HEALTH: TIPS OM JEZELF GOED TE BESCHERMEN TEGEN DE ZON

sunscreen

Een terugkerend artikel, want ieder jaar plaats ik hem opnieuw. En elke keer denk ik dat het niet nodig is, maar dan kom ik weer zo veel verbrande mensen tegen. De afgelopen dagen heb ik regelmatig mensen in mijn omgeving een preek gegeven over het belang van jezelf goed beschermen tegen de zon. Want mensen, het is zo belangrijk en het kan zo veel schade aanbrengen als je het niet doet. Dus daarom nogmaals: tips om jezelf goed te beschermen tegen de zon. En echt, doe het!

Het artikel schreef ik officieel naar aanleiding van het onderstaande filmpje, dat maar weer eens bewijst hoe belangrijk het is om je huid goed te beschermen tegen de zon.

 

SMEREN, SMEREN, SMEREN

Jezelf goed en regelmatig met zonnebrandcrème insmeren: het klinkt als een logische manier om je tegen de zon te beschermen. Toch is het aantal mensen dat ik ken dat zelden tot nooit zonnebrandcrème gebruikt om sneller bruin te worden (en hierdoor vaak verbrand) groter dan het aantal mensen dat zich trouw insmeert. De zonnebrandcrèmes zijn tegenwoordig zo ontwikkeld dat je ook na het insmeren een mooi kleurtje krijgt, maar toch ook goed beschermt bent. Dus smeer je gewoon goed in. Het is zo belangrijk.

Het is overigens ook belangrijk om ieder jaar een nieuwe zonnebrandcrème te gebruiken. De hoogte van de SPF in de zonnebrandcrème vermindert namelijk na het openen van de fles. Na een jaar is de SPF vaak nog maar de helft (of minder!) dan het het jaar daarvoor was. Open daarom nooit een fles zonnebrandcrème als je de vorige nog niet op hebt gemaakt en zorg dat je elk jaar aan een nieuwe ongeopende fles begint. Zo blijf je goed beschermd.

Ik heb zelf geen vast merk zonnebrandcrème dat ik gebruik. Zo vind ik Sun van Jil Sander erg fijn (die geur, heerlijk!) en ook die van Nivea en Garnier heel prettig, maar ook die van de Lidl is goed. Die van Nivea is overigens wel de enige die ik tot nu toe heb gebruikt en die je heel royaal kan smeren, zonder dat de zonnebrandcrème gaat korrelen.

sunsunsun

VERGEET JE GEZICHT NIET

Vaak zie ik mensen als ze zich insmeren hun lichaam goed insmeren, maar vervolgens hun gezicht overslaan of maar een heel klein beetje op hun gezicht gebruiken. De zon heeft, op een mooi kleurtje na, geen goede invloed op de huid. Door het insmeren van je gezicht over te slaan, vergroot je de kans op rimpels alleen maar. En die willen we natuurlijk niet! Vergeet daarom nooit je gezicht ook goed in te smeren. Veel dagcrèmes bevatten SPF, maar dit is vaak SPF15. In de zomer is dit echter niet genoeg. Daarom raad ik aan echt een zonnebrandcrème voor je gezicht te gebruiken met SPF30 of hoger. Ik gebruik momenteel zelf Nivea Protect & Bronze SPF30 gezichtscrème en die bevalt mij heel goed. En ook bij zonnebrandcrème voor je gezicht geldt: na een jaar weer een nieuwe, want dan is de SPF van die van vorig jaar te laag geworden.

Ook je oogleden en lippen dienen goed beschermt te worden. Je ogen kan je beschermen met een goede zonnebril en je lippen met een lipbalsem met SPF. Vergeet ook niet je oren in te smeren, de huid achter je oren en de onderkant van je voeten goed te smeren. Dit zijn plaatsen die je makkelijk vergeet, maar die wel beschermd moeten worden.

KIES DE JUISTE FACTOR

Er zijn verschillende soorten huidtypes, waarbij weer een andere factor aangeraden wordt. Ik heb zelf huidtype 2: een lichte huid met sproetjes, ik verbrand snel en word langzaam bruin. Daarom heb ik factor 30 of hoger nodig voor de ideale bescherming tegen de zon.

Op deze website kan je berekenen welke factor jij nodig hebt.  Gebruik de aanbevolen factor en pas je aan aan de omgeving waar je bent. Op het strand heb je bijvoorbeeld een hogere factor nodig dan in je achtertuin.

943304_543202809050872_190217669_n
GEBRUIK KLEDING EN ACCESSOIRES

Hoewel je in de zomer vaak zo min mogelijk kleding draagt, zijn kleding en accessoires een handige manier om je tegen de zon te beschermen. Gebruik een leuke hoed om je hoofdhuid en gezicht te beschermen. Kleding biedt de allerbeste bescherming tegen de zon. Draag daarom bijvoorbeeld een doek of sjaal over je schouders en rug om deze te beschermen. Als je een dunne gebruikt merk je er weinig van qua hitte, maar ben je wel beter beschermd.

VERZORGING ACHTERAF

Het biedt geen bescherming tegen de zon, maar het is wel prettig voor je huid om na het zonnen te gebruiken: aftersun. Smeer je daarom ’s avonds goed in met aftersun crème. Heb je het niet in huis? Vervang de aftersun dan met een gewone bodylotion. Deze voedt de huid ook goed. Aftersun bevat vaak aloë vera en verkoelende bestanddelen, dus toch raad ik aan om een fijne aftersun te gebruiken.

CONTROLEER JE HUID

Ondanks dat je jezelf goed tegen de zon beschermt, het blijft belangrijk om je huid goed te controleren. Check daarom je moedervlekken. Veranderen ze van kleur of vorm? Ga dan zo snel mogelijk naar de dokter. Een verandering betekent niet gelijk dat het kwaadaardig is, maar de kans is er wel een controle is dan zeer belangrijk. Heb je veel moedervlekken? Bij de Velthuis Kliniek kan je ieder half jaar een digitale huidscan laten maken, die controleert of je moedervlekken veranderd zijn. Met een verwijsbrief van je dokter voor een dermatoloog wordt dit vergoed door de verzekering. Kijk hier voor meer informatie.

Hoe bescherm jij jezelf tegen de zon?

Xx Sarah

5 gedachtes over “HEALTH: TIPS OM JEZELF GOED TE BESCHERMEN TEGEN DE ZON

  1. Pirre zegt:

    Jaaa, goeie en ZO mee eens! Ik heb een heel wit huidje (en er trots op!), maar dat houdt wel in dat ik mij heeeeel goed moet insmeren. Dit deed ik vroeger niet zo braaf, maar nu let ik er juist extra op. Beter voorkomen dan genezen zeg ik altijd maar! Goed filmpje ook trouwens.

  2. Maaike Wessels zegt:

    Smeren is idd belangrijk! Was laatst nog een item op tv over spf in dagcreme. Die factor is heel laag en eigenlijk zou je het voor een goede werking net zo dik moeten smeren als zonnebrandcreme. Maar dat doet niemand. Veel mensen denken doordat er een factor op de dagcreme staat , het niet meer nodig is een zonnebrandcreme te smeren. Is ook verwarrend, maar smeren moet dus altijd 🙂

Geef een reactie

