HEALTH: IK GA SUIKERBEWUST ETEN!

suikervrij-eten-2

Ik ben een echte zoetekauw. Koekjes, snoepjes, limonade, fristi: onder het mom ‘zoet is goed’ eet ik het met veel plezier. Ook thee drink ik alleen als er twee scheppen suiker in gaan en ik moet me tijdens het boodschappen doen inhouden om niet de hele voorraad apenkoppen te kopen. Oké, dat is een beetje overdreven, maar mijn punt is duidelijk: ik houd van zoetigheid. Maar ik merk steeds dat het eten en drinken van al die zoetigheid steeds meer een gewoonte is geworden. Sterker nog: als ik een tijd geen suiker heb gegeten, merk ik dat ik er een enorme drang naar krijg. Tijd om daar wat aan te doen! En dus ga ik in februari suikerbewust eten. 

Hoezo niet gelijk suikervrij? Nou, ik wil minderen met suiker, maar ik vind het onzin om er meteen helemaal mee te stoppen. Daarbij word ik heel snel flauw als ik een tijd geen suiker heb gegeten. En aangezien ik een ongelooflijk slechte timing heb als het om flauwvallen gaat (op de trap, onder de douche), wil ik dat graag voorkomen. Wat ga ik dan wel doen? Zo suikerbewust mogelijk eten en drinken. Zodat zoetigheid iets bijzonders wordt, in plaats van een gewoonte of iets dat moet.

Nu ben ik dit: 

200 (6) giphy

Maar als ik niet uitkijk word ik dit: 

200 (3) 200 200 (7)

Sinds ik een fulltime baan heb is het suikerbewuste eten eigenlijk al een beetje gestart. Want op mijn vaste thee-en-koekjestijd zit ik nog op kantoor en daar drink ik bijna alleen water en ik eet er geen koekjes. Maar omdat er voor de weekenden en avonden zeker nog ruimte is voor verbetering, ga ik nog een stap verder.

Nu ben ik geen expert op het gebied van gezond eten. Oké, thuis eten we eigenlijk altijd wel gezond (met uitzondering van enkele patatdagen per jaar), maar waar je op moet letten bij suikerbewust eten? Ik zou het niet weten. Daarom heb ik twee kookboeken die mij hierbij gaan helpen: 100% suikervrij elke dag van Carola van Bemmelen & Sharon Numan (gekregen voor mijn blog) en superfood voor elke dag van Jamie Oliver (gekregen voor kerst). In deze boeken staan een hoop tips en recepten om gezonder te eten te drinken. Ik ga ze allebei uitproberen en zal ze na een tijdje ook reviewen 🙂

200 (2) 200 (1)
Wat mag ik sowieso niet van mezelf?
  • Suikerrijke dranken als fristi, chocomel, e.d.
  • Overdag iets van koek/snoep (alleen een gezonde vervanging).
  • Meer dan 1 koekje per avond.
  • 2 scheppen suiker in mijn thee.
  • Zoet broodbeleg.
  • Eten/toetjes e.d. waar (veel) suiker in zit.
  • Eigenlijk alles waar veel suiker in zit.

Met enkele uitzonderingen, namelijk:

  • 1 koekje bij de thee ’s avonds.
  • 1 schepje suiker in mijn thee (in plaats van 2). Als dit lukt eventueel afbouwen naar geen suiker.
  • Als ik uiteten ga eet ik lekker waar ik zin in heb. Want ik ga te weinig uiteten om dan moeilijk te gaan doen, haha.
  • Als ik een taart heb gebakken ga ik hem natuurlijk niet laten verpieteren in de koelkast. Dus neem ik me maar gewoon voor om de komende tijd niks zoets te bakken.
  • Op verjaardagen let ik op het aantal suiker, maar ik ga het niet weigeren.
200 (5) 200 (4)

In februari ga ik hiermee starten. Ik ben benieuwd hoe het gaan bevallen! Ik ga gewoon rustig afbouwen en hou jullie op de hoogte met updates. Wie tips heeft kan ze achterlaten in de comments.

Hoe suikerbewust eet jij?

Xx Sarah

16 gedachtes over “HEALTH: IK GA SUIKERBEWUST ETEN!

  1. chucky1012 zegt:

    Oh dat is veel waar suiker in zit.
    Nee, ik doe al jaren lang geen suiker meer in mijn thee.
    Ben bezig met afvallen en voel dat mijn buik niet meer gespannen is.
    Het opgeblazen gevoel is verdwenen 😉
    Ik hoop dat het het je gaat lukken om veel minder producten te gaan drinken en eten met minder suiker.
    Hou jij je lezers hier op je blog op de hoogte hoe het gaat?

    Xoxo

  2. annexxx zegt:

    Geel erg veel succes! Ik ben hier 1 Januari mee begonnen.. De eerste week is het even moeilijk en daarna denk je er bijna niet meer aan. Al 4 kilo afgevallen sinds, zo zie je maar weer wat het echt met je lichaam kan doen

      • annexxx zegt:

        Nou ik ben kwa snoepen en toegevoegde suikers echt helemaal gestopt, alleen alles vermijden is vrijwel onmogelijk, als je hamburgers koopt zit er zelfs suiker in! Maar ook echt geen suiker in mijn koffie geen zoete drank etc! En je moet gewoon echt de eerste week doorkomen! Haha daarna word alles makkelijker

  3. Lonneke zegt:

    Wat goed van je dat je minder suiker gaat eten. Ik neem zelf ook echt te veel suikers op een dag haha. Maar ik heb geen gaatjes en heb niet last van mijn gewicht dus ik snoep nog even lekker verder 😉

    • saarenzo zegt:

      Hahaha nou dat dacht ik ook jarenlang en hoef het voor mijn gebit en gewicht niet te doen, maar merk gewoon aan de constante drang naar suiker dat het tijd is om te minderen. Maar ga de snoepjes zeker missen!

  4. Evelien - http://www.ohfashion.nl zegt:

    Ik ben heeeel benieuwd en ga je zeker volgen wat betreft deze challenge! Suikervrij eten lukt mij echt niet, net als koolhydraten ben ik daar echt verslaafd aan. Thee zonder suiker vind ik niet te zuipen bijvoorbeeld! En zoet beleg op brood, heerlijk. Frisdrank – kan niet zonder. Aah! Maar zet ‘m op meid, je kan het!

Geef een reactie

