HEALTH: SUIKERBEWUST ETEN – RECEPT SUPER GEZOND GRANOLAPOEDER

HEALTH SUIKERBEWUST ETEN RECEPT SUPER GEZOND GRANOLAPOEDER 5

Zoals jullie weten ben ik aan het minderen met suiker. Een moeilijke uitdaging, die mondjesmaat gaat. Maar hé, het gaat! Ik heb al een tijdje minder suiker in mijn thee, maar mijn ontbijt was toch wel een van de grotere boosdoeners. Ik eet ’s ochtends altijd cruesli naturel met magere yoghurt. Maar ondanks dat het de naturel versie is, is het toch behoorlijk zoet. Al die muesli zit met “honing” en suiker aan elkaar vastgeplakt. Gezond is het in ieder geval niet. Sterker nog, na wat zoeken blijken er ongeveer 8 suikerklontjes per portie in te zitten! Dus besloot ik mijn eigen ontbijtgranen te gaan maken. En dat  bevalt erg goed. Het is niet alleen lekker, maar ook heel gezond. Het recept lees je in dit artikel.

Ingrediënten

  • 500 gram havermout
  • 200 gram noten naar keuze
  • 100 gram zaden/pitten naar keuze
  • Gedroogd fruit
  • 1 eetlepel gemalen koffie
  • 2 eetlepels cacaopoeder

Verwarm de oven voor op 150 graden Celsius. Pak een ovenschaal/blad en leg hier een vel bakpapier op. Strooi hier de havermout en de zaden, pitten en noten naar keuze aan toe. Ik gebruik circa 1 handvol gedroogde pompoenpitten, 2 handenvol gemengde ongezouten noten en 1 handvol walnoten. Doe het vervolgens 15 minuten in de oven en schep het tussendoor af en toe om.

HEALTH SUIKERBEWUST ETEN RECEPT SUPER GEZOND GRANOLAPOEDER

Pak een keukenmachine en doe hier de koffie, het cacaopoeder en de gedroogde vruchten naar keuze in (ik gebruik momenteel 4 eetlepels krenten en 1,5 eetlepel gedroogde cranberry’s). Voeg het havenmout/pitten/notenmengsel toe en zet de keukenmachine aan tot het mengsel vermalen is. Je kan zelf kijken wat je het lekkerst vindt: alles helemaal tot poeder vermalen, of het nog een beetje grof laten. Ik doe het laatste, zodat je tijdens het eten nog stukjes noot hebt.

HEALTH SUIKERBEWUST ETEN RECEPT SUPER GEZOND GRANOLAPOEDER 2 HEALTH SUIKERBEWUST ETEN RECEPT SUPER GEZOND GRANOLAPOEDER 3 HEALTH SUIKERBEWUST ETEN RECEPT SUPER GEZOND GRANOLAPOEDER 4

Je hebt niet veel van het mengsel nodig, omdat het ook indikt. Hierdoor doe je er best lang mee. Thuis eten zowel mijn ouders als ik dit als ontbijt. Wij doen 1 à 1,5 week met één portie. Ik gebruik 2 eetlepels (met kop) per keer, mijn ouders volgens mij iets meer. Wanneer je dit alleen eet doe je er dus makkelijk 3 à 4 weken mee! Wel hangt de benodigde hoeveelheid ervan af waarmee je het eet. Wanneer je het met yoghurt eet heb je maar weinig nodig, omdat het anders een heel dik mengsel wordt. Maar als je het met melk doet of er pap van maakt, dan heb je weer wat meer nodig.

HEALTH SUIKERBEWUST ETEN RECEPT SUPER GEZOND GRANOLAPOEDER 6 HEALTH SUIKERBEWUST ETEN RECEPT SUPER GEZOND GRANOLAPOEDER 5

Tip: de Lidl verkoopt zakken met (gemengde) ongezouten noten en deze kosten veel minder dan wanneer je het op de markt koopt of bakjes noten in de supermarkt haalt! Bij de Aziatische/Turkse supermarkten verkopen ze vaak verschillende soorten zaden en pitten voor een lage prijs.

Tip 2: ik eet het soms ook met diepvriesfruit. Op mijn werk eet ik ook altijd veel fruit en ik vind het qua ontbijt te veel om er bijvoorbeeld een hele banaan door heen te doen. Dat krijg ik ’s ochtends nooit op. Tegenwoordig heb ik een pak mangostukjes in de vriezer liggen. Hiervan doe ik alvast een paar stukjes in mijn ontbijtschaal als ik het eten voor mijn werk ga klaarmaken, zodat het al iets kan ontdooien. Daarna maak ik mijn ontbijt ermee klaar. Erg lekker! En doordat fruit en groenten worden ingevroren als ze op hun verst en lekkerst zijn, is de smaak goed en zitten er ook nog eens veel vitaminen in.

Wat vind jij van dit ontbijt? Heb jij wel eens granola gemaakt?

Xx Sarah

6 gedachtes over “HEALTH: SUIKERBEWUST ETEN – RECEPT SUPER GEZOND GRANOLAPOEDER

  1. Mieke | Mieksmind zegt:

    Wat goed om te lezen dat je aan het minderen bent in het eten van suikers. Suikers zijn echt slecht voor je als je alleen al kijkt naar wat het met je darmen doet. Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik je een berichtje stuur. Ik ben lifestyle coach en opzoek naar mensen die graag wat veranderingen willen brengen in hun leven. Wat zijn die veranderingen dan? Daarmee bedoel ik: je fitter voelen, energieker voelen, een mooiere huid, wat kilo’s kwijtraken en een betere weerstand. Dit zijn enkele voorbeelden die je kunt bereiken in maar liefst 9 dagen. Klinkt goed toch? Ik zie dat je al met gezonde voeding bezig bent maar ga maar eens na met welke slechte stoffen je lichaam in aanraking komt. Uitlaatgassen, DIE SUIKERS, alcohol, maar ook de ingrediënten in je huid en haarverzorging! Graag hoor ik of jij interesse hebt in positieve veranderingen in je leven! Je kunt me mailen op info@mieksmind.nl of toevoegen op Facebook. Bedankt alvast voor je tijd. Groetjes, Mieke van der Sande Health en Lifestyle Blogger

Geef een reactie

