DIY SHOWER BOMBS TEGEN HOOFDPIJN/VERKOUDHEID

beauty blog fashion DIY shower bomb saarenzo

Laatst had ik niet echt een topweek. Ik was grieperig en had constant hoofdpijn doordat de twee verstandskiezen die ik nog moest laten trekken aan het doorduwen waren. Gelukkig ontdekte ik in dezelfde week de shower bombs. Vergelijkbaar met de bekende bath bombs, alleen je legt ze op de grond in de douche en laat hem daar wegbruizen. Ik maakte deze versie, die bomvol zit met verfrissende etherische oliën. Zeg maar dag tegen je hoofdpijn en verstopte neus! 

Shower bombs

Shower bombs zijn wel anders dan bath bombs. Behalve dat je ze dus onder de douche gebruikt (nee, echt?), bevatten ze ook geen huidverzorgende ingrediënten. Dit is ook niet nodig, want je legt ze toch op de grond en het gaat puur om de geur die vrijkomt. De ingrediënten zijn te heftig voor de (gevoelige) huid, dus als je je huid wilt scrubben kun je daar beter een ander product voor gebruiken. Shower bombs zijn vooral ideaal voor het verspreiden van geuren in de douche. De versie die ik in deze DIY laat zien werkt dus vooral goed bij hoofdpijn en verkoudheid, maar je kunt ze bijvoorbeeld ook met citrusgeur maken voor een energiek effect. Genoeg mogelijkheden!

diy – wat heb je nodig?

beauty blog fashion DIT shower bombs saarenzo

  • Etherische olie – eucalyptus (12 druppels)
  • Etherische olie – rozemarijn (15 druppels)
  • Etherische olie – pepermunt (16 druppels)
  • Etherische olie – lavendel (5 druppels)
  • Citroenzuur (1/4 cup, circa 55 gram)
  • Baking soda (1 cup, circa 170 gram)
  • Een sprayflesje met water
  • Siliconen bakvorm. Ik kon alleen deze hartjesvormpjes voor cupcakes vinden, maar het handigst is om een stevigere vorm te gebruiken, bijvoorbeeld die om ijsklonten mee te maken.

Baking soda is verkrijgbaar bij de toko. De citroenzuur en een deel van de etherische oliën heb ik gekocht bij Avantgardecosmetics.nl. De etherische olie lavendel is van DoTerra en heb ik hier gekocht.

De etherische oliën die ik voor deze shower bombs gebruik had ik al eens gekocht om zelf een verzorgende scheercrème mee te maken. Ik kan me voorstellen dat je ze niet zomaar allemaal in huis hebt. Mocht je ze niet allemaal hebben, dan kun je deze shower bombs alsnog maken. Verhoog dan gewoon het aantal druppels van de oliën die je wel hebt.

wat doen de etherische oliën?

Etherische oliën zijn krachtige oliën die uit onder andere bloemen of kruiden worden gewonnen. De oliën zijn zeer geconcentreerd en hebben verschillende eigenschappen. De etherische oliën die ik voor deze DIY gebruik doen het volgende:

  • Eucalyptus: anti-bacterieel, helpt bij verkoudheid, griep, vastzittende hoest en keelpijn
  • Rozemarijn: heeft een verkwikkend effect en helpt bij verkoudheid, hoesten, vermoeidheid en gewrichtspijn (en een heleboel andere dingen!)
  • Pepermunt: verkoelt, verlicht pijn, maakt bij verkoudheid het ademen makkelijker
  • Lavendel: werkt kalmerend en opbeurend en helpt onder andere bij keelontsteking

Let op: ben je zwanger? Sla dan deze DIY over. Rozemarijn en eucalyptus bevatten beide kamfer, een stof dat gevaarlijk is om tijdens de zwangerschap te gebruiken.

diy – zo maak je het!

Doe de citroenzuur en de baking soda in een kom en meng goed door elkaar. Druppel de etherische oliën in het mengsel en roer goed. Spray vervolgens wat water op het mengsel. Hoeveel sprays je nodig hebt, hangt af van de grootte van de spraykop. Het mengsel moet zo vochtig worden dat het aan elkaar blijft plakken als je het tegen elkaar drukt, maar het mag niet te nat worden. Probeer eerst ongeveer 10 sprays en voeg er dan indien nodig steeds 5 aan toe. Roer het mengsel weer door elkaar en druk ze in de siliconen vorm. Gebruik voor het roeren een lepel. Meng je liever alles met je handen? Wrijf dat niet in je ogen!

Laat een halve dag – maar het liefst 24 uur – drogen. Is het een noodgeval of ben je, net als ik, te ongeduldig om ze zo lang te laten rustig? Na circa 3 uur kun je ze al voorzichtig uit de vorm duwen.

Zo werkt het!

Leg de shower bomb op de grond in de douche, op een plek geen grote straal water komt (anders is de shower bomb binnen de kortste keren opgelost). Doe daarna gewoon je ding. Terwijl je doucht lost de shower bomb op en komen alle etherische oliën vrij. En dat is heerlijk! Nadat ik ze had gemaakt ging ik er een testen en mijn hoofdpijn en verstopte neus verdwenen als sneeuw voor de zon.

DIY shower bomb - beauty blog fashion DIY

Wat vind jij van deze DIY? Heb je wel eens shower bombs gebruikt?

Xx Sarah

4 gedachtes over “DIY SHOWER BOMBS TEGEN HOOFDPIJN/VERKOUDHEID

Geef een reactie

