DRIE ONTZETTEND GOEDE FILMS

about-time-movie

Er is haast niets zo fijn als onder een dekentje wegkruipen en een goede film kijken. Ik kijk heel vaak films, maar ik blog er nooit over. Tijd om daar eens verandering in te brengen. Daarom vandaag een artikel over drie ontzettend goede films die ik de afgelopen tijd heb gezien.

SPOTLIGHT

Spotlight heb ik het afgelopen weekend met mijn vriend Alexander gekeken en wat is dit een goede film! Ik had er eerlijk gezegd geeneens van gehoord tot ik las dat hij genomineerd was voor meerdere Oscars. Inmiddels heeft hij er 2 gewonnen, waaronder die voor de beste film. En terecht!

Spotlight gaat over de onderzoeksafdeling ‘Spotlight’ van the Boston Globe die onderzoek doet naar diverse seksschandalen binnen de katholieke gemeenschap in Massachusetts in 2001. Het begint met een zedenzaak, maar uiteindelijk blijkt de zaak veel groter en ingewikkelder te zijn dan gedacht. Het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Het was zelfs de aanleiding voor onderzoek naar en bekendmaking van vele zedenzaken binnen de katholieke kerk enkele jaren geleden. En het is al een heftig onderwerp, maar juist doordat je weet dat het ook nog eens allemaal waargebeurd is, is het verhaal extra heftig. En gewoon choquerend dat dit zo lang heeft kunnen gebeuren zonder dat iemand er wat aan deed. Daarbij is het ook gewoon een spannende film.

WHIPLASH

Soms heb je een film waarvan je van tevoren verwacht dat hij heel goed zal zijn en dan is hij uiteindelijk nog tien keer beter dan verwacht. Dat had ik met Whiplash. Ik las er in de krant een stuk over, hij leek me goed en ik ging er met mijn vader heen in het filmhuis. En wauw, nooit geweten dat een film over drummen zo spannend kan zijn. Aan het eind zat ik echt met ingehouden adem op het puntje van mijn stoel. De dag erna heb ik hem gelijk nog een keer met Alexander gekeken en de rest van de week heb ik constant de laatste scène op Youtube gekeken (wat ik nog steeds regelmatig doe overigens). Zo’n goede film!

Whiplash gaat over Andrew, een jonge jazzmuzikant die vastberaden is om koste van kost de beste drummer te worden. De briljante muziekdocent Fletcher leidt het beste jazz-ensemble van de school, maar staat ook bekend om zijn gevreesde lesmethodes. Wanneer Fletcher Andrew ontmoet krijgt Andrew een plek in zijn band. Al snel raakt Andrew onder invloed van de tirannieke Fletcher geobsedeerd in zijn streven naar perfectie, wat hem tot het uiterste van zijn muzikale en fysieke kunnen, maar ook bijna tot waanzin drijft.

Echt, ga deze film zien. Alleen al voor die geweldige drumsolo aan het eind. (Elke keer als ik Whiplash kijk vind ik het extra jammer dat ik zo aritmisch ben, anders was ik gelijk op drumles gegaan, haha.)

ABOUT TIME

Oké, About Time lijkt volledig buiten de boot te vallen vergeleken met de vorige twee films, maar het is echt een heel goede film! De film is geregisseerd door Richard Curtis, bekend van ongeveer elke geweldige romcom ooit gemaakt, zoals Love Actually, Briget Jones’ DIary en Notting Hill. Ik had daardoor gelijk verwacht dat het eenzelfde soort film zou zijn. Niet dat je mij hoort klagen, want ik vind die films hartstikke leuk. Maar, tot opluchting van Alexander (die meekeek omdat ik een film uit mocht kiezen), is dit een heel ander soort film dan zijn andere werk.

Het verhaal is een beetje raar, maar laat het je niet afschrikken! About Time gaat over de 21-jarige Tim die van zijn vader te horen krijgt dat alle mannen in zijn familie kunnen teruggaan in tijd om hun eigen verleden opnieuw te beleven. Hij kan een bepaalde situatie overdoen, zodat die goed afloopt. Dan ontmoet hij Mary en komt hij erachter dat het tijdreizen ook een lastige kant met zich meebrengt. De film is niet zo romantisch als de andere Richard Curtis films, maar hij is wel heel lief. Het gaat ook veel meer om de relatie tussen Tim en zijn vader. About Time is grappig en lief en soms ook hartstikke zielig. Ik huil bijna nooit als ik een film kijk, maar elke keer als ik About Time kijk lopen het laatste half uur de tranen over mijn wangen. Inmiddels is het een van mijn favoriete films en ook de soundtrack is leuk. Dus zeker een aanrader!

En dat waren drie ontzettend goede films die ik de afgelopen tijd heb gezien. Ken jij ze allemaal al? Welke films heb jij de afgelopen tijd gezien?

Xx Sarah

10 gedachtes over “DRIE ONTZETTEND GOEDE FILMS

  1. Wendy van Wijngaarden zegt:

    O ja, en ik heb ook nog wel een tip: ik keek gisteren de film Sisters, een best foute maar erg grappige comedy over 2 volwassen zussen die hun slaapkamer in hun ouderlijk huis moeten opruimen en besluiten een laatste keer een groot feest voor al hun jeugdvrienden te organiseren. Wel echt een vrouwenfilm, maar ik heb er hard om gelachen!

Geef een reactie

