DIY SEA SALT SHAMPOO

DIY sea salt shampoo blog beauty do it yourself

Een shampoo met stukjes zeezout! Jep, dat lees je goed. Klinkt raar, voelt ook raar, maar belooft een heleboel volume. Mijn haar is plat en steil, ondanks mijn geweldige ochtendritueel waarbij ik er hairspray in spuit en vervolgens als een razende sta te headbangen in mijn kamer. Met deze sea salt shampoo hoop ik wat meer volume in mijn haar te krijgen. De shampoo is super makkelijk om te maken, maar zal niet voor iedereen zijn weggelegd. Daarom niet alleen een DIY, maar ook gelijk een uitleg van het hoe en wat. 

Sea salt shampoo

Sea salt shampoo is voor mij een redelijk nieuw product. Zoals de naam al zegt bevat sea salt shampoo zeezout. Dit zorgt ervoor dat je haar stugger wordt en hierdoor meer volume krijgt. Ik had wel eens gehoord van de populaire BIG shampoo van Lush, die ook stukken zeezout bevat. Het maakte me nieuwsgierig, maar hij kost zo’n 18 euro en als het op shampoo aankomt ben ik hartstikke gierig, dus mooi niet dat ik zoveel geld voor een potje shampoo van 330 ml ga neertellen. Gelukkig zijn er altijd manieren om zelf iets soortgelijks in elkaar te flansen, dus waagde ik een poging.

diy – wat heb je nodig?

DIY sea salt shampoo blog beauty do it yourself

Wat heb je nodig? Gelukkig maar heel weinig! De shampoo is goedkoop om te maken, dus mocht hij niet goed bevallen, ben je er geen kapitalen aan kwijt.

  • Een potje om de shampoo in te doen
  • Een halve citroen (of 2 eetlepels citroensap)
  • Grove zeezout (ongeveer 8 eetlepels)
  • Castorolie of een andere verzorgende olie naar keuze (2 eetlepels)
  • 1/2 cup shampoo (ik gebruikte een maatlepel, maar het is circa 120 ml)

Ik gebruikte een babyshampoo, omdat de zeezout en citroen uitdrogend werken en babyshampoo wat milder is dan gewone shampoo. Mocht je jouw sea salt shampoo meer op BIG van Lush willen laten lijken, dan raad ik je aan om een kokosshampoo te gebruiken en de castorolie te vervangen door kokosolie. Wel is castorolie rijker en meer voedend voor het haar.

diy – zo maak je het!

De shampoo is binnen de kortste keren gemaakt en het is zo makkelijk, dat iedereen dit kan. Wat moet je doen? Doe de vloeibare ingrediënten bij elkaar in het potje en roer het goed door elkaar, Vul vervolgens aan met de grove zeezout. De benodigde hoeveelheid kan afwijken van de 8 eetlepels die ik eerder noemde. Dat hangt voornamelijk af van de grootte van de korrels en of de zeezout iets oplost in de gekozen shampoo. Roer alles nogmaals goed door elkaar en je sea salt shampoo is klaar!

Let op: gebruik deze shampoo niet als je geverfd haar of heel droog haar hebt!

DIY sea salt shampoo blog beauty do it yourself

en nu?

Goed, hoe werkt het dan? Pak wat van de shampoo uit het potje en neem hierbij ook een flinke schep van het zout mee. Als je wat minder zout hebt gebruikt is niet de hele vloeistof met zout verzadigd, dus dan zul je het van de bodem van de pot moeten halen. Vervolgens doe je het in je haar en probeer je het te wassen zoals je normaal ook met shampoo doet. Geen zorgen, de zeezout lost vanzelf op, dus dat super rare gevoel dat je viezigheid in je haar zit te smeren gaat vanzelf wel weg.

(Dit klinkt allemaal alsof het heel soepel ging, maar dat was niet zo. Het eerste deel van het uitproberen bestond voornamelijk uit het pakken van de shampoo, bijna de glazen pot uit mijn handen laten glibberen en mezelf vervloeken dat ik een uur eerder weer zo nodig aan dat velletje naar mijn nagel moest trekken. Want dat PRIKT! Niet aan velletjes zitten dus. En gebruik voor de zekerheid een plastic pot 😉 )

Ik heb eerst al mijn haar met de shampoo gewassen. Vervolgens heb ik een haarmasker in de onderste helft van mijn haar gedaan, omdat ik daar snel last krijg van droog haar. Om wat meer te profiteren van het zeezouteffect heb ik daarna nog wat shampoo in de bovenste helft van mijn haar gemasseerd en dat net zo lang als het masker laten zitten.

het resultaat

Gewoonlijk plaats ik ook wel voor- en na foto’s bij dit soort producten. Echter heb ik op het moment dat ik schrijf en de foto’s maak een paar dagen geleden mijn verstandskiezen laten trekken en mijn wang ziet er momenteel uit alsof ik er stiekem een halve appel in probeer te verstoppen. Beetje zoals dit:

beauty blog fashion DIY lifestyle saarenzo

Foto’s daarvan doe ik je niet aan, maar gelukkig kan ik wel vertellen hoe het resultaat was. Het eerste wat me opviel – en wat ik eigenlijk niet had verwacht – is dat mijn haar zachter voelde dan normaal. Ook zat er meer volume in en zelfs een klein beetje slag. Nu was het resultaat niet denderend, maar laten we niet vergeten dat ik echt heel moeilijk haar heb. Als ik mijn haar krul, heb ik een winkelvoorraad aan mousse en hairspray nodig en dan mag ik blij zijn als het één dag blijft zitten zonder uit te zakken. Ik verwachtte daarom ook geen mega bos beach waves en het resultaat stelde me dan ook zeker niet teleur. Het effect was eigenlijk hetzelfde als wanneer ik ’s ochtends hairspray heb gebruikt, alleen hoefde ik nu eindelijk een keer niet te headbangen.

Wat vind jij van deze DIY sea salt shampoo?

Xx Sarah

bonushamster!

Even een bonus om mee af te sluiten: toen ik naar een plaatje van de hamster zocht, kwam ik de onderstaande afbeelding tegen en die vind ik te leuk om niet te delen!

beauty blog fashion DIY lifestyle saarenzo

Tot volgende week!

Een gedachte over “DIY SEA SALT SHAMPOO

Geef een reactie

