muziekje. Na die tien minuten gaat de muziek uit en is het helemaal stil. Er schijnt in de floatcabine donkerblauw licht. Dit kan je uitdoen, zodat je helemaal in het pikdonker ligt. Ik vond het zelf prettiger om het licht aan te laten. Maar je kan zelf kijken wat jij het prettigst vindt.

Ik ben echt een ramp in ontspannen. Het is altijd druk in mijn hoofd en ik ben ook nog eens een stuk ongeduld. Toen na tien minuten de muziek uitging had ik dan ook het idee dat ik er al een eeuwigheid lag en ik dacht nooit de volle tijd vol te houden (je kan gewoon stoppen wanneer je wilt, maar ik wilde tot het eind blijven). Echt ontspannen lukte bij mij ook totaal niet in het begin. De reden? Die ellendige oordopjes vlogen steeds uit! Het verbaasde mij niks, omdat ik al wist dat ze bij mij nooit blijven zitten. Maar ja, je moet ze toch echt in om te voorkomen dat het zoute water in je oren komt. Het eerste half uur bestond voor mij daardoor vooral uit gehannes met de oordopjes en heel zout water dat (AUW!) steeds in mijn ogen kwam. Niet bepaald ontspannend dus. Maar na die tijd was ik het helemaal zat en besloot ik de oordopjes maar te laten.

earplugs-cropped-620x186

Haat aan deze dingen! 

Daarna kon ik me eindelijk ontspannen en toen vond ik het floaten fijn! In het begin voelt het heel apart, maar je went al snel aan het gewichtloze gevoel. En ik vond het ook leuk, omdat het weer eens iets heel anders is dan ik gewend ben. Maar voor mij was het waarschijnlijk een meer ontspannen ervaring geweest als die oordopjes gewoon hadden meegewerkt.

Als het tijd is om de floatcabine te verlaten gaat de muziek weer aan en kan je gaan douchen. In de kamer staat shampoo, conditioner en douchegel. Het is belangrijk om je goed af te spoelen, omdat het zout wit uitslaat als het opdroogt. Na het afdrogen en aankleden moet je minimaal tien minuten in de loungeruimte wachten, omdat de overgang met buiten anders te groot is. Hier kan je eventueel wat drinken bestellen en tijdschriften lezen. Ook is er een kamer waar gezichtsreinigingsproducten, bodylotion en föhns liggen, mocht je daarvan gebruik willen maken.

photo50

TIPS

  • Zorg ervoor dat je niet vlak na het floaten ergens moest zijn. Het duurde uiteindelijk langer dan ik van tevoren had verwacht en dan is het wel net zo prettig als je je niet naar je afspraak moet haasten.
  • Neem een gezichtscrème en eventueel een bodylotion mee. Gezichtscrème is namelijk niet aanwezig. Bodylotion hebben ze wel, maar dat staat in een ruimte waar je pas komt als je helemaal bent aangekleed.
  • Blijven schuimen oordopjes bij jou ook zo slecht zitten? Neem dan zelf oordopjes mee waarvan je weet dat ze wel goed in je oren blijven zitten. Dit scheelt een hoop stress tijdens het floaten.
  • Draag geen spullen van materiaal dat niet nat mag worden of zorg dat je het allemaal op de stoel in de kamer kan leggen. De kamer waar je je kan omkleden en douchen is best wel groot, maar het water loopt tijdens het douchen het omkleedgedeelte in. Mijn kleding had ik op een stoel gelegd, maar mijn tas en schoenen lagen op de grond, met als resultaat dat die nat waren geworden. Mijn suède laarzen had ik gelukkig de dag ervoor behandeld met een waterproof spray, maar mijn tasinhoud was wel vochtig geworden.
  • Zorg voor een rustig muziekje op je telefoon/mp3 speler. Klinkt misschien raar, maar na het floaten ga je van een rustige ruimte opeens naar een drukke stad. Vooral als je net als ik in Amsterdam in de spits terug moet reizen. Een rustig muziekje opzetten hielp bij mij heel goed, want anders is de overgang echt een klap.

photo62

Kijk voor meer informatie over floaten en alle filialen van FloatCenter op FloatCenter.nl. Daar worden ook veelgestelde vragen beantwoord.

Wat vind jij van floaten?

Xx Sarah

Deze review bevat producten die ik van een merk of bedrijf heb gekregen. Dit heeft echter geen invloed op mijn mening over het product.

Afbeeldingen: FloatCenter Amsterdam (met uitzondering van de afbeelding van de oordopjes). 

13 gedachtes over “EERSTE KEER FLOATEN – EIGEN ERVARING & TIPS

  1. Pirre zegt:

    Waahhh, wat gaaf! Ik wil dat ook graag een keertje doen. Juist omdat ik een stuk ongeduld ben en altijd wel iets te doen heb lijkt me dit echt heerlijk! Staat op mijn bucketlist ;p

  2. Wendy van Wijngaarden zegt:

    Haha, ik herinner mij het gehannes met de oordopjes nog van toen ik ging floaten! Ik zat wel in zo’n cabine en vond dat niet claustrofobisch, maar toch zou ik zo’n ruimte als waar jij hebt gefloat ook weleens willen proberen. Ik denk dat ik het sowieso vaker zou moeten doen om het meer te leren waarderen… leuk om jouw ervaring te lezen!

  3. Mirjam zegt:

    Floaten zonder oordopjes is prima te doen. Je laat je oren vollopen met water, dat je er bij het naderhand douchen zo uitspoelt. Dit werd mij aanbevolen bij Lotus Floating in Rotterdam en het beviel mij goed.

Geef een reactie

